Wilderswoede: waarom nu?

Het zal niemand ontgaan zijn: Geert Wilders heeft weer het nieuws en de publieke opinie bereikt met uitspraken negatief gericht op een bevolkingsgroep. Als je nu de afgelopen week onder een steen hebt geleefd en geen idee hebt waar ik het over heb, kan je het hier terugkijken. Hoewel iedereen er al het een of ander over gezegd heeft, wil ik ook nog even de wereld in gooien hoe ik denk over deze situatie. Natuurlijk vind ik de uitspraak niet kunnen, maar er is één punt aan de woede die ik niet snap: Waarom in godsnaam nu pas?

In de eerste plaats wil ik nogmaals benadrukken dat ik deze uitspraak verwerpelijk en walgelijk vind; in de tweede plaats wil ik zeggen hoe erg ik ervan schrik dat een hele zaal ‘Minder! Minder! Minder!’ roept als een stel zombies. Ten derde wil ik vragen waarom iedereen nou direct dít het grootste probleem vindt.

Begrijp me niet verkeerd: het feit dat Wilders deze keer het niet had over ‘criminele Marokkanen’ of ‘diegene die stoute dingen doen’, maar daadwerkelijk mensen met een specifieke afkomst aanspreekt, zonder verdere voorwaardes voor hun gedrag, is daadwerkelijk fout en moet aangepakt worden. Maar laten we met zijn allen alsjeblieft een beetje eerlijk zijn: we wisten toch allang dat dit was wat Wilders eigenlijk bedoelde? We wisten toch, slim als we zijn, dat hier wel sprake was van een demonisering van specifieke bevolkingsgroepen? Waarom wordt het nu ineens een probleem, als hij zegt waarvan wij allang wisten dat hij het wilde zeggen? Er zijn genoeg uitspraken te vinden die impliceren dat de Islam een slechte godsdienst is en dat Nederland overwegend blank moet blijven.

Ik heb het hier niet over de aangifte, aan die discussie wil ik me hier niet gaan wagen. Het gaat mij om het feit dat heel Nederland ineens staat te steigeren, waar ze dat eerder niet deden. Natuurlijk is er een grote groep geweest die sinds de opkomst van Wilders zich al tegen hem heeft gekeerd. Er is echter ook een grote hoeveelheid mensen geweest die tijdens ‘kopvoddentax’  het allemaal nog wel grappig vonden. De groep mensen die ‘de islamitische aap die uit de mouw komt’ ook best wel vonden konden. Dat deze schofterige, respectloze opmerkingen toen redelijk voor lief zijn genomen, vind ik misschien nog wel erger dan de daadwerkelijke uitspraak die nu is gedaan. Waarom stond toen niet heel Nederland boos met bordjes te zwaaien? Je gaat mij niet vertellen dat het enkel met het strafrecht te maken heeft en hij toen ‘technisch gezien’ niets verkeerd zei. Hier is sprake van een hype: we komen erachter dat iedereen het niet vindt kunnen, dus worden we met zijn allen maar heel erg boos. Begrijp me niet verkeerd: ik ben blij dat iedereen hier boos om is, maar waarom nu pas?

Dan het tweede gedeelte waar ik me op wil richten: de PVV raads- en fractieleden die nu opstappen. Ik heb geen enkel respect voor deze mensen, zij die simpelweg een zinkend schip verlaten. Al die tijd hebben zij wél achter de uitspraken van Wilders gestaan, waren zij onderdeel van de groep mensen die het partijprogramma aan de man brachten. In dat partijprogramma staan genoeg verwerpelijke en achterlijke dingen, geloof mij maar. Maar deze mensen stonden hier achter; zij droegen bij aan het bestaan van de Partij van de Vrijheid.
Nu op het moment een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking zich tegen Wilders keert, gaat het echter te ver. Nu verlaten ze de partij. Ik geloof er persoonlijk geen hol van dat deze ex-PVV’ers de uitspraak van Wilders te ver vonden gaan. Ik denk dat deze mensen het hier gewoon mee eens zijn, maar denken aan hun eigen politieke carrière en zich nu snel uit de voeten maken. Dat verdient wat mij betreft weinig respect.

Dit waren mijn frustraties over de zaak Wilders. Het is altijd al verwerpelijk geweest, het is altijd al gericht op een minderheid in Nederland, het is nooit enkel gericht geweest op criminelen en dat weet iedereen dondersgoed. Niet doen alsof dit iets is dat we nooit hadden zien aankomen, dat is onzin. Wilders heeft nooit iets anders bepleit.

 

 

3 thoughts on “Wilderswoede: waarom nu?

  1. Bettine 26 maart 2014 / 19:46

    Ik ben het bijna helemaal met je eens. Ik snap ook niet dat er niet veel eerder op gereageerd is en dat zoveel mensen het in eerste instantie met hem eens waren. Maar ik vind het niet laf van de opstappers, daar heb ik juist wel weer respect voor. Onlangs las ik een artikel in HP de Tijd, over 5 mensen die uit de fractie van de PVV waren gestapt. Daaruit kwam heel duidelijk naar voren hoe de PVV in elkaar steekt. Het verkiezingsprogramma wordt niet door de PVV, maar (grotendeels) door Wilders in elkaar gedraaid. Hij bepaalt wie er op de lijst komt en wat er gebeurt. Wanneer je uit de gunst van Wilders raakt, dan laat de hele groep je als een baksteen vallen. Ik weet niet of het beeld dat het artikel schetste ook de werkelijkheid is, maar als dat zo is, kan ik alleen maar respect hebben voor degenen die deze groep verlaten, hoe onbegrijpelijk ik het ook vind dat ze er ooit ingekomen zijn. Ik hoop dat er nog vele opstappers zullen volgen, zodat het inderdaad een zinkend schip is!

    Verder, leuk idee zo’n blog met verschillende columnisten! Ik ga het maar eens volgen! :-)

    • Iris 26 maart 2014 / 20:12

      Ik moedig het ook vooral aan dat mensen weggaan en ik respecteer hen er ook niet minder om als mens, maar de beslissing zelf vind ik niet iets om echt respect voor te hebben. Misschien dat ik het inderdaad moeilijker vind om te begrijpen dat ze er eerst bij wilden horen.

Deel je mening!

