De ouderen van tegenwoordig

Ouderen zijn lief, echt hoor; meestal dan. Soms zijn ze onuitstaanbaar en zien ze zichzelf als het hoogst in rang van de sociale hierarchie, puur om hun leeftijd. Zoals Roel al eerder schreef, mag er in veel gevallen heus wel iets meer rekening gehouden worden met de oudere mensen in ons land. Zij worden al te vaak gezien als minder belangrijke leden van onze samenleving omdat zij inmiddels niet meer door inkomsten actief bijdragen aan de economie. In veel te veel andere gevallen zijn ze echter ook van mening dat zij nu al genoeg van hun bijdrage aan het land hebben geleverd, en nu wel lekker mogen teren op al die jaren dat zij zich voor de huidige jongere generaties hebben ingezet.

Deze heb ik gelukkig nog niet meegemaakt

Begrijp me niet verkeerd, ik zal echt niet ontkennen dat ouderen zich hebben ingezet voor het land waarin wij nu leven. Na jarenlang werken en het draaiende houden van onze economie is rust meer dan welverdiend. Ik vind het dan ook vaak erg leuk om bij ouderen te zijn (al ben ik persoonlijk niet zo goed in gesprekken met oudere mensen) en te luisteren naar wat zij zoal te vertellen hebben. Waar ik me de laatste tijd in mijn omgeving echter meer aan ben gaan storen is het idee dat veel ouderen hebben dat zij recht hebben op dingen die de gemiddelde mens niet zou durven vragen.

Het is nu niet meer op twee handen te tellen hoe vaak, in slechts 2014, een oudere heeft voorgedrongen zonder acht van mij te nemen. Vooral als het gaat om instappen bij het openbaar vervoer begin ik me hier vreselijk aan te ergeren. Ik ben doorgaans absoluut niet te beroerd om op te staan voor een oudere als de meeste zitplaatsen in bus of trein bezet zijn, en ik geloof oprecht dat ik daar niet de enige in ben. Toch zie ik ontzettend vaak dat mensen op leeftijd geloven dat zij wel even voor kunnen kruipen om toch maar die (reeds voor hen bedoelde) invalidenplaats te bemachtigen. Ik ben zelf iemand die altijd netjes op haar beurt wacht, dus ik raak des geïrriteerder wanneer iemand zich het recht op mijn plaats in een wachtrij toe-eigent.

Bovendien is er een groot verschil tussen de vraag ‘zou ik even voor mogen, kind, want ik ben toch ook niet zo goed ter been meer’ en de aanname ‘ik mag toch wel even voor, he kind; ik ben immers ook niet zo goed ter been meer’.  Wanneer vriendelijk gevraagd, zou ik tegen bijna niemand (ongeacht hoe goed ter been zij zijn) in dat geval nee zeggen. Als iemand er zo veel baat bij heeft mij voor te gaan, is het voor mij geen probleem daarmee in te stemmen. De toon van de aanname is echter veel negatiever en gaat al uit van een voorrecht waar geen instemming voor nodig is. Toch is het juist deze insteek die ik recentelijk meer en meer tegen kom.

Het is ongetwijfeld waar dat ik nu net zo verbitterd overkom als de gemiddelde ‘grumpy old man’, maar dat zij dan zo. Er wordt door ouderen nog veel hoofdschuddend met termen als ‘de jeugd van tegenwoordig’ geslingerd, maar de interactie waar dit op wordt gebaseerd komt toch van twee kanten. Een generatiekloof bestaat absoluut. Er mag met ouderen best wat meer rekening gehouden worden, in ‘de jeugd van tegenwoordig’ mag heus wel meer acht nemen van de belevingswereld van ouderen. Andersom geldt echter hetzelfde; ouderen mogen best erkennen dat er een wereld bestaat buiten die van hun beleving, en dat recht nemen niet hetzelfde is als recht hebben.

One thought on “De ouderen van tegenwoordig

  1. gwen 26 mei 2014 / 21:44

    de ouderen van tegewoordig begrijpen maar niet dat alles wat ze doen een voorbelld is voor de jeugt. laatst fietste ik met mijn bff naar huis toen een bejaarde agter ons begon te bellen als een bezetene en kijhart riet DOORFIETSEN!!!

    sinds dien roepen we tegen iedereen die we tegenkomen op de fiets dingen als: DAT IS EEN HELE MOOIE KLEUR BLAUW DAAR OP JOU TAS, of: HALLO MENEER MET DE BLOEMENTJES TAS!!!

    heb gewoon een beetje respect voor de jeugt.

    p.s sorry voor mijn dyslexie

Deel je mening!

