Waarom ik ga stemmen

Vandaag zijn de gemeenteraadsverkiezingen 2014. Ik weet niet hoe het in andere steden en dorpen is, maar ik heb in Amsterdam nog nooit zoveel koppen koffie of soep aangeboden gekregen. Op elke hoek staan mensen flyers uit te delen om de laatste zwevende kiezers over te halen op hun partij te stemmen, of, nog belangrijker: Om überhaupt te gaan stemmen. Zoals Thijs al eerder beschreef zijn er voor vele mensen ontzettend veel redenen om niet te gaan stemmen. Dat klopt, maar ik ga me bij zijn statement aansluiten door uit te leggen waarom ik geen van die redenen zal aanwenden: Ik ga zeker stemmen. Hier is waarom:
In de eerste plaats vind ik het belangrijk om te stemmen, omdat het een recht is dat niet onbesproken is geweest in de geschiedenis. Als men zich realiseert dat in 1917 het algemeen kiesrecht werd opgenomen in de Nederlandse grondwet en dat pas in de verkiezingen van 1922 vrouwen het recht hadden om te stemmen, wordt duidelijk dat stemmen niet iets is dat voor zich spreekt. In ontzettend veel landen is het recht om te stemmen voor  een groot deel van de bevolking (of in het geheel) niet aanwezig. Het is een recht waar nu nog steeds om word gestreden. Wij hebben dit recht nu en ik ervaar het als mijn burgerplicht om hier gebruik van te maken.

Er werd mij enkele dagen geleden via Twitter gevraagd of ik werkelijk dacht dat ik invloed kon hebben, terwijl politieke partijen nooit hun beloftes nakomen. Ook dit zou ik willen afdoen als cynisme: natuurlijk is het zo dat geen enkele partij een volledig partijprogramma kan realiseren binnen de tijd dat deze in de regering of de gemeenteraad zit. Dit zou namelijk betekenen dat er geen overleg zou zijn tussen verschillende partijen en er nergens concessies gedaan zouden worden. Het idee van (onze) democratie is vaak juist dat de meerderheid altijd rekening moet houden met een minderheid.

Verder probeer ik niet te luisteren naar het cynische stemmetje in mijn achterhoofd dat zegt dat mijn stem er toch niet toe doen. Ik ben mij ervan bewust dat de kans dat mijn stem uiteindelijk de doorslag zal geven werkelijk minimaal is; er is tot op heden geen enkele verkiezing geweest waarbij het winnen of verliezen van een partij af heeft gehangen van één stem. (Wel een waar twee stemmen het verschil maakten, trouwens.) Het is echter wel zo dat mijn stem onderdeel is van een grote hoeveelheid stemmen op een partij: mocht iedereen het nalaten op deze partij te stemmen omdat een stem er ‘toch niet toe doet’, dan zou dit een grote impact hebben op de verkiezingsuitslag. (Dit is overigens een probleem dat vaak aangekaart wordt met het oog op een kleine opkomst en de representatie van bevolkingsgroepen, maar daar gaat deze blog verder niet over).

Als de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen uitpakken in het voordeel van mijn keuze, wil ik kunnen zeggen dat ik daar aan bij heb gedragen. Als dat niet zo is, wil ik in ieder geval kunnen zeggen dat ik mijn steentje heb bijgedragen aan een andere uitslag. Ik ben van mening dat een stem op lokaal niveau misschien nog wel meer kan betekenen dan in de landelijke verkiezingen.

Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat iedereen moet stemmen: stemmen kan ik misschien wel zien als een burgerplicht, maar dat betekent niet dat iemand anders dit ook zo hoeft te zien. Ik mag wel aandragen dat het verschil maakt, maar als jij bijvoorbeeld überhaupt geen vertrouwen hebt in het democratisch stelsel, waarom zou je hier dan wel aan bij moeten dragen? Stemmen is wat het is: een recht. Dat moet het wat mij betreft ook blijven.  Dus, heb je geen expliciete reden om niet te stemmen, maar ben je het niet van plan? Dan hoop ik misschien met deze blog je toch aangemoedigd te hebben om alsnog naar die stembussen te gaan: ook jouw stem is onderdeel van de hoeveelheid inspraak de partij van jouw keuze krijgt!

Het beroemde rode potlood
Deel je mening!

