De laksheid van Nintendo

index
Is de gouden tijd van Shigeru Miyamoto, (bedenker van klassiekers als Mario, Zelda en Kirby) voorbij?

Zoals jullie misschien weten draag ik Nintendo een warm hart toe. Het doet me dan ook pijn dat het bedrijf weinig goede financiële prestaties weet te boeken de laatste tijd. Dat komt door hun meest recente speeltje, de WiiU, die maar niet als een zoet broodje over de toonbank wil gaan. Een blik vooruit op de verkoop- en verwachtingscijfers is al genoeg: de cijfers staan al enkele maanden  in het rood. Waar is de passie gebleven van Japans meest ervaren spellenontwikkelaar?

Ver weg kan ik je zeggen. Want hoewel titels als Mario, Zelda en Pokémon van de lopende band rollen, blijken de bekende franchises de kar niet meer te kunnen trekken. En dat is helemaal niet zo gek eigenlijk. Deze titels zijn inmiddels niet meer de oplossing maar onderdeel van het probleem geworden. Ik zal uitleggen waarom…

Nintendo teert namelijk al een tijdje op deze oude namen. Kijk bijvoorbeeld naar Super Mario, normaliter een kwaliteitsstempel op iedere game die de naam draagt. Maar de loodgieter wordt langzaamaan het symbool van gemakzucht. Hoewel de nieuwste games vermakelijke spelletjes zijn, heeft het weinig vernieuwende elementen ingebracht. Sterker nog: sinds Super Mario Galaxy uit 2008 keert Nintendo steeds maar terug naar het vertrouwde concept. Van links naar rechts springen over schildpadden en obstakels tot je aan het einde van het level de vlag hebt gevonden. Gebaseerd op het origineel van bijna 30(!) jaar geleden. (1985, holy shit, ik word oud!)

Nu is het voor de gameindustrie geen makkelijke tijd. Nieuwe games kosten bakken met geld, geld wat er niet of nauwelijks is dankzij de crisis. Vandaar dat het niet zo gek is om terug te vallen op vertrouwde succesformules. Maar zoveel als Nintendo de afgelopen tijd deed is best wel opmerkelijk. Daarnaast is dit een bedrijf is dat risico’s durft te nemen of innovatief durft te zijn. Dat is altijd al onderdeel van het succes geweest.

Kijk maar naar de Wii en Nintendo DS. De machines leverden bakken met geld op, maakten games toegankelijk voor nieuwe doelgroepen zoals huismoeders, je oma etc. (denk aan WiiSports, BrainTraining, Nintendogs) en beide consoles staan in de top van beste verkochte gamecomputer aller tijden. Maar naast dat waren ze revolutionair en gedurfd op het gebied van bepaalde ontwikkelingen. Super Mario 64 (3D-platformers), Zelda (adventure) of Metroid Prime (van 2D naar first person shooters). Waar is de drive gebleven om deze gewaagde beslissingen te nemen?

Ik zie het in ieder geval niet terug in reeds verschenen titels als Yoshi’s New Island (gebaseerd op de SNES-klassieker uit 1995) of Donkey Kong Country Tropical Freeze (gebaseerd op de SNES-klassieker uit 1994). En dat hebben recesenten ook door. Vanzelfsprekende topscores blijven uit en dus ligt de druk op Nintendo hoog om het roer eens flink om te gooien.

Dus weg met 2D-Mario’s, weg met die oudbollige internetpersconferenties van Nintendo Direct, weg met al dat oude gedoe. Wij Nintendoïden snakken naar iets nieuws, iets innovatiefs. Het heden is allemaal leuk en aardig, maar om Nintendo weer in de zwarte cijfers te krijgen is een konijn uit de hoge hoed nodig. Dus voor de dag er mee, Miyamoto!

Advertenties

One thought on “De laksheid van Nintendo

  1. Lucas 19 maart 2014 / 11:29

    Ik denk dat wij een compleet ander Nintendo voor ons zien als we het hebben over risico’s nemen en innovatief zijn. Voor mij is Nintendo namelijk het schoolvoorbeeld van conservatisme. Een bedrijf dat géén risico’s neemt maar het houd op wat ze kennen en kunnen en stoïcijns doorgaan daarmee terwijl het gewoon niet goed gaat met het bedrijf. Heck, Miyamoto moet maar eens een stap terug nemen en nieuw talent gewoon hun ding laten doen!

    Super Mario 64 en Zelda hebben de formule niet uitgevonden, maar ze hebben zichzelf herondekt en het genre gedefinieerd toendertijd… Tegenwoordig is Nintendo compleet de kluts kwijt. Let’s Plays zijn verboden(Twitch plays Pokémon mág eigenlijk van Nintendo niet. Op Youtube bestaan ze ook niet omdat Nintendo ze er rigoreus afhaalt). Ze geloven volgens mij nog steeds niet in multiplayer via Internet… omdat het nog steeds wel héél omslachtig gebeurd.

    Als échte Nintendoïd moet je juist géén Mario, Zelda, Pokémon meer kopen. Of althans, niet hersenloos. De huidige 2D games zijn totaal niet van de kwaliteit en moeilijkheid van 1985 en daar mag je best wel wat van vinden.

    Ik ben overigens geen hater, maar ik ben afgestapt na de Wii, wat echt een flutconsole is geweest. Maar technologie gaat zo snel, en Nintendo lijkt de grootste moeite te hebben met het bijhouden van de snelheid er van. Metroid Prime is een middelmatige shooter geweest, en totaal niet meer definiërend voor het genre. De twee grote concurrenten nemen Nintendo niet eens meer serieus omdat Nintendo geloofd dat mensen graag kinderen willen blijven. Let’s Plays en Youtube coverage door Jan en alleman zijn de perfecte manier om door te gaan en het is een zelf voedende PR machine.

    Ik wil géén Wii 2, geen Super Mario Brothers 3… maar geef me nu iets nieuws… het laatst echt nieuwe francise van Nintendo is Pikmin geweest en dat is toch best teleurstellend. Maak schoon schip.. begin een Dungeon Crawler voor men die het nog nooit gedaan hebben. Maak een top down Strategy game over school… heck.. doe iets dat al 100x gedaan is, maar maak het mainstream en toch goed. Want dát is waar Nintendo altijd in heeft uitgeblonken.

    Ik wacht nog steeds op die dag.

Deel je mening!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s