Facebook Paranoia

20 februari bereikte het vreselijke nieuws onze lage landen: WhatsApp is overgenomen door Facebook. Nederland is nogal fan van het ‘appen’ en het feit dat ons aller vriend Mark Zucherberg dan deze rechten in handen zou kregen, beviel niemand. Radar maakte er een aflevering over, mijn Facebook zelf stond vol met boze mensen en ook in de kroeg was de overname het gesprek van de dag. Velen dreigden over te stappen naar het Russisch alternatief; Telegram. Die zouden namelijk de good guys zijn in dit verhaal. Al met al zorgde het dus voor de nodige commotie. Maar zijn deze reacties wel zo gegrond?
‘Ja!’, riep bijna elke new media expert die meteen met zijn hoofd op tv kon verschijnen;’Ja!’, riepen de privacy waakhonden in de Verenigde Staten en ook ja riep iedereen op Facebook. Ik heb hier nogal wat vraagtekens bij.
In eerste instantie snap ik de commotie wel, maar ben ik braaf bij WhatsApp gebleven, puur omdat ik dacht dat het wel zou overwaaien. Dit blijkt tot nu toe ook het geval te zijn. Voor zover ik weet kan ik al mijn vrienden nog via WhatsApp bereiken en heeft het succes van Telegram niet écht doorgezet, ook deels omdat de servers de grote hoeveelheid aanmeldingen niet aankonden.

Ik probeer hier niet te beweren dat ik meer weet van applicaties dan een new media expert en ook niet dat ik alles over privacy weet, het enige wat ik wil zeggen is dat veel personen er een nogal kromme redenering qua privacy op na houden.
De tijd van ‘nooit je echte naam geven op internet’ is inmiddels wel voorbij. Hoewel veel mensen een aangepaste achternaam hebben op Facebook (Iris ‘zoekt kamer in Amsterdam’) kan niet echt gezegd worden dat deze de functie van privacy waarborgen zouden vertegenwoordigen.  Inmiddels is het algemeen geaccepteerd dat op het internet nu eenmaal veel informatie van je te vinden is. Afgezien van het feit dat we daar best wat waakzaam over moeten zijn, ligt de reden voor deze bezorgdheid tegenwoordig ergens anders.

We zijn immers inmiddels niet meer bang voor die ene enge man achter de computer die misschien wel jouw adres kan halen. We zijn bang voor diepere informatie, meer dan alleen je naam, we zijn bang voor de identiteit die het internet registreert, we zijn bang voor onze virtuele voetafdruk.
De angst voor WhatsApp als onderdeel van Facebook houdt dan ook vooral in dat men bang is dat Mark de kinky berichten die jij naar je vriendin stuurt, zou gaan lezen. Dat Mark ineens weet hoe jouw baby eruit ziet en ook over wie jij gister gemene berichten hebt gestuurd. Dat zal ik bij dezen de wereld uit proberen te helpen.

Het maakt Facebook namelijk geen fuck uit of jij wel of geen naaktfoto’s stuurt, het boeit ze niet dat jij gister roddelde over je beste vriendin tegen je zus. Het gaat niet om wat jij zegt, het gaat om wat jij bent. Jouw identiteit is namelijk wat uiteindelijk te verkopen valt. Dus in plaats van bang te zijn voor die naaktfoto, ga eens na wat Facebook al van je wist voordat WhatsApp in hun handen viel. Ik zal een klein voorbeeld geven: Facebook weet van mij dat ik een meisje ben, 20 jaar en dat ik in Amsterdam woon, maar daar niet vandaan kom. Facebook weet ook van wat voor muziek ik houd en naar welke evenementen ik ga.

Ik ben inmiddels dan ook vertaald tot een algoritme; mijn identiteit bestaat enkel uit data en metadata en dat alleen maar door de dingen die ik zélf op Facebook zet! De dingen die ik vrijwillig aanklik! Geen van deze dingen lijken schadelijk, maar dit is de uiteindelijke informatie die verkocht wordt. Niet die berichtjes die je naar je moeder stuurt.
Dus, mensen die op Facebook bekend maakten dat het zo vreselijk was dat WhatsApp was overgenomen; wat denken jullie zelf? Wat is schadelijker?

Daarbij is Telegram door velen gewoon gedownload als ‘het alternatief’ zonder te kijken hoe dit dan functioneerde. Waarschijnlijk had er in de beschrijving kunnen staan ‘wij verkopen je informatie door’ en het alsnog niemand er naar om te gekeken. Want telegram was simpelweg een hype die nu weer over is gewaaid. Telegram vroeg overigens om je locatie in te vullen, lijkt mij ook best creepy.

Dus, de volgende keer dat er een privacy kwestie gaande is: bedenk waar het echte gevaar zich manifesteert en roep niet zomaar mee met allerlei stemmen. Qua privacy en verkoop van data zou ik iedereen van harte willen aanraden facebook te verwijderen. Dit doe ik echter zelf ook niet en uiteindelijk is dat waarom men aan ons verdient.

Het idee van Facebook
Deel je mening!

