Mijn voetbalfanatisme (of: Utereg me stadsie)

Onder de heren in mijn vriendengroepen is het een bekend en immer voortdurend fenomeen: voetbal. Iedereen heeft een lievelingsclub, bij voorkeur uit de eigen stad want daar ligt het hart toch. Het is iets dat mensen bij elkaar brengt of ze (doorgaans op nog altijd vriendelijke wijze) een competitief aspect aan de vriendschap geeft. Je kent het wel: “wow, wij hebben met 6-1 van jullie gewonnen gisteren!” – jouw voetbalclub wordt een deel van jouw identiteit; je bent er trots op en kunt er ook als er geen wedstrijd is genoeg tijd mee vullen. Mijn eigen voetbalfanatisme kwam altijd enkel tot leven bij het EK en het WK en dan ging ik ook hard – het soort hard dat misschien niet tot in de puntjes over alle technieken was ingelicht, maar tot het bittere einde heilig overtuigd bleef van onze overwinning.

Recentelijk was ik bij een vriend (voormalig CvC-blogger Lucas) op de avond van een Ajax-Feyenoord wedstrijd. Hijzelf woont in de buurt van Rotterdam en was dus op een voormalig Amsterdammer na de enige Ajax-supporter in de kroeg waar wij ons bevonden. Toen pas kwam bij mij binnen hoe dat gemeenschappelijke gevoel ook buiten competities als het EK en het WK bestaat. En toen pas besloot ik dat het voor mij ook tijd werd mij daarin te gaan mengen.

Natuurlijk gaat het soms mis met de supporters. Er is een reden dat Feyenoord-supporters de ArenA niet werden binnengelaten en voetbalrellen zijn tegenwoordig een concept waar niemand meer van opkijkt. Wat daarin echter vaak wordt vergeten is dat dat de rotte plekken van een appel zijn. In Nederland zouden we onderhand toch wel door moeten hebben dat de enkelen die het verpesten niet gelijk staan aan de gigantische groep waar zij deel van uitmaken – zijn het allochtonen, voetbalsupporters of jongeren. Dus toen ik voor het eerst in aanraking kwam met het voetbalfanatisme zoals dat zich heel mooi kan manifesteren was ik om. Utrecht is in ieder opzicht mijn stad; ik ben eigendom van de stad evenzeer als de stad mijn eigendom is. Dus waarom was ‘onze’ voetbalclub daar nog geen uiting van?

Sinds ik mensen hierover vertel krijg ik van meerdere kanten te horen dat als ik een club moet kiezen, ik toch zeker niet voor Utrecht zou moeten gaan. Het schijnt niet een bijzonder goed team te zijn en het heeft zich nog niet zo geaard in de Nederlandse identiteit als clubs als Ajax, Feyenoord en PSV (oftewel, in het buitenland gaat niemand ervan uit dat je supporter bent van Utrecht). Maar bij die opmerkingen krijg ik het idee dat zij nog minder begrijpen van voetballiefde dan ik al deed. Want wat voor mij belangrijk is, is dat het een club is waar ik me thuis kan voelen. Utrecht is nu eenmaal al sinds mensenheugenis mijn thuis. Het zou als verraad voelen supporter te worden van een stad die niet mijn stad is.

Nu moet ik nog het een en ander regelen, zoals het installeren van een televisiezender als Fox Sports of het zorgen voor een laptop die goed genoeg is om de streams daadwerkelijk te kunnen streamen. Ik moet zorgen dat ik weet wanneer mijn Utrecht speelt, hoe alle competities in elkaar steken en welke wedstrijden ik nog meer moet volgen om mezelf te sterken in mijn nu al vaste geloof dat Utrecht de uiteindelijke nummer één zal zijn. Maar een ding is zeker: Utrecht heeft er een supporter bij. Ik zal mijn stad steunen in alles wat zij mij te bieden heeft en vanaf heden is voetbal daar een onderdeel van.

2 thoughts on “Mijn voetbalfanatisme (of: Utereg me stadsie)

  1. Lucas 11 maart 2014 / 00:00

    Tja, ook al pak je het verkeerde cluppie…. toch is het leuk om te lezen! ;D

    Haha! Okee, dat was even plagen. Je verwoord een ding héél goed, en dat is de zin:
    “Want wat voor mij belangrijk is, is dat het een club is waar ik me thuis kan voelen”. Dat is ongeveer het meest belangrijke van dit alles. Ik ben opgegroeid met het rood-wit van Ajax, het is mij met de paplepel ingegoten, dus vandaar. Maar dat jij voor je stad kiest is ook alleen maar goed en leuk! Er zullen genoeg supporters van FC Utrecht zijn, maar het is een beetje een ding dat ‘hoe lager je staat, hoe minder vocaal je bent’.

    Je bent iig altijd welkom om mee te kijken, en gooi er wel een uitnodiging tegenaan wanneer FC Utrecht tegen Ajax speelt! Je zal wel in de minderheid zijn gok ik zo, maar ik nodig alleen maar redelijke mensen uit! ;)

Deel je mening!

