Lowlandsliefde

Er is het nodige te doen geweest om het festival Lowlands dit jaar.  Zo schreef de (normaal zeer positieve) site Lowlove een artikel waarin vier redenen om niet naar Lowlands te gaan uitgebreid worden besproken en hoewel de kaartverkoop de afgelopen vier jaar altijd gepaard ging met platliggende service en teleurgestelde mensen, was dit dit jaar niet het geval. Sterker nog: waar vorig jaar binnen ongeveer anderhalf uur de titel ‘UITVERKOCHT’ achter het facebook evenement gezet kon worden,  zijn we dit jaar inmiddels 5 (!!!) weken verder zonder dat datzelfde bereikt is.
Ik ben er dit jaar ook niet bij en ik zal eerlijk toegeven dat mijn festivalhart nog steeds breekt als ik hieraan denk.  Ik ben nog wel positief namelijk, ik houd van Lowlands.

Mijn gevoel van thuiskomen

De reden waarom ik dit jaar niet te vinden ben op het festivalterrein in het altijd prachtige Biddinghuizen, is omdat het Hongaarse festival Sziget een weekje naar voren geschoven is. Dit zou iets te maken hebben met het makkelijker boeken van artiesten. Dit zou ook één van de grote verklaringen kunnen zijn waarom de ticketverkoop van Lowlands zo langzaam gaat. Ik draag hier aan bij, want ik ga naar Sziget. Dit heeft meerdere redenen, maar het komt er op neer dat het beter uit kwam met planning én het gewoon net even iets meer festival is voor ongeveer dezelfde prijs (195 voor 3 dagen Lowlands tegenover 209 voor 7 dagen Sziget, tja).

Toch vind ik het heel erg om dit jaar niet naar Lowlands te kunnen. Vorig jaar heb ik de combinatie van Sziget en Lowlands achter elkaar gedaan (met één dag rust), wat geweldig was maar ook de meest slopende ervaring die ik ooit heb gehad. Maar ik zou het weer doen, en nog een keer, en nog een keer.  Wellicht vraag je je nu af waarom ik het dan zo erg vind om Lowlands te missen. Ik heb al vaak gehoord dat ik me aanstel door hier zo’n probleem van te maken. Maar deze mensen snappen het niet.

Lowlands is voor mij niet gewoon een festival. Lowlands voelt als thuis. Oké, wel het soort thuis waar je één keer in het jaar naar toe gaat, maar toch: thuis. Zodra ik de helse brug over ben en het bordje ‘camping 3’ zie opdoemen in de verte, voel ik altijd het zelfde soort geluk: de zekerheid dat je een geweldig weekend tegemoet gaat. Dit jaar zou mijn vijfde jaar Lowlands zijn en altijd heb ik op dezelfde plek gestaan: camping 3, achter de bomen. Hier stond ‘kamp Harderwijk en omstreken’, naar de stad waar de meeste van mijn vrienden vandaan komen.

En we waren groot: zo ongeveer vijftig man, iedereen die verspreid stond meegerekend zouden we de zeventig wel halen. En elk jaar was het weer een teringbende: afval, sigaretten, geschreeuw. Ik heb camping 3 nooit als de partycamping ervaren, totdat ik er achter kwam dat wij waarschijnlijk onderdeel waren van het beruchte imago van camping 3. Lowlands is meer dan een muziekfestival voor mij; het is de plek waar ik veel verloren gezichten weer terug zag,  waar ik lange gesprekken had met mensen die ik tijden niet had gezien, waar nieuwe vriendschappen en liefdes zijn ontstaan, en sommigen zelfs zijn opgehouden. Zelfs mijn huidige relatie is een direct gevolg van een nacht feesten in de Bravo tent op dit festival.

Ik heb gelachen en gehuild op Lowlands, ben verliefd geworden, gekwetst geweest en dichter naar mensen toegegroeid. Het klinkt waarschijnlijk overdreven maar ik zou dit elk moment van de dag kunnen herhalen met een stalen gezicht. Het moment dat in 2011 een wolk in de vorm van een hartje boven de ingang van het festival verscheen, waar alle festivalgangers stonden te wachten om eindelijk naar binnen te mogen, zal ik nooit vergeten. Ik weet zelfs zeker dat ik mijn kinderen er nog over zal vertellen, en mijn kleinkinderen, tot ze het verhaal niet meer kunnen horen.

Hoewel het misschien ook wel beter is, een jaartje pauze kan vast geen kwaad, doet het toch pijn. Sziget was vorig jaar geweldig en met de plannen van dit jaar kan het alleen nog maar beter worden. Toch blijft Lowlands een beetje mijn kindje, mijn festival. En een kind loslaten doet nu eenmaal pijn.

Deel je mening!

