Welkom in Leiden

Iedereen die afgelopen week het nieuws heeft gevolgd, zal vast wel mijn woonplaats voorbij hebben zien komen. Leiden heeft namelijk een nieuwe, controversiële bewoner: Benno L., veroordeeld voor het stiekem fotograferen van minderjarigen in zijn zwemschool, betrok een seniorenflat aan de Apollolaan. Een aantal bewoners waren het hier zó niet mee eens, dat de ME vandaag de straat heeft moeten afsluiten, nadat het samenscholingsverbod dat woensdag werd ingevoerd niet effectief bleek.

De verontwaardiging onder deze mensen was duidelijk groot genoeg om geen rekening te houden met de wet, niet dat dat een grote verrassing bleek. De letterlijke seconde dat iets of iemand ook maar lichtelijk wordt geassocieerd met pedofilie, maakt niet uit of diegene ervoor veroordeeld is, staat er een horde schuimbekkende paupers voor de deur te schreeuwen. Vervolgens komen de bedreigingen. Benno moet vóór zaterdag weg, “anders lossen we het op onze eigen manier op”. Het moet maar andermans probleem zijn, nee, beter: laten we hem ophangen aan de hoogste boom. WANT DENK TOCH EENS AAN ONZE KINDEREN!!11!!1!

Dit is precies de mentaliteit waar Bijan Ebrahimi aan stierf, en ik vrees dat hij niet de laatste zal zijn. Maar omdat ik in die blog al mijn grootste bezwaren voor deze mentaliteit al heb uiteengezet, zal ik me beperken tot waarom Benno L. moet blijven zitten waar hij zit.

Allereerst is deze ophef bijzonder hypocriet. Benno L. is waarschijnlijk een van de bekendste ex-gedetineerden van het land: iedereen kent zijn naam, een beetje zoeken en zijn toenaam is ook vindbaar, en nu is ook zijn woonplaats bekend. Voeg daarbij toe dat hij nooit tot tbs is veroordeeld omdat de kans op recidive uiterst klein was, dat hij een enkelband draagt, en dat hij door deze vaste woonplaats nu ook bij de reclassering kan lopen, en je hebt een bijzonder klein gevaar voor de buurt. In feite: de overlast die de boze menigte heeft veroorzaakt zal meer schade hebben toegebracht aan de kinderen in de omgeving dan Benno L. ooit zal kúnnen toebrengen. ME in de straat kan erg traumatiserend zijn.

Ten tweede: Benno L. is niet eens van plan om lang in Nederland te blijven. Over een jaar, als de reclassering is voltooid, verhuist hij naar familie in Duitsland, en is Nederland voorgoed van hem af. Het zal de boze menigte worst wezen wat hij daar dan doet, uiteraard.

Deze verstoringen van de openbare orde zijn wel het teken van een ander probleem: het ontbreken van een regeling voor vrijgekomen delinquenten, die door een gebiedsverbod geen huis meer hebben. Benno L. was niet de eerste met dit probleem: Sytze van der V. leidt tot op dit moment nog een zwevend bestaan omdat hij zijn aanwezigheid niet bekend wilt maken aan de buurt (gevaarlijk, maar gezien de reactie op Benno L. niet eens zo onbegrijpelijk). De gemeente moet zich sterker maken voor deze mensen, ze moeten immers érgens wonen, en liever dat enkel de reclassering deze locatie weet dan dat ze rondzwerven. Of aan de hoogste boom opgehangen worden.

Gelukkig mag Benno L. blijven. Ik raad de gemeente wel aan om de plantsoenendienst langs de Apollolaan te sturen, om alle takken waar gelyncht op kan worden weg te halen.

3 thoughts on “Welkom in Leiden

  1. Alexander 22 februari 2014 / 00:01

    Hay

    Ik verveel me, dus ik zal maar eens een reactie schrijven. Uiteraard heb je gelijk als je zegt dat de publieke verontwaardiging bij pedofielen meestal en ook in dit geval irrationeel is. Toch zie ik een aantal bezorgdheden van die ‘massa’, die ik eigenlijk terecht acht.

    1) Kan je pedofielen zomaar droppen in een omgeving waar er veel kinderen aanwezig zijn? Daar kan je tegenover zetten dat elke gebied wel een aantal kinderen telt, maar wordt daar eigenlijk wel rekening mee gehouden? Kan men daarmee rekening houden?

    2) Wie bewaakt mensen met een enkelband? Hoe snel wordt er ingegrepen als men ziet dat de persoon op een plaats is waar hij niet hoort te zijn? Dit deeltje veronderstelt vertrouwen in de politie. En in gevangenispersoon dat de reputatie heeft te staken en gevangenen te laten ontsnappen. Laat staan dat die gevangene al vrij is…Heeft men moeite gedaan dit vertrouwen wat aan te wakkeren?

    3) Hoe wordt de kans op recidive bepaald? Dit veronderstelt vertrouwen in justitie. Dit is voor mij het belangrijkste punt. Ik ken te veel gevallen van verkrachters met een “lage kans op recidive” die de dag dat ze buiten komen, gewoon opnieuw zoveel mogelijk verkrachten. Wat ga je tegen die mensen zeggen? “Sorry, deze keer gaan we hem iets langer straffen?” Tja…

    Vriendelijke groeten enzo

    Alexander

    • Thijs de Vries 22 februari 2014 / 20:28

      Beetje laat, maar ik ben nu pas thuis. Er zijn een paar punten die ik wellicht wat duidelijker had moeten maken:

      1. Het belangrijkste is dat Benno L. niet naast een basisschool of zwembad geplaatst moest worden, wat volgens mij niet gebeurd is (ik ben niet bijzonder bekend met de buurt waar hij is geplaatst). Er is weliswaar een middelbare school, maar die leerlingen vallen niet binnen zijn ‘doelgroep’. Pedoseksuelen hebben in bijna alle gevallen een specifieke leeftijd of specifiek geslacht waar zij achter aan zitten, en ik ga ervan uit dat de gemeente rekening gehouden met het ontwijken van deze groep. Bovendien is hij geplaatst in een seniorenflat, lijkt me sterk dat daar veel kinderen te vinden zijn.

      2. De enkelband wordt regelmatig gecontroleerd, en zijn camera’s opgehangen, een aantal vrijwilligers controleren hem, en het reclasseringstraject is nog altijd bezig. Deze man is onder zware controle, zeker omdat hij zo bekend is. Om nog maar te zwijgen over het feit dat er koppen zullen rollen binnen politie, justitie en het openbaar bestuur als het alsnog misgaat.

      3. De kans op recidive is bepaald door vier psychiaters (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/2428197/2011/05/13/OM-eist-geen-tbs-tegen-Benno-L.dhtml). Ik vertrouw het oordeel van de experts in deze zaak. Dat recidive soms wél plaatsvindt is te betreuren, maar dat is niet de schuld van de wet.

      In ieder geval bedankt voor je reactie, je hebt me meer in deze zaak laten verdiepen.

  2. Alexander 2 maart 2014 / 02:59

    Ik reageer hier veel te laat op, want ik was vergeten deze blog terug te checken, maar ik ben alvast zeer aangenaam verrast door je uitstekende antwoord, Thijs. Nederland heeft trouwens een veel betere reputatie wat betreft gerechtspsychiaters dan België. Algeheel heb je me goed van antwoord gediend^^

Deel je mening!

