Watte?

GreendayHet is Pinkpop 2013. Ik bevind mij op de laatste festivaldag samen met wat vrienden vooraan in het publiek om de afsluitende act van Green Day maximaal mee te maken. Op een gegeven moment wordt er op mijn schouder getikt. “Wat heb jij voor lelijke blauwe dingen in je oren?” vraagt een meisje aan me. “Oordoppen”, antwoord ik. “Watte?” “Oor-doppen!”, herhaal ik met gebaren waar zelfs Hints nog een puntje aan kan zuigen. “Oh! Wat goed van je!” is haar reactie, terwijl ze lacherig zich naar de voorste rij wringt. De gigantische speakers van de mainstage knallen even later open. De snoeiharde rock zorgt er voor dat 95% van de aanwezige trommelvliezen een onvergetelijke avond hebben. Letterlijk.

Want naast de adrenaline die door menig lichaam gierde die avond was er nog iets anders aanwezig. De muziek creëerde trillingen die niet alleen door de oren maar ook door het hele lichaam heen beukten. In sommige gevallen stond de muziek zelfs zo knoetertjehard dat een piep in je hoofd na afloop haast onvermijdelijk leek. Vandaar dat mijn blauwe vrienden mij altijd vergezellen op dit soort gelegenheden. Ik blijf me echter verbazen hoe vaak mensen commentaar hebben over die propjes in mijn oren.

Ja, de doppen zien er misschien een beetje gek uit, maar so be it. Het dragen heeft  een belangrijke reden: mijn trommelvlies ligt na afloop niet half creperend in mijn oorschelp. Hoe mooi en tof de muziek ook is, hard is hard. Ik zal niet ontkennen dat ik regelmatig na een avond op stap (concert, uitgaan, kroeg) thuis wordt lastiggevallen door een piep of suis die enkele uren en ik weet zeker dat mensen die dit lezen daar ook wel eens (langer) last van hebben.

Sterker nog: één op de vijf Nederlandse jongeren ondervindt last van gehoorbeschadiging. Dat bleek uit een recent rapport van de RIVM. Als gevolg daarvan wil staatssecretaris Van Rijn het aantal decibellen flink terugschroeven. Want deze gehoorbeschadiging, jongens en meisjes, is permanent. Voor altijd, de rest van je leven. En als ik iets zonde vindt, dan is het wel om je gehoor te verkloten terwijl je jong bent. Vaak trek je die conclusie pas als het al te laat is. Vandaar dit wijze advies van mijn kant: dek je oren bij uitgaan altijd op een bepaalde manier af.

Ik ben het er mee eens dat je moet genieten wanneer je jong bent. Genieten van harde (live-)muziek hoort daar zeker bij in een generatie waarbij festivals als paddenstoelen uit de grond schieten. Het is echter naïef om te denken dat jij hier geen last van hebt. Er lopen meer dan genoeg mensen rond die zich wekelijks blootstellen aan harde muziek tijdens het uitgaan of harde popconcerten en 0,0 gehoorbescherming dragen. Dat is zorgelijk.

Die doppen die ik eerder noemde kosten nog geen 4 euro bij de Kruidvat. Daarnaast staan er automaten verspreid in de gemiddelde kroeg, festivalterreinen of bijvoorbeeld de Ziggo Dome. Uit ervaring kan ik vertellen dat bij het gebruik ze nauwelijks iets afdoen aan je beleving van de avond of het optreden en je slaapt na afloop ook nog eens een stuk rustiger. Toen ik het een keertje uitprobeerde wilde ik nooit meer zonder, dus waarom zouden jullie mijn voorbeeld niet volgen?

Het komt er op neer dat ik simpelweg geen goed excuus kan bedenken om niet voor je oren te zorgen tijdens het uitgaan. Niet YOLO, niet financieel en al helemaal niet omdat het er dom uitziet. Weet je wat er namelijk echt dom uitziet? In het dagelijks leven constant dingen moeten navragen omdat je woorden niet hebt gehoord of verstaan. En degelijke communicatie is sowieso al onmogelijk tijdens het uitgaan, dus ik hoop dat mensen als het Green Day-meisje nu eindelijk het nut van die lelijke blauwe dingen inzien.

NB: Een (obvious) tip voor mensen die dieper in de buidel kunnen/willen tasten: informeer bij de KNO-arts of bij particulieren als Schoonenberg of Beter Horen om oordoppen op maat te laten slijpen. Blijven ze goed zitten en kun je 100% zonder zorgen genieten van je avondje weg! 

One thought on “Watte?

Deel je mening!

