Liefde, lust en labels

Je bent vrijgezel en je bent dat ondertussen wel weer een beetje beu, dus je kijkt wat rond in het café. Wie is een beetje jouw type? Wie voldoet aan dat perfecte uiterlijk, wie heeft die diepe intense blauwe ogen waar je naar op zoek bent? Wie blaast je van je sokken? Niet dat je alleen maar op het uiterlijk let natuurlijk (want zo oppervlakkig ben je helemaal niet) maar het geeft je toch wel richtlijnen in wat je zoekt. Tenzij de persoon die jij zoekt in een lichaam zit wat jouw interesse niet wekt.

Huh?

Veel mensen werken tegenwoordig met labeltjes. Hij is homo, zij is biseksueel en hij is echt héél erg gay. Beetje oppervlakkig, niet? Laten we er wat dieper op ingaan: het kan ook nog onderverdeeld worden in –romantisch en-seksueel. Zoals Meike al schreef kan je ook aseksueel zijn, maar nog wel verliefd zijn en van iemand houden. Aseksueel en heteroromantisch, bijvoorbeeld. Of hetororomantisch maar biseksueel: verliefd worden op het andere geslacht, maar je seksueel aangetrokken voelen tot beiden geslachten. Tijdens het lezen heb jij misschien al voor jezelf besloten wat jij bent, en anders kun je dat nog uitzoeken met de schaal van Kinsey.

Goed, heb je alles begrepen van deze hokjes en labeltjes? Mooi. Nu mag je ze vergeten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je als ‘pure gay’ nooit verliefd kunt zijn op een meisje. Je hoort vaak genoeg mensen zeggen dat ze niet homoseksueel zijn, maar toch echt verliefd waren op iemand van hetzelfde geslacht. Om even af te dwalen: wanneer bén je nu eigenlijk zo’n label? Wanneer bén je lesbisch? Wie bepaalt dat? Doe je dat zelf, doet je omgeving dat? En verandert dat dan nooit? Wat zijn labels toch lastig eigenlijk.

Ik ben ervan overtuigd dat je verliefd wordt op de persoon. Het karakter. De welbekende inhoud, dus. Je bent het wellicht met me eens en dat is mooi, maar het gaat iets dieper dan dit. Ik ben ervan overtuigd dat je verliefd wordt op de persoon, ondanks dat die persoon een ander geslacht heeft dan dat waar je normaalgesproken op valt. Ikzelf classificeer mezelf niet als hetero. Gewoon, omdat misschien mijn ‘ware’ wel helemaal geen man is.

Waarom zou ik me alleen fixeren op mannen? Mensen zijn er in zóveel soorten en maten, waarom ga ik ervan uit dat de persoon die zo goed bij me past precies het geslacht heeft dat mij op dit moment het interessantst lijkt? Misschien loop ik wel de liefde van m’n leven mis, alleen omdat ik ‘normaal gesproken’ op mannen val. “Nou, dan noem je jezelf toch lekker biseksueel.” Ja, prima. Maar (er is altijd een maar) dat dekt de lading naar mijn gevoel niet. Ik val helemaal niet op mannen én vrouwen. Ik word gewoon verliefd.

Eigenlijk vind ik het jammer dat we qua relaties zoveel op geslacht letten. Even kort door de bocht: voortplanten kan op allerlei manieren en op zich hebben we al mensen genoeg op de wereld. Dus kijk eens verder dan de standaard, verder dan het geslacht.

Het uiterlijk is wat je aantrok, het karakter is wat je bij elkaar houdt.

Overigens is de nieuwe hippe term hiervoor geloof ik ‘panseksueel’, maar dat vind ik een beetje flauw. Het móet ook altijd weer een naam hebben. Stelletje hipsters.

 

 

4 thoughts on “Liefde, lust en labels

  1. Jasmien 6 februari 2014 / 22:19

    Waaw! Mega-interessant. Niet alleen dit blogbericht, maar ook die waar je naar verwijst. Prachtig hoe open minded jullie je mening geven en daarbij altijd de nagel op de kop slaan.

    • Elise 6 februari 2014 / 22:31

      Wat is dit lief, dankjewel! ^^
      Mag ik vragen hoe je hier terecht bent gekomen? :]

      • Jasmien 7 februari 2014 / 08:34

        De wondere wereld van het Internet. Een andere blogger, gevonden via Google, raadde jullie aan, maar ik weet niet meer welke.

        (Bovendien staan jullie op de eerste pagina van Google als ik ‘columnisten wordpress’ intik.)

        Bedankt, internet.

    • Roel Breet 8 februari 2014 / 11:53

      Tof om te horen! We hopen dat je hier even blijft plakken zo nu en dan!

Deel je mening!

