Passie en een tweede liefde

Zonder dat ik zozeer affiniteit heb met de EO of het  Reformatisch Dagblad, kwam ik via twitter terecht bij een artikel over de datingsite Second Love. In dit artikel schrijft een vrouw, wiens man haar vertalen heeft, een brief aan Second Love om haar beklag te doen. Afgezien van het feit dat de man in kwestie eigenlijk gewoon best een rat is geweest, legt zij een gedeelte van de verantwoordelijkheid neer bij deze datingsite. Mijn eerste reactie was dit afdoen als onzin, maar ergens zet ik zelf ook mijn vraagtekens bij dit soort sites.

Ik ben niet van mening dat er zoiets moet zijn als censuur op internet sites. Hoewel de belofte van ‘het vrije web’ al veel langer een illusie is gebleken, geeft het internet toch nog vele opties die zonder deze uitvinding een stuk beperkter zouden zijn. Zo ook deze datingsite.
Voor wie de reclames op de radio nog niet heeft gehoord: Second Love is een datingsite gericht op mensen die getrouwd zijn of een relatie hebben. In de radiospotjes klinkt een zwoele stem ‘Gelukkig getrouwd? Ik ook!’ en wanneer men zoekt naar deze site is het eerste wat opvalt dat er wordt gesproken over een ‘vreemdgaan – en datingsite.’  Persoonlijk schrik ik hier wel van, ik had toch ergens een soort van nuance verwacht die de eerste indruk zou verzachten, dit is alles behalve het geval.

Wanneer men doorklikt op de site is er vooral sprake van een soort propaganda voor vreemdgaan, citaten als “67% onder ons blijkt vreemdgaan een geweldige ervaring te vinden.”  En “Doorbreek de sleur en doe eens iets gewaagds (vreemdgaan). Het leven is kort, geef jezelf een Second love date cadeau.” Worden niet geschuwd. Nu ik dit las begon ik iets van de brief van de voorgenoemde vrouw te begrijpen. Want hoewel de verantwoordelijkheid hier ligt bij de persoon die zich inschrijft, worden er duidelijk geen doekjes om gewonden wat het uiteindelijke doel is van deze site. Het gaat niet om een liefde naast je huwelijk, met of zonder instemming van je partner, maar puur om het spannende aspect van het vreemdgaan. Dat is namelijk super tof en dé manier om gelukkig te worden. Tenminste, als je het advies van Second Love zou opvolgen.
Al met al is er één boodschap die doorklinkt en dat is dat je eigenlijk wel moet vreemdgaan in een relatie. Een relatie betekent een sleur en als moderne man of vrouw is dat natuurlijk het laatste wat je wil.

Met het oog op mijn vorige blog op burgerlijkheid, word ik hier alleen maar in mijn denkbeelden bevestigd. In deze tijd van verandering en het steeds verder breken met traditionele normen en waarden zijn we wat mij betreft een beetje doorgeschoten in de verkeerde richting. Alles moet tegenwoordig anders zijn dan vroeger en de dagelijkse sleur is wel het laatste waar je je mee bezig moet houden. Wie wil er nou rust en regelmaat? Spanning! Passie! Sensatie! Dát is pas leven.

Verder maak ik mijzelf geen illusies. Vreemdgaan komt nou eenmaal vrij vaak voor en hoewel het een vervelende kwestie is zal ik moeten toegeven dat mijn geweten hier ook niet altijd schoon in is geweest, maar deze site is wat mij betreft toch echt één brug te ver. Oprichter Erik Drost spreekt over het feit dat ‘het huwelijk nu eenmaal zo is’ en dat mensen ‘bij elkaar blijven omdat het hoort, het is niet de bedoeling dat mensen ongelukkig worden.’
Ik hoop in ieder geval dat ik nooit wil meedoen aan deze trend van extreem egoïsme in een zoektocht naar spanning en passie. Doe mij dan maar een burgerli- oh pardon. Doe mij maar gewoon een normaal leven, met iets minder passie.

2 thoughts on “Passie en een tweede liefde

  1. aleimonthimble 6 februari 2014 / 00:29

    In mijn ogen is het vrij simpel. Er zijn allicht mensen die niet hun hele leven bij dezelfde partner kunnen of willen blijven, dat is allemaal best, als je dat maar van tevoren met elkaar overlegt. Ik denk dat een open relatie best kan werken als je er allebei achter staat (al zou het ook niet mijn ding zijn). Maar dat is wat anders dan het moedwillig bedriegen van je partner, wat deze site propageert. Daar ben ik inderdaad ook op tegen.

    Maar ja, wettelijk gezien is het niet verboden dus je doet er vrij weinig tegen.

  2. Me 6 februari 2014 / 16:13

    Als je een fijne relatie met iemand hebt en je die persoon in zijn volledige wezen accepteert, zal hij of zij altijd eerlijk zijn over behoeftes die hij of zij heeft. Het probleem zit hem in dat men niet eerlijk naar zichzelf durft te kijken. Men accepteert zichzelf niet: Behoeftes gedachten en emoties zijn goed of verkeerd, mogen er al dan niet zijn. En als je jezelf niet accepteert en daarmee de ander ook niet accepteert, is het een onomkeerbaar proces dat er al vrij snel leugens de relatie binnen komen stormen. Als de ander dan vreemd gaat dan is dat een afspiegeling van de ziekte in de relatie.

    De vrouw die de website de schuld geeft durft zichzelf en de relatie niet onder ogen te komen. Het probleem in deze situatie is de vrouw. Accepteer dat je nog niet toe bent aan een liefdesrelatie of dat je je vergist hebt in de gehele situatie. Het is precies hetzelfde geval als in India waar verkrachte meisjes de schuld krijgen van verkrachting en de dader als het slachtoffer wordt gezien. Omgekeerde wereld…

    Die site – ‘second love’ – mag er van mijn part zijn. Net zoals ik veel producten in de winkel niet hoef te kopen (ik hoef geen dildo ter grootte van een Amsterdamse paal) en ook van vele diensten geen gebruik hoef te maken (ik ga liever naar de supermarkt in plaats van dat ik ze laat bezorgen), hoef ik van deze site ook helemaal niets te hebben. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn daden en zo zal ik mijn wederhelft ook altijd verantwoordelijk stellen voor zijn daden. Ik streef ernaar om ultieme vrijheid te ervaren in mijn relatie, zodat ik – en daarmee de ander- niets te kort kom.

Deel je mening!

