#hashgekte

Het gebruik van het #-teken, ook wel het ‘hekje’ of ‘hashtag’ genoemd, is de handigste zoekfunctie sinds de uitvinding van Google. Op grote sociale media (Facebook, Twitter en Instagram voornamelijk) wordt het teken regelmatig gebruikt om makkelijk aan te geven waar je het over wil hebben. Stel dat ik een bericht wil schrijven over de nieuwe aflevering van Wie is de Mol, dan voeg ik na het bericht #widm toe. Klik ik dan op die hashtag, dan zie ik gelijk alle berichten/foto’s die met Wie is de Mol te maken hebben. Nu hoefde ik dit waarschijnlijk niet uit te leggen, gezien hashtags een logisch begrip zijn in 2014. Ik snap daarom ook niet waarom deze prachtige zoekfunctie zelden goed wordt gebruikt.

Laten we ons voor de eenvoud alleen even richten op Twitter. Je hebt 140 tekens voor een bericht, dus is de duiding of context die je aan je tweet wil geven met hashtags vaak een uitkomst en essentieel  om je kort boodschap kracht bij te zetten.

Een willekeurig voorbeeldje.
schroor
Prima, een informele tweet van D66-wethouder Schroor uit Groningen naar zijn collega, maar dit is dus FOUT. Waarom zou je hashtag gebruiken om aan te geven dat je niet zoveel met kou hebt. Dat kan gewoon los van elkaar gezien er genoeg ruimte is om het voluit te schrijven en er is werkelijk niemand die tweet met #nietzoveelmetkou.

Het kan echter altijd nog erger:
laaaangUiteraard kan ik in sommige gevallen daar de lol van inzien, maar het is doodzonde. Zeker gezien het succesconcept van Twitter is om de boodschap kort en bondig te houden.

En er zijn nog andere kromme voorbeelden.
brouwers 2#ED is gewoon verkeerd gekozen. #ED betekent in dit geval natuurlijk het Eindhovens Dagblad, maar op Twitter kan iedereen zelf bepalen wat #ED betekent. Gezien het regioblaadje geen wereldkrant is en sociale media wel wereldmedia zijn krijg je allerlei gekke zoekresultaten die uiteindelijk eindigen bij bijvoorbeeld buitenlanders (en nee, hij twittert ook niet over het Algemeen Dagblad) of een account als bijvoorbeeld @FunEducational Apps. Zorg er dus voor dat je zelfbedachte hekje kort en uniek is.

Sportevenementen hebben natuurlijk ook een online PR-apparaat. Bij de Olympische Spelen willen ze in het kader van citymarketing de plaatsnaam erbij, zoals nu bij Sotsji. Maar het plaatsje in Rusland schrijf je internationaal anders. #sochi14 en #sotsji14 zijn dus twee verschillende hashtags geworden. Dit  is in principe niet heel erg, gezien je nu Nederlandse tweets van internationale berichten kunt onderscheiden, maar het heeft wel een nadeel. Want misschien schrijf je Sotsji in het Duits, Zweeds of Chinees ook wel anders en dan mis je berichten.  Dat is zonde van de data, gezien de Olympische Spelen vaak sociale mediarecords breken!

Nog een vergelijkbaar idee: het bedenken van meerdere hashtags of deze halverwege veranderen. In het geval van een campagne is dat niet handig. Gebruik  voor de gemeenteraadsverkiezingen bijvoorbeeld #zekernu of #vvd

brouwers
Ik weet bij #rtvnoord bijvoorbeeld niet of ik die hashtag moet gebruiken of #altijdopnoord, hun relatief nieuwe slogan. Terwijl verslaggevers en accounts van de omroep soms de ene, soms de andere of allebei gebruiken. Niet duidelijk en daarom dus niet doen.

Meester
#tsss? Ik neem aan dat Alfred hier doelt op de arrogante sisklank. Ik snap dat het een uitdrukking van frustratie is, maar daar is hashtag niet voor bedoeld. Gebruik dan #fitforfree als je zo nodig het fitnessbedrijf online wil afbranden. Want wat moet er nu gebeuren met de mensen die #tss of #tssss schrijven? Pfffff, wat een onzin om dat überhaupt voluit te typen.

Tot slot nog de allerergste: #zinin. #zinin is voor alle mensen die hun perfecte sociale medialeven willen benadrukken en hun volgers of vrienden jaloers willen maken met feit dat ze iets ontzettend tofs gaan doen. #zinin is dus eigenlijk de definitie van wat sociale media voor velen op dit moment is geworden: het perfecte dubbelleven. Vervolgens legt de tag daar nog een keertje het accent op. Misschien is het persoonlijk, maar ik wálg er van.

En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden te bedenken van foutief #hashtaggebruik. Weet jij er toevallig ook nog eentje? Schroom niet en laat het achter in de reacties!

Advertenties

Deel je mening!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s