Vroeger, toen er nog blokkades waren

Ik dacht niet dat ik het hier ooit nog eens over zou hebben, maar ik kan niet anders na de uitspraak van de rechter afgelopen dinsdag. The Pirate Bay is weer toegankelijk voor klanten van XS4ALL en Ziggo. Dat heeft het hof in Den Haag bepaald. Het is een uitspraak die op zichzelf best bijzonder is. Mijn voornaamste verbazing zat hem namelijk in de motivatie.

Waar het op neer komt is dat de huidige blokkades niet effectief bleken te zijn en dat BREIN willekeurig te werk ging. Zo zijn er nog meer torrent sites, en die hoeven niet geblokkeerd te worden. Ook zat iedereen massaal op proxy’s van The Pirate Bay. Nu komt alleen het interessante. Deze uitspraak is gedaan aan de hand van de periode tussen 11 januari 2012 en 28 januari 2014.

Ik had even nagevraagd bij twee rechters, of dit vaker voor kwam. En alle twee vertelde ze me dat ze niet bekend zijn met dergelijke gevallen. Er is weinig in zowel publiek als privaat recht dat een soort “achteraf-oordeel” geeft. Natuurlijk is informatie recht een nieuw fenomeen(internet recht) en echt veel zaken zijn er nog niet geweest betreffende dit. Maar de vraag is of dit de toekomst gaat worden of niet.

Een deel van de uitspraak:
“De omstandigheid dat, ondanks een blokkade, het aantal illegale downloaders is toegenomen, duidt er op dat nieuwkomers, althans een significant aantal daarvan, door een blokkade er niet van worden weerhouden om te gaan downloaden uit illegale bron.”

Oftewel, preventie was niet mogelijk. Het stopte vrijwel niemand en dus schoot het zijn doel voorbij. Het doet me denken aan ons huidige alcoholbeleid. 18+, daaronder mag niet. Helaas concludeerde Staatssecretaris Van Rijn eind vorig jaar(toen je nog 16 mocht zijn voor bier)nog dat het niet echt hielp. Twee jaar achter elkaar konden 15-jarige mystery shoppers drank meekrijgen. Alle mystery-shoppers. Niet 1, niet 2, nee. Alle. De vraag is nu dat, als ik dit bij de rechter voorleg, ik dat hele alcoholverbod ook van tafel kan vegen.

Dit hierboven klinkt als een rare vergelijking nietwaar? Want het idee achter het weigeren van alcohol is goed, het is slecht voor de gezondheid. Maar waarom denken we dit niet met auteursrechten? Het is slecht voor de muziek-, film- en software industrie. En vooral nu diensten als Spotify en Netflix er zijn?

De rechter concludeerde dat de blokkade niet effectief was, en dat hij te willekeurig zou zijn. Ik ga niet in op P2P-netwerken zelf. Dat laat ik lekker aan anderen over. Mijn voornaamste verbazing was de uitspraak. Een uitspraak door het hof dat eerder een evaluatie van €325.920,- + eigen juridische kosten was voor de stichting Brein was. Achteraf-rechtspraak. Ik heb geen idee of het een goede zaak is. Helaas, met het snelgroeiende internet is The Pirate Bay maar één zaak van de vele die we zullen hebben. Het internet, dat gaat best snel. Onze wetgevers, wat minder snel.

Deel je mening!

