De comeback van… het cassettebandje?

wY8l435027Weet je nog, dat je vroeger voor je verjaardag een cassettebandje met je favoriete muziek kreeg? Misschien was het gekocht, of het was zelf opgenomen. Kun je je nog herinneren dat je voor je ouders’ cassettedeck zat en snel op ‘rec’ drukte als je lievelingsliedje op de radio of de cd voorbij kwam? En gauw weer op ‘stop’ als het afgelopen was, anders moest je daar later weer overheen spoelen. Weet je nog dat je met je walkman achterin de auto zat om deze pareltjes af te luisteren? En dat als je favoriete liedje afgelopen was, dat je dan een potlood pakte om het bandje terug te spoelen? Herken je deze nostalgie nog?

Dan heb ik goed nieuws voor je. Blijkbaar komt het cassettebandje weer helemaal terug!

Ik stond van de week in een platenzaak om cassettebandjes te zoeken voor in m’n auto, gezien de vorige eigenaar het blijkbaar niet zo had op cd’s. De eigenaar van deze zaak was nogal verbaasd om mijn verzoek: blijkbaar was ik de zoveelste klant die vroeg naar deze kleine muziekdragers. Hij snapte maar niet waar het vandaan kwam. Platen, ja dat snapte hij wel. Die klinken zoveel mooier en rauwer dan een cd, en zijn de afgelopen jaren samen met de hoezen echt collectors’ items geworden. Ze blijven het ook nog eens heel lang erg goed doen en slijten nauwelijks.

Cassettebandjes slijten daarentegen wel degelijk, en hebben lang niet die allure van een LP. Grote zwarte schrijven in legendarische hoezen: dat klinkt als iets wat je graag bij je verzameling wil hebben. Maar kleine vierkantje doosjes met een bandje wat vrij breekbaar is (ik wed dat het jou minstens één keer is overkomen dat het lint in het bandje is geknapt), dat klinkt nou niet gelijk aantrekkelijk. Vooral omdat die dingen niet voor niets zijn vervangen voor cd’s, die wél eeuwenlang meegaan en ook nog eens meer ruimte hebben voor een mooi ontwerp voor op de hoes. Waarom dan toch deze zogenaamde ‘comeback’?

In een tijd waar we alles luisteren en delen via Youtube, Spotify, iTunes, Twitter en Facebook en we alles downloaden voor op onze iPod of Mp3-speler gaat het ons soms gewoon simpelweg wat te snel. Cd’s zijn alweer uitgeraakt want álles is digitaal te krijgen. Ik heb meer albums op m’n laptop staan dan dat ik ooit in m’n leven heb gehad in cd’s, cassettes en lp’s. En dat is logisch, want met twee muisklikken heb je ze. Het gemak van het verkrijgen zorgt ervoor dat we het niet meer zo waarderen. We zien muziekalbums als iets vanzelfsprekends, want als het niks is kieper je alles in de digitale prullenbak. Die grote berg aan data die we hebben verzameld betekent niets voor ons. Het zijn enkel maar eentjes en nulletjes. Het echte ‘gevoel’ ontbreekt.

Dus komt de cassetteband langzaam weer in opkomst. Muziek die we kunnen vastpakken en die ons het echte gevoel teruggeven. Muziekdragers die niet zo lomp zijn als die grote zwarte schijven en die we gemakkelijk overal mee kunnen nemen – zoals in de auto. Ze zijn ontzéttend goedkoop (ik kocht vorige week twee bandjes voor €0,20) en je kunt ze eventueel naar smaak volgooien met eigen muziek, zij het met wat kennis en geduld. Een lp is ook te kopiëren, maar daar heb je toch een stuk meer vakkennis en materiaal bij nodig .

Ikzelf ben (opnieuw, na vijftien jaar)  helemaal enthousiast geworden van deze kleine bandjes. Nu is dat bij mij een beetje gebeurd uit noodzaak, maar toch voel ik een oude liefde voor deze doosjes opkomen. Hoe leuk is het om je muziekverzameling weer écht te kunnen voelen en volledig te kunnen waarderen? Een cassettebandje van The Beatles (waar misschien twintig nummers op staan) is me meer waard dan dat Greatest Hits album van ze (meer dan honderd nummers) dat ik laatst gedownload heb. Bandje afgelopen, omdraaien en play. Ik hou ervan.

One thought on “De comeback van… het cassettebandje?

  1. Daan Kusen 31 januari 2014 / 18:28

    Ik heb hier ook nog altijd een speler waar in ik cassette’s kan afspelen!

Deel je mening!

