Pluk de dag!

Warme-Truiendag“Driehonderdvijfenzestig dagen heeft een jaar. Twaalf maanden, tweeënvijftig weken en er is een jaar verstreken.” Het deuntje van Bassie en Adriaan werkt aanstekelijk tot op de dag van vandaag. En ieder jaar is het ook weer hetzelfde liedje wat betreft de dagen van. Ja, misschien wist je het niet, maar vandaag is het bijvoorbeeld de Europese Dag van de Privacy. En zo heeft elke 24 uur in onze Gregoriaanse kalender wel een speciale betekenis. En het gekke is, 80% van de keren krijgt het nog aandacht in de media ook. Sommige nuttig, maar het merendeel totaal niet. Daarom vond ik het tijd voor een topvijfje met thema’s die opvallen en daarbij uit te zoeken wat deze dagen ons opdragen te doen.

5. De Potgronddag van KARWEI
Kijk, dat is nou precies het probleem met thema’s koppelen aan een dag. Heb je eenmaal een mooi doel, gaan commerciële partijen er mee vandoor waardoor de waarde en gedachte erachter verdoezelt. Oké, potgrond is dan niet echt iets speciaals, maar als we het hebben over opmerkelijke dagen, dan is dit er zeker een van. Op de Potgronddag kun je bij Karwei grootse kortingen inslaan op artikelen die je nodig hebt voor het klaarmaken van je tuin. In het voorjaar van 2008 kreeg je bijvoorbeeld tien procent korting op alles, behalve potgrond. Flauw hè…

4. Dag van de Scheiding
Echtscheidingen heb ik altijd een discutabel iets gevonden. Je gunt het niemand, maar dat een derde zich in hun vaste partner vergist lijkt me onmogelijk. Vaak zijn er andere motieven die meespelen: eurotekens in de ogen, ruziemaken over de inboedel, het krijgen van kinderen die er vervolgens de dupe van worden. Vreselijk. Vandaar dat de Dag van de Scheiding in het leven is geroepen om aandacht te vragen voor dit steeds groter wordende probleem. Deze vindt elk jaar rond 15 september plaats, de dag dat in 1798 de eerste echtscheiding plaatsvond (ik lul niet). Maar bij mij rijst dan de vraag of aandacht voor het uit elkaar gaan het juist voorkomt of het in de hand werkt. Als bijvoorbeeld relatieadviesbureaus of dingen als secondlove.nl er mee gaan lopen stunten kun je er kanttekeningen plaatsen bij het ongetwijfeld goedbedoelde nut. Nogmaals, echtscheidingen vind ik een discutabel iets en dat maakt deze themadag er voor mij niet veel beter op.

3. Dag van de Milieufilosofie
Een dag die voornamelijk bestaat uit een bijeenkomst, veel gekwek van hoogleraren, professoren en wetenschappers met hun visie op het milieu. Prima, maar waarom zo specifiek? Had dit bijvoorbeeld niet in samenwerking gekund met de algemene Dag van de Filosofie van de Universiteit van Tilburg? Net zoals de Dag van de Zorgcoördinator; zou die niet geïntegreerd kunnen worden in de Week van Zorg en Welzijn? Dan hebben we namelijk ook nog tijd om andere themadagen de ruimte te kunnen geven!

2. Dag van de Stilte
Oh mijn god. “Beleef de stilte bij jou in de buurt” en een kopje met “Stilteactiviteiten”. Laat ik dan maar in het kader van deze dag niet al te veel woorden hier aan vuil maken. Check de website maar even, wat een onzin.

Met stipt op 1: Blue Monday
Het is misschien een veel gehoorde mening, maar god wat word ik toch chagrijnig van het feit dat IEDEREEN zegt dat het Blue Monday is. Een dag dat we stilstaan bij het feit dat we, gemiddeld gezien, het meest chagrijnig en/of depressief zijn. Nee, daar heb je zin in. Vooruit, het is misschien een goed moment om aandacht te vragen voor depressie, wat steeds meer voorkomt. Maar maak er dan de Dag van Depressiebestrijding van. Een positieve draai maakt deze dag misschien net iets minder ergerlijk dan dat-ie momenteel is. Hier heb je nog een funfact: Blue Monday is bedacht door reisbureaus om mensen meer vakanties te laten boeken naar zonnige oorden. Commerciëler dan Blue Monday kan haast niet.

En terwijl ik dit typte vroeg ik me af wie dit eigenlijk allemaal bepaalt. Kan ik ook zomaar een dag uitroepen? Bij deze dan. Iedere dinsdag van het jaar vieren we vanaf nu het feit dat ik stukjes schrijf voor Columnisten van Catan. Tot volgende week, op ColumnistvanRoeldag!

Deel je mening!

