Liever dit dan buitenspelen

Het is alweer een week geleden dat ik op het nieuws een item zag over een uit de VS hierheen gevlogen concept: Binge-watching. Zoals Wikipedia het uitlegt:

Binge-watching, also called binge-viewing, is the practice of watching television for longer time spans than usual, usually of a single television show.

Als je binge-watcht kijk je dus meerdere afleveringen van een televisieprogramma achter elkaar; dit wordt aangemoedigd door cliffhangers aan het eind van iedere aflevering en de beschikbaarheid van de programma’s door bijvoorbeeld Netflix. Wat me echter enorm stoort is de term zelf, die een negatieve lading over de activiteit heen legt. ‘Binge’ op zichzelf refereert naar het excessieve aspect ervan. Door hett voorvoegsel wordt binge-watching echter in het zelfde rijtje geschoven als binge-eating en binge-drinking, vreetbuien en comazuipen in het Nederlands – daar is niets leuks aan. Ik vraag mij af waarom een activiteit die door bijna iedereen als leuk en positief wordt ervaren, door middel van terminologie toch zo’n negatieve bijklank krijgt.

Het nieuws-item dat ik zag had een enkel stel geïnterviewd dat graag aan binge-watching deed. Zij hadden het enthousiast over hoe graag ze vaak meerdere afleveringen van bijvoorbeeld Breaking Bad samen keken voor zij naar bed gingen. Op zich was de insteek van het item niet bijzonder negatief; het was vooral erg vervreemdend. Binge-watching werd namelijk neergezet als iets heel nieuws en speciaals, iets dat eigenlijk heel erg Amerikaans is, maar nu toch ook in Nederland langzaam populair wordt. En in combinatie met de afkeurende connotatie van ‘binge-watching’ zelf, vind ik de nadruk zo weinig positief.

Op Twitter uitte ik mijn ongenoegen ook al. Ik vind binge-watchen zelf namelijk een heel mooi concept en vind dat dat ook wel eens uitgelicht mag worden. Zelf heb ik als groot liefhebber van de BBC-serie Sherlock bijvoorbeeld meetings georganiseerd voor mede-liefhebbers van de serie. Dat is altijd enorm leuk geweest en ik vind het geweldig dat zoveel mensen elkaar leren kennen door een gezamenlijke liefde voor televisieprogramma’s. Hier zijn vriendschappen uit ontstaan en er komt enorm veel samenwerkende creativiteit voort uit dit soort passies. Dat mag ook erkend worden.

Ook wordt er gewoon heel veel mooie televisie gemaakt tegenwoordig en die kan bovendien met gemak verspreid worden. Televisie is niet meer een hersendodend medium; het wordt vaak juist ingezet om denkbeelden uit te dagen en ook visueel overtreft het zichzelf iedere keer weer. Echt bekende programma’s als Sherlock, Breaking Bad en Game of Thrones, maar ook de opkomende als Orange is the New Black, Hannibal en Orphan Black, zijn enorm goed en voor een groot deel op o.a. Netflix te bekijken. Televisie als kunstvorm is dus weer bezig met een opmars. Dat mag ook erkend worden.

In tegenstelling tot binge-eating en binge-drinking, heeft binge-watching weinig met onbedwingbaarheid te maken; het heeft te maken met passie, en passie zou niet negatief moeten worden geacht. Mensen genieten van kunst en besteden er enorm veel van hun tijd aan – waarom kan er niet op die manier naar gekeken worden? In plaats van te doen alsof we nog in de jaren ’80 leven, waar televisie het grote kwaad was, kunnen we ook vieren wat voor moois er nu aan de gang is.  Ik wíl namelijk helemaal niet buitenspelen, ik wil gewoon kijken wat voor cinematografische hoogstandjes ik nu weer kan ontdekken in de onuitputtelijke bron die inmiddels tot onze beschikking staat.

One thought on “Liever dit dan buitenspelen

  1. Daan Kusen 29 januari 2014 / 15:32

    Binge watching. Tja. Vind het niet klinken, maar met het concept ben ik het helemaal eens!

Deel je mening!

