Spuiten met blikken

SAMSUNG“Gekken en dwazen schrijven hun namen op deuren en glazen.” Als ik mijn leraren van de middelbare- en basisschool mocht geloven kon je deze uitdrukking toepassen op elk schrift waar ik mijn sommetjes en opstellen in schreef. Misschien verbaast het je, maar ik wilde vroeger wat doen met tekenen. Ik kliederde altijd alles onder met lettertjes, gezichtjes en andere creaties uit mijn wildste fantasie. Ik kreeg gelukkig op latere leeftijd de ingeving dat ik niet over het talent beschikte waarvan ik in eerste instantie dacht dat ik het had. Jammer genoeg zijn er ook mensen die niet doorhebben dat ze gebrek hebben aan talent. Zij nemen de uitdrukking letterlijk en kalken/spuiten elk losstaand muurtje onder met hun onzin. Ik snap tot op de dag van vandaag er de ballen van waar deze neiging vandaan komt. Tijd om daar verandering in te brengen…

Om nu niet helemaal los te gaan op de Hollandse gangsters met hun spuitbusjes breng ik een element van nuance in dit stuk. Mag ik u voorstellen aan Nick Sander, voormalig graffitispuiter. Tegenwoordig alleen nog maar betrokken bij kunstzinnige en over het algemeen legale verfprojectjes zoals dit en dit.

SAMSUNGNick zegt dat veel woorden en afkortingen voornamelijk namen zijn. Zie het als een alias of schuilnaam, net als op internet. Waarom al die onbegrijpelijke rommel in het openbaar te lezen valt? “Rommel? Zo ziet de maatschappij het!”, aldus Nick. “Het draait om de fame en het respect. Dat bereik je door je creaties aan anderen te laten zien.” Toch moet je er niet te veel achter te zoeken, want het merendeel blijft voornamelijk doelloos gekalk van pubertjes zonder gevoel van besef. “Sommigen proberen gewoon gangster te zijn. Teksten als ‘Roel was hier’ en ‘je moeder is een hoer’ zijn gewoon pure troep”

SAMSUNGOp een trein spuiten geeft het garen van respect in de graffitiwereld een compleet nieuwe dimensie. “Stel je voor dat ik op de intercity in Den Helder iets spuit, dan is dat een paar uur later tot zelfs in Nijmegen terug te lezen.” Ik kan er enigszins inkomen, maar in mijn ogen blijft het toch echt vernieling, dan wel niet vandalisme.
Helemaal als het alleen draait om het aanzien. Maar tegelijk biedt het ook een verklaring voor de onmogelijke plekken die soms worden uitgekozen. Als jij op een geluidsscherm langs de snelweg je kunstwerk kwijt kunt, krijg je sowieso de +1 van je vriendjes.

SAMSUNG

En wat nu als de locatie iets onschuldigs is als een speeltoestel? “De kinderen kunnen er nog gewoon gebruik van maken”, zegt Nick. Een beetje onredelijk, maar het is op een bepaalde manier wel een punt. “Ik zie het niet zozeer als vernieling, maar wel als vandalisme.” Een wezenlijk verschil, volgens hem dus. “Als je er vuurwerk op gooit, dan is het pas echt kapot en heeft de buurt er echt niets meer aan. Dat is pas echt vernieling.”

Nick wijst me er echter wel terecht op dat er nog een positieve kant zit in het verf spuiten. Veelal zijn er kwajongens aan het werk, maar wanneer er pro’s hun talent laten zien, kan het zelfs een toevoeging zijn aan het straatbeeld. “Bij ons in het park is een hanghok helemaal ondergekliederd. Dat gaan we binnenkort opknappen met full color pieces. Iets waar we veel tijd en energie in steken. Daarmee maken we verschil ten opzichte van de (illegale) amateurs. We hopen dat de politie en de buurt inzien dat we er goede bedoelingen mee hebben.”

Tot slot krijg ik nog een laatste advies. Wil je de scene echt beter begrijpen, check dan de filmpjes hieronder:

Een item van BNN…

…en een Amerikaanse docu.

Ik blijf het toch zeer discutabel vinden, maar ik begrijp in ieder geval de gedachtegang. Dat praat al het lelijke gekladder niet goed, maar dat is al meer dan de totale onwetendheid aan het begin van dit stukSAMSUNG. En dat is al een hele vooruitgang!

3 thoughts on “Spuiten met blikken

  1. Elise 21 januari 2014 / 19:20

    Echte graffiti zie ik als kunst, al is het helaas vaak illegaal. Ik bedoel, het vergt toch een hoop oefening én talent voordat je in staat bent zulke gave dingen op de muur te krijgen. Als men hiermee saaie plekken wat willen opfleuren (vaak in overleg met gemeente/politie en met enkel goede intenties) ben ik helemaal vóór.

    Wel jammer van die schoffies die onzin kalken. Kan me ook niet voorstellen dat je echt in aanzien stijgt als jouw naam in lelijk gekalk op een speeltoestelletje staat eigenlijk.

  2. Yvo Jolie 21 januari 2014 / 23:02

    Wat ook zeker een goede aanvulling is, is de film “Exit Trough The Gift Shop” (2010).
    Hierbij volgt een documentairemaker deze ‘schoffies’ en laat hij zien dat er wel degelijk een kunstzinnige kant aan ziet.

    Wat betreft doelloos geklad: als ze daar nou eens mee op zouden houden. En graffiti op de treinen is ook vrij vervelend (vooral als de ramen helemaal bedekt zijn, dan lijkt het wel nacht).

    • Nick 24 januari 2014 / 14:45

      De personen daarin zijn geen “schoffies” maar levende legendes. Full-time artiesten die hun geld verdienen door te doen waar hun hart ligt.
      Daarnaast is die film 1 grote grap van Banski zelf.

Deel je mening!

