Een lekkere hippe vorm van kindermishandeling

Cedrixbiënthely, Qyr-Zaëna, C’Viënelleym, S’wihelly. Het lijkt alsof ik met m’n hoofd op het toetsenbord sta te rammen (en wellicht zijn deze woorden wel op die manier ontstaan) maar nee. Het is een greep uit de eh, meest ‘originele’ voornamen van 2013 in Nederland. Jazeker, deze woorden moeten uitspreekbaar zijn én een heel leven lang gebruikt worden. Lekker gek, zullen de ouders wel gedacht hebben. Jij denkt misschien hetzelfde als ik: ach gut, arm kind.

Origineel zijn is tegenwoordig helemaal hip. Men is namelijk uniek en door de individualisering is het echt niet meer tof als je kind gewoon maar Sanne heet. Dus wordt de letterdoos ondersteboven gegooid en creëren de kersverse ouders de meest vreemde kindernamen. Het lijkt een trend te zijn van de afgelopen jaren, want ik ken weinig leeftijdsgenoten (20-plussers) met aparte namen. De vreemdste namen waar ik op dit moment op kan komen zijn Fries (Lolke en Anne voor een jongen) of überhaupt niet eens Nederlands (denk aan Kip).

Erg leuk in het begin misschien, maar ik kan je wel vertellen dat sommige namen regelrechte kindermishandeling zijn. Stel je eens even voor: een kindje genaamd Juëquinaisheley (ik zweer je, ik verzin dit niet) gaat naar groep drie. Ze mag leren schrijven! En hoewel haar klasgenootjes Bram, Tess en Eric hun namen al lang kunnen schrijven, prutst Juëquinaisheley nog altijd met die vele letters. Ik ga er vanuit dat de uitspraak zoiets is als [Juu-ee-kien-ai-sjee-lie], dus veel succes met uitleggen waarom er puntjes op de e staan, waarom ‘qui’ een [kie] is,waarom ‘sh’ een [sj] is en waarom ‘ley’ een [lie] is. Natuurlijk, we kennen allemaal namen waarbij één van deze constructies voorkomt. Maar vier in één naam gaat een kindje van groep drie toch wel de pet te boven gok ik. Het zal nog jaren duren voordat ze haar naam kan lezen, schrijven en begrijpen waarom het nou op deze manier geschreven wordt.

Goed, het kind kan schrijven en heeft hoogstwaarschijnlijk een coole bijnaam gekregen als Juë, Quina of Shelley (of juist niet en wordt vreselijk gepest). Ze wordt nog steeds vreemd aangekeken wanneer haar volledige naam ter sprake komt en ze moet het altijd en overal minstens vier keer spellen. Eén voordeel: iedereen onthoudt haar. Eén nadeel: iedereen onthoudt haar! Haar leraren begrijpen na een half jaar eindelijk hoe haar naam in elkaar zit, maar die Amerikaanse uitwisselingsstudenten kunnen er niets van maken. Juë zelf wordt intussen ook al helemaal gek van haar naam: pesterijen, altijd een opmerking wanneer ze haar naam noemt, werkgevers die het niet begrijpen en ze ziet altijd wel iemand denken ‘wat was er mis met haar ouders dat ze haar zo’n naam geven?’. En een nieuwe naam kost misschien niet veel geld (gaat vanaf €200,-), maar het laat een grote emotionele impact achter. Je naam is je identiteit. Problemen met je naam zorgt voor problemen met je identiteit.

Wij met onze namen Iris, Elise, Meike, Roel en Thijs leven volledig anoniem in Nederland, maar van Juëquinaisheley is er maar één. Dat kan leuk en uniek zijn, maar je kunt zelf ook wel redenen verzinnen dat je niét steeds aangekeken wil worden, niet steeds herkend wil worden.

Mag dit allemaal? Jazeker. In 1811 kwam er een simpele regel: bestond je naam op dat moment nog niet, dan mag het niet. Pas na 1970 werd deze regel geschrapt en kwamen dus namen in opkomst als Jeroen, Joey en Lorraine. Maar de afgelopen jaren zijn die namen al zo algemeen bekend dat het blijkbaar tijd werd voor wat vernieuwing, wat originaliteit. Dus: ogen dicht en flink op het toetsenbord rammen! Oh wat zijn we weer origineel, oh wat zijn we hip en cool en oh wat gaat ons kind ons later haten.

Doe het je kind niet aan. Hoe hip en uniek je ook wilt zijn, je kind moet nog tachtig jaar door het leven met die naam, dus denk wijs. Zelfs als je denkt een mooie, simpele naam te hebben gekozen, gooi ‘m dan even door Google. De ouders van Jizz deden dit namelijk niet.

5 thoughts on “Een lekkere hippe vorm van kindermishandeling

  1. aleimonthimble 16 januari 2014 / 20:59

    Namen zijn natuurlijk altijd onderhevig aan een trend. Wanneer je een Nederlands meisje geboren anno 2014 de naam ‘Truus’, ‘Annie’, ‘Toos’ of ‘Bep’ geeft, zal daar toch wel vreemd van opgekeken worden, terwijl dat vele decennia geleden heel normale namen waren. Ook de jongensnamen ‘Henk’ en ‘Herman’ zijn allang op hun retour. Daar komt nog bij dat smaken verschillen. Qua jongensnamen zijn bijvoorbeeld ‘Levi’ en ‘Jayden’ zeer populaire namen momenteel, en persoonlijk vind ik die helemaal niet mooi. Aan de andere kant wordt ‘Storm’ altijd als voorbeeld gegeven door mensen die ‘die namen van tegenwoordig’ maar niets vinden, terwijl ik Storm eigenlijk best een normale naam vind. Dat is vermoedelijk de schuld van Debiteuren/Crediteuren, trouwens.

    Maar moet je dan maar de namen geven die vaak voorkomen? Persoonlijk ben ik een voorstander van originele namen. Mijn eigen naam, Thomas, was in mijn geboortejaar 1992 dé meest voorkomende jongensnaam, en dat merk je. Toen ik nog weleens in schaaktoernooien meespeelde vroeger kwam ik daar altijd hordes Thomassen van mijn leeftijd tegen, en toen ik net ging studeren waren er ook vrij veel – die zich gelukkig vaak Tom noemden. Geen ramp, maar het is soms wel een beetje verwarrend of vervelend. Waarom zou je een uniek persoon geen unieke naam geven?

    Nu geef ik toe dat ‘Juëquinaisheley’ overdreven is, om de redenen die je aangaf. Maar wat te denken van het pseudoniem dat ik vaak op Internet gebruik, Aleimon? Ik heb het opgezocht, en het is geen bestaande naam, maar in mijn ogen zou zoiets prima als echte naam kunnen dienen. (De voornaamste reden dat ik mijn toekomstige zoon niet zo zou noemen is omdat ik vrees dat men het gaat afkorten tot Ali.)

    Natuurlijk kun je ook een naam nemen die wel bestaat, maar niet in de echte wereld. Bijvoorbeeld een naam van een personage uit een boek, film, game, et cetera. Ik had al gehoord dat in Engelstalige landen de naam ‘Daenerys’ (uit Game of Thrones) langzaam in opkomst is, al lijkt die volgens het overzicht nu in Nederland nog niet voor te komen. Zelf heb ik ‘Malon’ altijd een mooie meisjesnaam gevonden, een naam uit TLOZ: Ocarina of Time die toevalligerwijs wel wat lijkt op de bestaande namen Malou en Madelon. Ook vind ik ‘Sirius’ wel een mooie jongensnaam, naar de peetvader van Harry Potter.

    Misschien nog wel het veiligst in dit soort gevallen is een normale tweede naam als doopnaam meegeven, dan kan het kind altijd later nog besluiten dat hij niet langer wil leven onder zijn unieke naam. Ach ja, hoe dan ook vind ik het elk jaar weer boeiend om te zien wat mensen zoal voor namen geven aan hun kinderen. Uiteindelijk is er in mijn ogen niet echt een goed of fout, tenzij je het echt gaat hebben over aanstootgevende namen – maar die zijn dan ook niet voor niets verboden.

    (sorry voor de wall of text :P)

  2. Lim 17 januari 2014 / 01:10

    op de een of andere manier denk ik dat je die ene naam uitspreekt als zwe-kien-esj-lie . denk ik. ofzo. ben wel eens een Phaimque tegengekomen. gewoon een Femke dus. met ouders die het iedereen moeilijk willen maken ofzo. achja, ik begin er niet aan, rare namen. origineel is leuk, maar je moet er niet in doorslaan. Annelynn en Limke kom je niet veel tegen, maar dat vind ik ook prima zat.

  3. Daan Kusen 18 januari 2014 / 13:49

    Haha die namen in ’t begin… alsof iemand een Tolkien name generator op hol heeft laten lopen!

  4. Jan-Anne 17 mei 2016 / 09:43

    Mijn naam is Jan-Anne en ik word gelukkig ook Jan-Anne genoemd. Vooral Anne vind ik een supermooie (Friese) jongensnaam, waar ik echt trots op ben! Niets mis mee!
    Anne als jongensmaan is toch totaal iets anders dan de hele vreemde namen van vandaag, die je nauwelijks kunt schrijven, laat staan uitspreken!

Deel je mening!

