Ophouden met zeiken over journalistiekopleidingen

Waar ik op de School voor Journalistiek (SvJ) mee wordt doodgegooid is het bestaansrecht van de opleiding. Wat voegt een opleiding journalistiek toe aan een vak dat niet eens beschermd is? Jij en ik kunnen namelijk van de ene op de andere dag zeggen dat we journalist zijn. We kunnen dit blog zo omgooien tot een journalistiek medium, iets wat veel journalisten al doen. Dus leggen ze op de SvJ vaak de nadruk op wat zij kunnen toevoegen aan jouw toekomst. Daarnaast is het een beroep wat constant verandert. Gezien de opleiding daar ook nog in mee wil gaan met moderne communicatie (lees: internet) wordt het programma constant aangepast om mee te kunnen doen met de huidige trends. En daarnaast heb je nog de druk van buitenaf. De opleiding op hogeschool Windesheim was tot voor kort onder de maat, honderden variaties op artikelen van dit kaliber, hoge (jeugd)werkloosheid, enzovoort. Allemaal leuk en aardig dat het altijd  een onderwerp is van discussie, maar wat hebben wij hier als studenten nu aan? Helemaal niets.

Maar alle vormen van kritiek zijn in principe altijd goed, toch? Dan blijven we met z’n allen scherp en vernieuwen. Tot in zekere zin is het prima, ja. Maar in het geval van scholen voor journalistiek is het naar mijn idee ook een oorzaak van de vele discussies rondom de opleidingen. Ik zal een voorbeeld geven:

Het is bijvoorbeeld van belang dat je veel ervaring op doet als moderne journalist om je kansen op een baan te vergroten. Maar je bent bij sommige lessen verplicht om aanwezig te zijn wat je weer beperkt in je tijd. Dit snijdt je als journalist in spé in de vingers. Moet de school dat niet veranderen? Blablabla. Niet handig van de SvJ, nee.

Ik heb dit tegenstrijdige probleem ervaren. Dus sta ik bijvoorbeeld als een wijsneus criticus op om die mening te vertellen. Geen toekomst, te makkelijk les geven, te weinig aandacht voor dit, te veel aandacht voor dat; goed punt! Alleen iedereen heeft al een mening over de opleiding.

Wij studenten lezen dit ook en we worden er echt niet beter op. We zitten nou eenmaal ook op een opleiding die we zelf moeten afmaken. Op een opleiding waar een groot deel van de tijd bestaat uit aanpassing, constant vernieuwen, veranderen en ‘geen dag hetzelfde is’. Dat moet, want het is de journalistiek die ook constant anders wordt. Maar het feit dat zoveel mensen tegen de opleiding aanpissen geeft een heel naar bij-effect. Demotivering, een negatief zelfbeeld en het gevoel dat je tijd, geld en energie aan het steken bent in een illusie. Daarnaast moet je je gaan verantwoorden tegenover anderen. “Ik heb gelezen dat journalisten in spé geen toekomst hebben.” Ja, dat weten nu zo onderhand ook wel, gezien dit minstens een paar keer per week wordt gezegd in de dagen dat wij op school zitten.

Ik zeg hierbij niet dat wij als toekomstig journalisten niet kunnen omgaan met kritiek. Mijn boodschap is meer dat het tijd is voor iets minder gezeik op journalistiekopleidingen in plaats van het feit dat iedereen iets anders wil en vindt. Ik wil mijn eigen plan kunnen trekken zonder dat iedereen daar eindeloos een ongevraagde, soms overduidelijke mening over uitstort. Alleen op die manier kun je naar mijn idee het beste flexibel aanpassen aan de huidige arbeidsmarkt. Het is een beetje alsof je het ontwerp van een gebouw constant aanpast terwijl je al wel de eerste bakstenen hebt neergelegd.

Laat me maar weten wat je vindt van het feit dat mensen iets vinden. Verder ben ik ook wel benieuwd of er andere opleidingen zijn die constant kritiek krijgen, terwijl jij ook maar je traject aan het doorlopen bent. Ik ben er in ieder geval wel een beetje klaar mee.

One thought on “Ophouden met zeiken over journalistiekopleidingen

  1. Iris 15 januari 2014 / 21:54

    Nouja, als je mijn blog ‘wat wil je worden dan’ er nog eens bij pakt, zie je dat het zeker niet voorbehouden is aan journalistiek.

Deel je mening!

