Tattas Be Like, we hebben zelfspot

Het is januari, dus tijd voor een nieuwe discussie. Waar we in november en december ons druk maakten over de Zwarte Piet, zijn wij Nederlanders nu de ‘gebeten hond’. Stelletje tattas zijn wij namelijk, en we worden door ‘die buitenlanders’ even enorm met de grond gelijk gemaakt. Geen idee waar ik het over heb? Dan vraag ik je even, herken jij je in het volgende plaatje?

ben jarig

Het klopt wel aardig he? Hoe je ’t ook wendt of keert, ook jij hebt zo’n verjaardag meegemaakt. De facebookpagina ‘Tattas be like’ haakt hier handig op in en is in rap tempo ontzettend populair geworden. Zoals dat altijd gaat met het internet: ‘You love it or you hate it’.

Ik zal het even uitleggen: tatta komt van het Surinaamse woord voor aardappel (p’tatta). Wij Nederlanders verscheepten vroeger kilo’s van dat spul en zijn er nog steeds dol op, vandaar dat de typische Hollander een tatta wordt genoemd. De facebookpagina ‘tattas be like’ valt dus te vertalen naar ‘Hollanders doen/zeggen dingen als’. Een facebookpagina over de typisch Hollandse gewoonten. Klinkt niet verkeerd, toch?

samen uitetenToch zijn er altijd weer mensen die er minder blij mee zijn. ‘Racisme!’ wordt er geroepen. Pardon, racisme? ‘Ja, want ze maken ons belachelijk en dat mogen we ook niet bij hen doen.’ Oké, misschien wel. Maar worden wij nu echt belachelijk gemaakt? Het IS nu eenmaal zo dat een gemiddeld Hollands gezin hun eigen bammetjes smeert en meeneemt naar het pretpark, dat we eten met een kipkerriesmaakje al ‘exotisch’ noemen en dat we nogal gierig kunnen zijn. Het is voor ons zelfs heel normaal om tijdens een verjaardag de hele kring langs te gaan en iedereen te feliciteren met de jarige.

je komt toch wel werkenVoor buitenlanders moeten deze gewoontes behoorlijk vreemd zijn, en daarom komt men nu met deze pagina. We hebben immers een hele groep in Nederland wonen die niet helemaal is opgegroeid met onze gewoontes en die er dus nogal vreemd van opkijkt. De ‘memes’ (plaatjes met een tekst erbij) zijn ontzettend populair, ook onder tatta’s zelf. Ik kan er zelf ook enorm om lachen, want we zijn ook maar een apart volkje eigenlijk.

hij is nederlanderMaar soms gaat het naar mijn mening ook te ver. Ik bedoel, ‘tattas be like, hij is Nederlander’. Ja, dan schaam ik me wel even voor ons land. Hij is Nederlander als hij iets wint, hij is Nederlander zelfs als hij geen woord Nederlands spreekt zolang hij die gouden plak maar wint. Maar zodra deze man ergens wordt opgepakt het is het ‘die Antilliaan’. Buitenlanders lachen ons hierom uit en ik geef ze groot gelijk, het is ook nogal scheef. En om dan met onze neus op die feiten te worden gedrukt… Ik kan me voorstellen dat dat raakt. Maar dat ligt dan nog altijd aan onszelf.

En dan nog die Zwarte Pietendiscussie (is het januari, begin ik er alsnog over. Sorry). Nederlanders die het al niet erg eens zijn met deze memes vergelijken dit met buitenlanders die een paar weken terug nog boos waren op ons vanwege onze Zwarte Piet. Even serieus: wij worden op de hak genomen vanwege onze vreemde gewoontes en wij gaan roepen dat ‘die buitenlanders’  niet moeten zeuren over een gebruik wat indirect terugverwijst naar de slavernij? Sommige tattas zijn iets te gauw op hun teentjes getrapt.

Het is een beetje hetzelfde  met moppen. Wij lachen hard om de Belgenmoppen, maar als anderen het bij ons terugdoen is het ineens niet meer zo grappig. Tatta’s moeten eens niet zo op hun teentjes getrapt zijn. Lach mee, of negeer het. En dat meelachen lijkt me een prima idee, want tatta’s be like: lachen man!

waar is de mayo

5 thoughts on “Tattas Be Like, we hebben zelfspot

  1. Daan Kusen 11 januari 2014 / 17:40

    De uitleg van de betekenis van tatta’s. Eindelijk. Ik vroeg me al een tijdje af wie er per ongeluk op een toetsenbord was gaan zitten en dat woord ‘creëerde’.

  2. limke 28 januari 2014 / 15:46

    Is het be like al uit? Erger me er kapot aan bah!

  3. yo 3 juni 2015 / 16:36

    Ik ben Nederlander en heb niet zoveel meegekregen van die Nederlandse culturele dingetjes die hier beschreven worden. Nederland is toch een Multi culturele samenleving, althans voor mij persoonlijk wel, daarom heb ik ook veel normen en waarden overgenomen uit ook andere culturen, maar door de Multi culturele samenleving maakt dat dat het juist weer Nederlands is, Nederland is Multi cultureel en dan zal zich nog meer ontwikkelen in de komende honderd jaar. Ik maak alleen maar Afrikaans of Surinaamse gerechten, niet omdat ik dat zo cool vind, maar daar ben ik mee opgegroeid en vind het ook lekkerder. Er bestaan dus ook Nederlanders die weinig met de traditionele Nederlandse cultuur hebben en zich in al het bovenstaande dan ook niet herkennen.

    • Mohamed El Mahoudi 10 februari 2017 / 17:12

      Jij bent gek eet jij maar lekker je kausebant en bittere rotzooi groentes ik eet lekker me stampot met worst en ju, stuk vullender ook zou je ook s moeten doen

Deel je mening!

