Lekker weertje, hè!

afzien+op+terrasJPGIedereen heeft het er over. Iedereen heeft er verstand van. Elk gesprek dat ooit doodvalt kan altijd terugvallen op een bepaald centraal onderwerp. Het weer. Weet je niks te vertellen? Zeg dan dat het regent! Een black-out op je eerste date? Zeg dan dat de zon schijnt! Mensen, en voornamelijk die in Nederland, praten altijd graag over het weer. Wat ik alleen altijd zo jammer vind is dat dit soort conversaties altijd oppervlakkig worden gevoerd. Want het weer, dames en heren, is ziek. En goed ziek ook.Ik vertel daarmee niks nieuws, dat weet ik ook wel. Toch is het iets wat altijd in mijn gedachten ronddwaalt…

Want van kinds af aan was ik geboeid door het weer en het klimaat. Ik wilde vroeger dan ook meteoroloog of weerman worden. Waarom ik daar ooit van af ben gestapt, weet ik eigenlijk niet zo goed. Maar het weer heeft altijd iets met me gedaan. De klimaatverandering in het bijzonder. Ik maak me er dan ook altijd ergens in mijn achterhoofd zorgen over.

Dit gaat heel truttig klinken, maar iedereen zou eigenlijk die zorgen moeten delen. Het is tenslotte de wereld waarin we met zijn allen leven en het heeft gevolgen voor ons allemaal. We kunnen ons nog zoveel zorgen maken over moeilijke dingen in de toekomst. Als Moeder Natuur besluit ons allemaal te laten verzuipen, dan is Ze daarin steeds makkelijker toe in staat. Ik noem, Fukushima

En daarom vind ik het altijd zo jammer dat we het er zelden over hebben. Huh? De klimaathippies zijn bij overheden toch volop actief? Hebben we niet allemaal van die moeilijke milieuprotocollen opgesteld? Ja dat klopt. De discussie over bijvoorbeeld CO2-uitstoot wordt op hoger niveau gevoerd. Maar juist niet met de buurman om de hoek. Als het 14 grade9n is deze winter, wordt vaker de conclusie getrokken dat het kutweer is “met al die regen en wind”. “Ik heb dit liever dan kou” is ook een mooie. Het is januari! Een maand dat we weerrecord op weerrecord aan het verbreken zijn.

Als een discussie over klimaatverandering ook op lager niveau gevoerd wordt, dan kun je als maatschappij meer bereiken, lijkt mij. Niet dat we met praten ons zelf kunnen beschermen tegen een vloedgolf, ijstijd of een ongekende storm. Het vormt echter wel een reëler beeld als we kijken naar het weer en het creëert een groter draagvlak tegen het aanpakken van klimaatverandering. Ook als het je allemaal geen reet interesseert heb je een belang. Je kunt simpelweg niet tegen een onleefbare aarde zijn.

Misschien zet ik mijn gedachte nu iets te ver door, maar het feit blijft dat er op de een of andere manier een taboesfeer hangt rondom dit onderwerp. Ik verwacht niet dat het standaardpraatje over een regenachtig weekend wordt veranderd naar een diepgaand gesprek over de opwarming van de aarde. Het enige dat ik meer zou willen zien is dat het bespreekbaar blijft.

Het is misschien doemdenken maar je kunt het ook zo zien: het zijn de feiten. Feiten die naar mijn idee ondergesneeuwd zijn in de vele (economische) problemen die voor ons gevoel dichterbij ons staan. En dat is jammer.

2 thoughts on “Lekker weertje, hè!

  1. Daan Kusen 7 januari 2014 / 23:10

    Ik moet altijd denken aan The Day After Tomorrow als paniekscenario als het ooit eens écht mis gaat met ’t weer.

Deel je mening!

