Bedoelde u: misogynie in *zwarte* muziek?

De vakantie is voorbij en we zijn terug! Toch begin ik meteen met een throwback naar een eerdere post. Na mijn blog over het gebruik van ‘bitch’  in het dagelijks leven (met een sterke link naar gangsta-rap), kreeg ik namelijk een reactiesoort uit meerdere hoeken te horen: ‘Dit is waarom ik niet van hiphop houd’. Hoewel ik het in eerste instantie een enigszins logische mening vond, zette deze mij toch aan het denken. Het is niet te betwijfelen dat in menig hiphopstroming flink met (vrouw)onterende termen wordt gegooid. Wat mij echter dwarszat was het idee dat dit enkel voorkomt in rapmuziek; dat is namelijk helemaal niet waar, en toch wordt die link zo gemakkelijk gelegd.

indie rock

Het meest recente en duidelijke voorbeeld tegenwoordig is natuurlijk ‘Blurred Lines’ van Robin Thicke. Hier is al eindeloos over geschreven met oog op de objectificerende manier waarop er over vrouwen wordt gesproken. Het idee dat zelfs ‘nee’ niet per se ‘nee’ betekent, maar ook nog vervaagde grenzen creëert is (mag ik toch wel zeggen) een gevaarlijke, misogynistische  en douche-y opvatting. De reden dat hier zo ongelooflijk veel ophef over is ontstaan, is waarschijnlijk dat het nummer in sneltreinvaart de hitlijsten bestormde, en dat de teksten bovendien zo duidelijk waren dat geen sprake was van vervaagde grenzen als het aankwam op de betekenis.

Toch wordt er ook in heel andere muziek op een ontzettend denigrerende manier over vrouwen gesproken, waar schijnbaar geen haai naar kraait. Een voorbeeld dat mij laatst werd aangewezen was White Blank Page van Mumford & Sons. Dat is een nummer dat ik altijd erg goed vond en waar ik (moet ik ook eerlijk toegeven) nooit iets problematisch in had gehoord, anders dan in de hiphop die ik ook veel luister. De volgende regels sprongen er voornamelijk uit in het gesprek dat ik had:

You desired my attention, but denied my affections.
So tell me now where was my fault, in loving you with my whole heart?

Dit wordt door de meeste mensen gezien als een romantische uiting over onbeantwoorde liefde; ik verdiep me zelden in songteksten dus had dat tot voor kort niet willen tegenspreken. Op nadere inspectie is het echter niets anders dan een uiting van het Nice Guy-syndroom. Alles aan deze regels schreeuwt ‘ja maar ik was altijd zo aardig voor je, dus waarom ben je niet verliefd op mij?’ – een redenering die door te veel mensen als logisch wordt gezien, maar eigenlijk de gevoelens van een vrouw probeert te reduceren tot een simpele optelsom. Dit is natuurlijk slechts een enkel voorbeeld, maar met een oplettend oog kunnen er zo nog honderden voorbeelden uit dezelfde hoek gevonden worden.

Het is niet mijn bedoeling te argumenteren dat Mumford&Sons slechte mensen zijn, net zoals ik dat nooit over gangsta-rappers zou zeggen. Mijn punt is dat een vrouwonvriendelijk of respectloos karakter met te veel gemak slechts aan een enkele muziekstijl wordt gekoppeld. Het is zelfs te argumenteren (en zo wordt in de afbeelding ook gesuggereerd) dat het te gemakkelijk aan een enkele cultuur wordt gekoppeld. Alleen omdat het romantischer en geraffineerder wordt neergepend, komen veel artiesten weg met precies dat waarvoor hiphop onder vuur ligt.
Zelfs met mijn Google zoekterm ‘misogyny in “white music”,’ waren de meeste hits uiteenzettingen van wat er al niet mis is met de hiphopcultuur. Maar laat je niet misleiden door de gepijnigde zangstemmen van de indie-rock, want gebroken harten brengen vaak het donkerste in mensen naar boven.

EDIT 18/2/2015:
Ik zie inmiddels in dat Mumford&Sons niet het sterkste voorbeeld is. Ik vind nog steeds dat het op die manier te interpreteren is, maar zie ook dat het relatief onschuldig is.
Dat heeft echter geen enkele invloed op het punt dat ik maakte.

Kid Rock – Fuck You Blind
And if the ladies if you are tired of a man on your fanny
Then f–k you go home and watch the tube with granny …
Just look at all the girls that are dying to get some

http://the-toast.net/2013/08/20/who-is-the-most-dead-girl-in-indie-rock/

7 thoughts on “Bedoelde u: misogynie in *zwarte* muziek?

  1. Daan Kusen 6 januari 2014 / 23:31

    Is dat één nummer van M&S? Of is er een lijn in te ontdekken?
    Daarnaast is Blurred Lines een intens makkelijk voorbeeld van een nummer dat voor altijd als ‘voorbeeld’ aangehaald zal worden in deze discussie. Volledig terecht, overigens -maar helaas gaat iedereen in zijn verontwaardiging er aan voorbij dat het ook een ontzettend kutnummer is.

  2. aleimonthimble 8 januari 2014 / 18:24

    Blurred Lines begrijp ik (inderdaad een enorm kutnummer trouwens), maar White Blank Page een uiting van misogynie? Dat vind ik wel heel erg vergezocht.

    Om zelf ook even een (omgekeerd) voorbeeld te geven: ik krijg altijd enorm kromme tenen van de walgelijke stereotypering van de man door Beyoncé in ‘If I Were A Boy’. Alsof ze het zelf allemaal zo makkelijk zoveel beter zou doen. Blind voor de balk in het eigen oog, I guess…

  3. Lucas 8 januari 2014 / 19:33

    Ik vind Blurred Lines nog wel een lekker nummer tbh, oppervlakkig en Daft Punk wint het wat zomernummer betreft… maar toch.

    Iig, ik wil niet alleen maar een klein stukje uit je blog halen om dat onderuit te halen al heb ik wel even nagedacht over hoe ik het zeg.
    Ik ben het eens met dat discriminatie iets is “in the eye of the beholder”. Dus ook al ervaar ik iets niet als discriminatie, is het wel zo als de ander dat zo ervaart. Alleen ik kom in conflict met je statement over Mumford and Sons, het nummer. Omdat er in mijn ogen geen enkele vrouwonvriendelijkheid in zit.

    Het gaat over een liefde waar je héél veel aandacht en tijd hebt gestopt, wat niet beloond wordt. Het is een man die een meisje leuk vind die al in een relatie zit, waarvan de man volgens mij vreemd gaat.

    “Can you lie next to her
    and give her your heart, your heart?
    As well as your body
    And can you lie next to her
    and confess your love, your love?”

    Hij adresseert hier een andere man, vandaar dat ik dat denk. En de man gaat vreemd omdat:
    “And can you kneel before the king
    and say “I’m clean”, “I’m Clean”?”

    ‘The king’ verwijst in mijn ogen naar God. En als je vreemd gaat kan je niet zeggen dat je ‘zonder zonde’ zit.

    En dat was mijn Mumford and Sons beredenatie. Die ene zin, waar jij over struikelt, is een smeekbede en geen toe-eigening.

    En hier komt ook een soort ergenis aan het hele… feminisme bij mij. Ik ben geheel voor gelijkheid en alles. Maar in sommige gevallen heb ik het gevoel dat er dingen uit de context gerukt wordt omdat iets opgevat kan worden als vrouwonvriendelijk, zoals jij hierboven doet in mijn ogen. Kijk, véél nummers zijn vrouwonvriendelijk en ik ben het met 95% van de tekst eens maar juist M&S erbij betrekken gaf mij aanleiding om mijn ‘gal’ te spuwen. Ik ben benieuwd hoe jij er over denkt.

    • Lucas 8 januari 2014 / 19:41

      Overigens, kleine aanvulling. Iemand vertelde me dat het nummer ook geïnterpreteerd kan worden als de vrouw, een voormalige geliefde, die vreemd is gegaan. Een ervaring en een gevoel die héél aards is. De zin: “Where was my fault in loving you with my whole heart” kan dus óók een schreeuw van verdriet, een uitbarsting van woede zijn. “Ik ben verdomme trouw gebleven, wáár ben ik de fout in gegaan?!”

    • Meike van Roessel 8 januari 2014 / 22:14

      Er zijn inderdaad meerdere interpretaties mogelijk en ik lees het dus heel anders dan jij. Da’s prima en begrijpelijk en ik vind het fijn dat je de moeite hebt genomen er zo veel tijd in te steken.
      Ik wilde alleen specifiek iets uit deze hoek: de hoek waarvan mensen snel zeggen ‘neeee die doen zoiets niet’. Omdat ik het hier laatst nog over had en ik eerlijk gezegd een beetje in tijdsnood zat, leek het mij het best om deze aan te halen.
      Dus het belangrijkste voor mij is dat je het met 95% van de tekst eens bent, want ik vind het altijd jammer als mensen het per definitie niet met me eens zijn, alleen omdat ze zich niet in mijn voorbeeld kunnen vinden.

      – dit overigens ook in reactie op de andere comments. Ik snap jullie heel goed, en begrijp oprecht dat jullie interpretatie van het nummer anders is en dat het daarmee niet het sterkste voorbeeld is. Laat dat je er echter niet van overtuigen dat ik verder ook ongelijk heb, hehehe.

  4. angelquique 8 januari 2014 / 19:45

    Ik sluit me net als de rest niet volledig aan bij het M&S nummer. Ook ik vind die zin nogal uit context gerukt en in context totaal niet vrouwonvriendelijk en deed me een beetje denken over een Bijbelse discussie die ik laatst had over de kerstman, maar afijn, dat geheel terzijde en totaal niet interessant haha. Bovendien, als we de zin inderdaad uit context halen, zijn er niet genoeg vrouwen die ditzelfde gevoel hebben, dat je zoveel houdt van een jongen maar hij gewoon niet voor je valt en het dus niet wederzijds is? Dus uit context vind ik het een gevoel die bij beide geslachten op kan treden.

    Verder trouwens een goede post en je hebt zeker gelijk over het feit dat het niet alleen in rapmuziek voorkomt ^^

Deel je mening!

