De ontoegankelijkheid van gezond eten

De Spar aan studiecomplex De Uithof in Utrecht is voor mij geen onbekend terrein. Gezien ik dit jaar lange dagen op school maak, ben ik er regelmatig te vinden voor de dagelijkse boodschappen of een snelle snack voor tussendoor. Zo ook voor mijn dagelijkse behoefte aan melk. Voor wie mij niet goed kent: melk is mijn motor. Halfvolle melk wel te verstaan. Maar laatst zag ik tot mijn grote verbazing dat de halfvolle melk duurder was dan de volle. Niet dat mijn wereld daarvan instortte, maar het is wel opmerkelijk, gezien het volle melk is, en dat maakt je eerder dik. Het zette mij aan het denken: is gezond eten sowieso niet ontoegankelijk?

Koop maar eens een salade in de supermarkt. Bam, drie volle euro’s bij de goedkoopste variant. Laten we eens kijken naar een pizza. Als je het euromerk te pakken hebt heb je er soms wel drie voor dezelfde prijs. Je bent hoe dan ook goedkoper uit. Een appeltje voor de dorst? Ja hoor, superzoete Elstar’smet suiker waarvan je tandglazuur er af brand. Wil je een ‘normale’ appel, dan betaal je al gauw een kwartje extra. Dan tot slot het voorbeeld van een broodje gezond op het station. Wederom drie euro. Dat, terwijl een puntzak patat bij de Smullers friettent (met vaak een overdreven dikke klodder mayo) voor enkele dubbeltjes minder toch veel lekkerder op de maag ligt.

Waarom is het zo makkelijk ongezond eten aan te schaffen? Dit zijn dan misschien de kleine financiële details, maar in het leven van de student vaak wél een reden om iets wel of niet te kopen. Nederland ligt daarnaast ook in het westen. Dat betekent dat hart- en vaatziekten, obesitas en andere problemen veroorzaakt door ongezond eten een groot probleem vormen. Dat proberen we als land wel aan te pakken, maar het feit blijft staan dat dit doodsoorzaak nummer 1 is.

De televisie werkt hier ook niet aan mee. Heb je bijvoorbeeld wel eens die Big American pizza reclame gezien? Ik krijg in ieder geval altijd een rommelende maa02pepperoni-span-articleLargeg als iemand met een cowboylaars zijn pizza in acht stukken snijdt, hoe gek dat ook klinkt. Uiteraard doen ze hun best om hun product te verkopen, want tsja, dat is nu eenmaal hun merk om geld mee te verdienen. Ik wil dit trucje wel eens zien met groente, fruit, tomaten en andere gezonde voedingswaren!

Om gezond te eten is zelfdiscipline nodig. En daar maken de hambugertentjes, pizzeriaatjes en snackbarretjes hier maar al te goed misbruik van. De schuld ligt dan ook bij de commerciële industrie. Althans; een gedeelde schuld. Want ondernemend Nederland laat hier toch echt wel eens wat kansjes liggen.

Waarom zie ik op de gemiddelde Thuisbezorgd.nl-pagina nergens een goede saladebar? Waar is de groenteshake-franchise die net zo succesvol wordt als de Domino’s en New York Pizza, Amerikaanse ketens die hier flink terrein boeken. Als we met zijn allen de meest geavanceerde koffie willen zuipen van de Starbucks, waarom dan niet lekker en gezond eten? Ik durf te wedden dat je met cowboylaarzen ook een citroen aantrekkelijk in tweeën kan snijden.

Enfin: zolang het makkelijk is om vet eten te bestellen of te kopen fietsen we als obesitasland hard tegen de wind in. Wie staat op en springt in het gat in de markt dat gezond voedsel lekker, aantrekkelijk en toegankelijk maakt? Mijn portemonnee heb je! (als je hem maar wel weer teruggeeft) ;-)

3 thoughts on “De ontoegankelijkheid van gezond eten

  1. Iris 10 december 2013 / 20:55

    Ik zou zeggen dat het niet ontoegankelijk is, als je het echt wil. Op de markt vind je vaak groentes&fruit voor een ontzettend lage prijs. Het probleem zit hem eerder in de mensen die geen zin hebben moeite te doen (jaaa, vaak studenten.) Ik heb eens gekeken: in de AH kost een paprika snel 0.99, terwijl je al een pizza voor 2,60 krijgt. Er is (bijna) niet tegenop te koken als je in je eentje bent.

    Ben het dan ook wel met je eens dat hier iets aan veranderd zou moeten worden. Het probleem bij gezond eten qua commercialiteit zit hem denk ik vooral in het feit dat fruit&groentes (vaak) niet merkgebonden zijn. Dan wordt reclame maken zoals bij de pizza al een stukje lastiger.

    • Roel Breet 10 december 2013 / 22:28

      Die van de markt ga ik serieus eens in mijn achterhoofd houden. Groente en fruit in de supermarkt is soms zoooo slecht van kwaliteit…

  2. Elise 13 december 2013 / 03:08

    Die klodders mayo zijn van te voren afgemeten hoor, kunnen wij niks aan doen :( en nog zijn er mensen die zes (6!!!!) Klodders wilden.

Deel je mening!

