Starbucks is ondergewaardeerd

Ondergewaardeerd? Ja, ondergewaardeerd. Steeds vaker hoor ik mensen mopperen op Starbucks. Zij drinken liever ‘goede’ koffie. Of ‘echte’ koffie. Of zij vinden Starbucks alweer uit, want tegenwoordig zitten we liever massaal in veel te kleine koffiezaakjes, omdat dat zo intiem is en vooral zo alternatief. Natuurlijk wordt Starbucks dan niet ‘uit’ genoemd; het is juist ‘te hip’, wat op precies hetzelfde neerkomt. In ieder geval is Starbucks het slachtoffer van veel grappen over hipsters, blanke meisjes of instagramfoto’s. Gelukkig ben ik nog altijd fervent liefhebber van Starbucks en ik heb het dan ook gehad met die elitaire houding tegenover ‘mijn’ zaak.

Ten eerste heb je bij Starbucks de mogelijkheid tot in detail je eigen kop koffie samen te stellen. Dat is niet alleen handig voor de Starbucks-bezoeker die geen koffie lust, maar ook voor de Starbucks-bezoeker met specifieke eisen. Zo kon ik in mijn veganistische maand nauwelijks in andere koffiezaken terecht voor iets anders dan espresso of een zwarte koffie. Nu drink ik buiten Starbucks zelf ook vooral espresso, maar de optie mijn ‘café mocha’ met sojamelk te kunnen bestellen was toch een verademing. Dit krijg je bij veel andere zaken niet aangeboden. Bovendien werd mij gevraagd of ik deze mocha dan ook zonder slagroom wilde, waar ik zelf nog niet bij stil had gestaan. Dat getuigt dus niet enkel van een uitstekend aanbod, voor ieder wat wils, maar bovendien van uitstekende service. Voor de drukte die in Starbucks-zaken vaak heerst, vind ik de medewerkers enorm goedgehumeurd. Dit is misschien bij andere koffiezaken ook zo, maar die hebben geen last van de spits op station Utrecht Centraal; probeer in plaats daarvan eens om 17:00 een glimlach van een AH to Go medewerker op te vangen.

Daarnaast is de Starbucks op het Rembrandtplein in Amsterdam de beste studieplek in Nederland, zonder twijfel. Eerder was mijn favoriet de Coffee Company (Waterlooplein; ook nog altijd een aanrader), maar in tegenstelling tot de Starbucks zit die bijna altijd tjokvol. Je bent daar soms een kwartier op zoek naar een zitplaats. De ruimte van Starbucks Rembrandtplein is zo groot dat dat risico vrijwel niet-bestaand is. Er is gratis WiFi, wat voor de hardwerkende student/Facebooker een onmisbaar aspect is van een goede studiegelegenheid, en bovendien ben je met vijf minuten lopen gewoon weer terug op de UvA.

Mocht dit pleidooi je nog niet overgehaald hebben Starbucks toch een tweede kans te geven, is het bedrijf ook nog de grootste inkoper van Fair Trade koffie ter wereld. Dat betekent niet dat hun hele aanbod Fair Trade is, maar wel dat 81% van de ingekochte koffie Fair Trade is geproduceerd. Dit percentage proberen zij naar 100% te krijgen, maar dat is natuurlijk een proces dat tijd nodig heeft. De authenticiteit van een onafhankelijke koffiezaak is ongetwijfeld heel erg leuk, maar daar doe je geen enkele eigenaar van een koffieplantage een plezier mee.

Dus get off your high horse; of, nog beter, galoppeer je paard richting Starbucks Rembrandtplein en vind je plekje met jouw perfecte kopje Fair Trade-koffie.

2 thoughts on “Starbucks is ondergewaardeerd

  1. Daan Kusen 10 december 2013 / 20:20

    Ik houd sowieso niet van koffie. Gelukkig heeft Starbucks ook prima choclademelk!

Deel je mening!

