Niet langer veganist (+recepten)

Mijn veganistenmaand is over! Ik heb dertig volle dagen zo goed als volgehouden geen dierlijke producten te consumeren en het ging me verbazingwekkend goed af. Het is een heel leuke ervaring geweest, die me in eerste instantie liet inzien hoeveel dierlijke producten ik doorgaans eet, en mij vervolgens wees op alternatieven. Er worden immers zo veel dieren gedood en mishandeld om ons eten op tafel te zetten. Slechts vasthouden aan de gewoonten zonder stil te staan bij dierenleed is niet iets waar ik achter sta. Graag deel ik met jullie zowel de ups en downs van deze maand, als een aantal tips en veganistische recepten.

Ik blijf bij wat ik in ‘Vegan Challenge’ zei: ik raad iedereen aan een keer zoiets te proberen. Als je nu doorgaans een grote carnivoor bent, is een maand veganist-zijn misschien iets te veel van het goede, maar probeer dan eens het vegetarische leven uit. Wat mij wel duidelijk is geworden, is dat een maand precies goed is. Had ik het slechts een week geprobeerd, was mijn ervaring bij lange na niet zo positief geweest als deze nu is. In de eerste week had ik nog altijd de behoefte om in iedere maaltijd kaas te verwerken; ik wilde het liefst mijn cappuccino’s gewoon met volle melk maken en wat moest ik nu op mijn brakke zondag eten als ik niet meer twee eieren lekker vet kon bakken om ze vervolgens te overgieten met mayonaise?
In de weken daarna veranderde dat beeld echter. Het bleek dat de Alpro Soy Macchiato een veel fijner opstaan biedt dan een flink glas melk. Kaas is lekker, maar verwennerij en geen noodzaak; en eieren, waar zijn die eigenlijk goed voor? Als je er over nadenkt is een veganistische maaltijd helemaal niet zo bijzonder. Ik gaf zelfs een veganistisch verjaardagsdiner en ik kreeg van meerdere mensen te horen dat zij helemaal niet het gevoel hadden dat het eten veganistisch was.

Hoewel ik vanaf nu niet meer strikt veganistisch zal eten, verwacht ik wel dat deze ervaring een indruk achterlaat op mijn eetgedrag. Het is met zoveel gemak bijna een gewoonte geworden, dat het nu juist een grote stap zal zijn om wél naar een pak eieren te grijpen wanneer ik boodschappen doe. Ik heb dus precies bereikt wat ik wilde: ik heb mijn grenzen tussen noodzakelijkheid, behoefte en gewoonte gevonden. Ik zal het mijzelf niet kwalijk nemen als ik zin heb in (of behoefte heb aan) kaas, maar de gewoonte bestaat vrijwel niet meer. Alleen dat verschil heeft al een groot effect op het dierenleed waar ik mij verantwoordelijk voor kan voelen.

Nu moet ik het beeld ook niet te rooskleurig schetsen; natuurlijk ging er af en toe iets mis. Zo had ik mijzelf tegoed gedaan aan een zak Doritos Nacho Cheese, alvorens te bedenken dat ‘cheese’ misschien wel kon duiden op kaas als een bestanddeel. Dat bleek ook, maar is wel mijn enige misstap geweest. Toch lag het grootste probleem aan de sociale kant. Het is moeilijk uit eten gaan, of bij iemand gaan eten, met een dergelijk grote eis. Als vegetariër voelde ik me soms al bezwaard een complete absentie van vlees en vis te verlangen, maar nu ik dat doortrok naar veganisme, voelde ik mezelf soms toch een grote last. Ik vind het dan ook fijn dat ik dat niet meer hoef te doen.

Zo wil ik het dan ook gaan implementeren. Veganisme is niet langer een eis, voor mij of voor anderen. Het is echter wel iets dat in deze enkele maand mijn eetpatroon heeft veranderd en om dat vol te houden zal ik eigenlijk bijzonder weinig moeite hoeven doen.

Ook eens een veganistisch hapje eten? Probeer dit:

Romige mosterdsoep (met witlof, maar die liet ik weg want ik houd niet van witlof)
Deze heb ik meerdere keren gemaakt, want hij beviel, was makkelijk en goedkoop. Nu denk je misschien “Huh? Róómig? Maar dat is toch room? Van een koe?” Nee, want er bestaat sojaroom en rijstroom en die kunnen een soep evengoed romig maken. En lekker. En vullend.

Risotto!
Duh, in risotto kun je al je restjes gooien en het blijft lekker. Dit is dan een recept voor paddenstoelenrisotto,  maar ik gebruik gewoon groente- of kruidenbouillon en gooi er een niet te onderschatten hoeveelheid andijvie doorheen. Normaal at ik altijd risotto met heel veel kaas, maar inmiddels weet ik niet meer zo goed waarom.

Artisjokhartenspread
Deze spread moet volgens het recept met de keukenmachine fijngemaakt worden tot een smeersel. Bij gebrek aan een keukenmachine of staafmixer of handmixer, pureerde ik het echter gewoon handmatig met een stamppotstamper. Dat hield het grover, waardoor het zowel lekker is als een los bijgerecht, als op brood.

Avocado-dip/Guacamole
In tegenstelling tot de supermarkt-variant is zelfgemaakte guacamole vaak gewoon veganistisch en minstens even lekker.

Veganaise
Deze heb ik zelf niet gemaakt, maar ik hoorde iemand er zo herhaaldelijk positief over dat ik het er toch maar bij zet. Veganistische mayonaise. Schijnt dus  mega-lekker te zijn.

2 thoughts on “Niet langer veganist (+recepten)

  1. Anneloes 2 december 2013 / 21:01

    Leuke receptjes! Ik vind persoonlijk het concept van veganisme en vegetariër interessant, maar ik zou persoonlijk niet continu op mijn eetgedrag willen letten. Ik merk wel dat mensen eigenlijk hierin erg zwart/wit denken. Of je eet elke dag vlees/vis, of je eet nooit vlees (of dierlijke producten). Ik vind dat het prima allebei tegelijk kan. Beetje van alles wat, er is immers genoeg lekkers te vinden in beide keukens :)

    Vegetariër of veganist is voor sommige mensen ook een trofee om uit te hangen. Een vriendin van me eet bijvoorbeeld wel vis, maar geen vlees. DIe noemt zich dan vegetariër. Ik vertel haar, nee, je bent dan pescotariër. Je eet namelijk vis. Zij vond dat dat niet leuk om te horen en zei dat ze zich een vegetariër vond. Hmm. Mensen moeten niet status willen halen uit een bepaald eetpatroon denk ik, of dat nou carnivoor, vegetariër, veganist, keto, weight watchers of superfood huppeldepup is. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening ;)

Deel je mening!

