De zorgverzekeraar heeft boter op het hoofd

Afgelopen woensdag was er een interessante discussie op Nederland 2. Het KRO-NCRV-programma heet Debat Op 2 en nodigt elke week professionals en ervaringsdeskundigen, voor- en tegenstanders uit om te praten over een prikkelende stelling. Deze week was het thema zorg, met als polariserende klap op de vuurpijl de jongeren versus de ouderen. Met name de oudere man (zo rond de 28 minuten) met diabetes, die in een face-to-face discussie naar voren  werd geschoven, had een opmerkelijk argument. Jongeren zijn namelijk niet solidair omdat ze een goedkope zorgverzekering kiezen. Ik weet niet waarom, maar deze stellinginname gaf me een raar gevoel in de buik.

Zoals je misschien al hebt gemerkt dalen de premies voor de basisverzekering volgend jaar als een malle. Kies je daarbij een hoog eigen risico, dan is het best makkelijk om met een van de laatste jaren dat de zorgtoeslag wordt uitgekeerd, geld te ‘verdienen’. Zorgtoeslag min de zorgpremie is voor het eerst sinds lange tijd een positief bedrag dat Besuredzelfs kan oplopen in bijna tientallen euro’s. Voor studenten en jongeren is dit heel aantrekkelijk. Kijk ik naar mezelf, dan heb ik als gezonde jongen in 2013 nul keer een doktersbezoek op de planning gehad. Als ik dan voor volgend jaar in moet schatten wat ik aan zorg kwijt ben, dan zou ik ook vanuit financieel oogpunt kiezen voor bovengenoemd scenario.

Wat de eerdergenoemde oudere man zegt raakte me wel enigszins. Omdat wij jongeren dus vaak voor de goedkope weg kiezen rijzen de zorgkosten de pan uit. We mogen onze zorg, en het daarbij horende risico tot ziekte, niet als een product zien. Daarnaast betekent hogere premies betalen dat er uiteindelijk meer geld is voor de zorg. Het is tenslotte een post waar we als samenleving steeds meer poen in moeten pompen. Schuift hij daarmee de schuld in onze schoenen? Ja, en ik vind het niet geheel onterecht.

Echter is dat niet het belangrijkste punt wat hier gemaakt kan worden. Ons wordt namelijk de OPTIE gegeven een goedkope zorgverzekering te geven. Wat zeg ik? Ik word zelfs persoonlijk benaderd om dit te doen. Omdat ik bij jongerenuitzendbureaus ingeschreven sta krijg ik automatisch spam van concurrerende zorgverzekeraars om voor de aller goedkoopste optie te kiezen. De verleiding om een x aantal euro per maand extra over te houden is veel groter als je dit letterlijk wordt aangeboden. Zeker als je het niet zo breed hebt als jongere in tijden dat banen niet voor het oprapen liggen. Marktwerking, dat is de grote issue hier.

Dus eigenlijk kan ik me heel goed in de oudere diabetespatiënt vinden. Zorg en lasten delen, een nobel streven. Gooi als zorgverzekeraars dan ook geen groot stuk rood vlees in de arena dat winst kan opleveren. Ik ben er zelf schuldig aan dat ik daar naar hap, en met mij duizenden andere leeftijdsgenoten. Er ligt een flink stuk boter op het hoofd van de zorgsector met dit soort aanbiedingen. Als we de zorgpremies ‘eerlijker’ willen betalen, moeten we uberhaupt niet kunnen kiezen uit die verschillen. Het is vanuit dit perspectief ook een van de weinige argumenten om positief aan te kijken tegen het verdwijnen van de zorgtoeslag.

Een interessante polarisatiediscussie met een duidelijke generatiekloof. Rest nu nog de vraag: heb jij je keuze al gemaakt? Ben jij een zorgverzekeringshopper, neem je het zekere voor het onzekere of betaal je maandelijks extra uit solidariteitsgevoel? Met name dat laatste lijkt met uiterst interessant. Laat het in elk geval hieronder in de reacties even weten!

Deel je mening!

