Love&Tinderness

Wanneer Spuiten en Slikken iets schrijft op hun website én zelfs een deel van hun programma wijdt aan een app, dan weet je dat iets in is. Ik heb het dan ook over de nieuwste rage in hormonenland: Tinder! Er gaan al genoeg stemmen op over hoe vreselijk het allemaal wel niet is, hoe oppervlakkig en hoe je er eigenlijk niet aan mee moet doen, toch zijn er veel (echt véél) mensen in mijn omgeving die het geïnstalleerd hebben. Allemaal geile guilty pleasures? Ik ging het natuurlijk zelf als media-expert in opleiding bekijken.

Oké, dat laatste slaat eigenlijk nergens op. Ik moet toegeven dat ik eigenlijk gewoon geïntrigreerd was door deze app en de werking ervan, bovendien mag je nooit commentaar over iets hebben als je er niet een klein beetje van af weet; bij deze dus.
Voor de mensen die onder een steen hebben geleefd en niet weten wat Tinder is:
Tinder is – in het heel kort – een applicatie waarin je mensen kan keuren op hun Facebook profiel.  Je maakt een profiel aan; stelt één of meerdere foto’s in en klaar is Kees! Dan ziet het er als volgt uit:
Tinder
Je kan deze dame dan liken of niet liken. Liket zij je terug; dan hebben jullie een match en kunnen jullie chatten.

Al met al ontzettend oppervlakkig, gericht op seks en daarmee dus moreel verwerpelijk, aldus de moraalridders die hun paarden al gezadeld hadden tegen dit nieuwe fenomeen.
Ik durf te zeggen dat, na mijn ervaring van maar liefst één dag, ik eigenlijk vrij positief ben over Tinder en zeker over het effect van.

In de eerste plaats zie ik het als een positieve ontwikkeling dat internetdaten op deze manier uit een taboe wordt gehaald. In menig vriendengroep zijn de grappen over lexa.nl uitgemolken tot op het bot en zelfs aanmeldingen voor datingssites zijn hilarisch. Kortom; het is eigenlijk vrij not done om op een datingsite te zitten. Zeker als student of jong-werkende, want waarom heb je dat nodig? Dat is toch alleen voor mensen zonder sociale kwaliteiten?
Kennelijk niet, want Tinder wordt ontzettend veel gebruikt juist onder studenten en jong volwassenen. Waarom precies kan ik geen antwoord op geven. Feit is wel dat het ervoor zorgt dat mensen die je interesseren via internet te ontmoeten, meer sociaal geaccepteerd wordt.

Toegegeven, in eerste instantie is het oppervlakkig; je ziet foto’s van iemand en die keur je. Een vleeskeuring dus. Het mooie hieraan is echter dat dit weinig verschilt van alle keren dat je in de kroeg op iemand ben toegestapt, of iemand op jou. Hoe mooi je het ook kan draaien; ik  ben écht nog nooit op iemand afgestapt omdat je denkt dat hij jouw politieke mening deelt en je daarom lange gesprekken met hem kan voeren.  Omgekeerd denk ik ook niet dat de gemiddelde man die met mij komt praten in de kroeg, zit te wachten op mijn visie op de crisis in Griekenland. Bij het eerste contact draait het nu eenmaal om aantrekkingskracht, dus wat dat betreft is Tinder een uitkomst. Daarbij is het zo dat Facebook je likes met elkaar matcht, kan je toch meteen zien of diegene geen fan is van Après-ski muziek.

En dan uiteindelijk; het argument dat het alleen maar om seks zou draaien. Ik moet toegeven dat de meeste geluiden die ik heb gehoord vanuit mannelijke hoek wel deze richting op gaan en dat het van vrouwen voornamelijk een grap is, maar dat ze ook wel eens willen afspreken voor een zogenaamd vluggertje. Mijn antwoord hier op is: En wat dan nog? Of je nu iemand in de kroeg oppikt, in de sportschool óf via een app; wat is het verschil? Uiteindelijk mag gelukkig iedereen zelf weten of ze seks hebben op een eerste date of niet. En als jij dat via een app wil doen die het heel makkelijk voor jou (en die ander) maakt, dan moet je dat wat mij betreft vooral blijven doen.
Daarbij moet gezegd worden dat meerdere mensen in mijn omgeving daadwerkelijk dates hebben overgehouden aan Tinder, die verder gaan dan ‘he-jij-bent-lekker-neuken?’. En dat lijkt mij verder geweldig.

Dan rest alleen nog één ongemakkelijk dingetje, zoals Tinder zelf al aangeeft; ‘You can tell your parents you met through Tinder!’

2 thoughts on “Love&Tinderness

Deel je mening!

