Walgelijk: retweeten voor het goede doel

De Giro 555-actie kwam precies op het goede moment. Nederland trekt massaal de portemonnee voor rampen, hongersnood en ander buitenlands leed naarmate de feestdagen er aan komen. Met 18.5 miljoen euro mag men op de Filippijnen zeker niet ontevreden zijn op ons kritische Hollanders in een tijd van crisis. Gelukkig is het een van de symbolische principes die deze tijd met zich meebrengt. Wat echter ieder jaar weer voor discussie zorgt is de motivatie om geld te schenken. Ik heb het dan over het pure eigenbelang.

Die Trijntje Oosterhuis, zou ze ooit gedacht hebben dat ze haar complete spaarrekening aan Giro 555 zou moeten doneren? Sowieso kan ik het heel slecht hebben als een sociaal medium in de strijd wordt gegooid. Al helemaal bij onbekenden. “Met iedere retweet die ik ontvang doneer ik 10 cent aan hashtag Giro vijfvijfvijf.” Vervolgens zie je onder die tweet dat maarliefst 73 mensen de moeite hebben gedaan dit nog te doen ook. Gefeliciteerd. Dankzij jouw klikje doneert een volledig onbekend persoon (of Trijntje) nu zeven euro en dertig eurocent aan de pot. Niet geheel onbelangrijk is het feit dat dit volstrekt oninteressante account op 73 twitterpagina’s staat geprofileerd. Missie geslaagd.

Zijn we normaal niet altijd zo giftig op waar onze zuurverdiende eurootjes terecht komen? Dat het niet terecht komt bij corrupte regeringen of het vakantieadresje van de directeur van Stichting Vluchteling? Ik wil wel eens weten wat er gebeurt met mijn RT. Want ik geloof niet dat ook maar een enkele retweet invloed heeft op het uiteindelijke bedrag dat die persoon stort. Als diegene überhaupt al iets doneert zou me dat verrassen. Wie checkt dat even? En waarom doneert deze meneer of mevrouw niet gewoon uit EIGEN overtuiging? Dit is pure zelfprofilering, zelfverheerlijking. Een verleidelijk syndroom wat gepaard gaat met iedereen die een account heeft op sociale media.

Bedrijven, Trijntje Oosterhuis en andere mensen met een status doen het ook. Altijd op de laatste dag gaan cheques van soms wel honderdduizenden euro’s door de brievenbus van het Glazen Huis. Zonder dat je er om vraagt krijg je daar dan gratis een PR-praatje van de KPN/Philips/Unilever-directie of Trijntje Oosterhuis bij. Dan vraag je bij jezelf af of je nog wel naar een publieke omroep zit te kijken, maar vooruit. Laten we het in dit geval het voordeel van de twijfel geven. Hier gaat het ook echt om money met veel nulletjes. 3FM en het Rode Kruis zouden wel gek zijn om hier maar ook een beetje kritisch over te zijn.

Voor mij bestaat er verder nauwelijks twijfel dat dit geld daadwerkelijk op de rekening belandt. Dit komt omdat deze personen en bedrijven hun goede naam en goodwill aan de gift koppelen. Zo wordt Trijntje gefileerd door haar fans, maar internettertjes zetten daarentegen niets op het spel en hebben dus ook niets te verliezen. Laf.

Zullen we daarom de komende feestmaand afspreken om als individu gewoon weer ouderwets oliebollen te gaan bakken en limonade te verkopen? Of wat dacht je van gewoon een bedrag geven omdat de mensen, waar je het uiteindelijk voor doet, het sowieso al moeilijk hebben? Dat lijkt me een veel mooier symbolisch statement dan jezelf op een moderne manier vooraan te zetten. Je uiteindelijk actief inzetten voor een goed doel  levert vaak nog meer voldoening op. Als je zelf zo graag aandacht wil, is dit ook egostrelend genoeg lijkt me.

One thought on “Walgelijk: retweeten voor het goede doel

  1. Daan Kusen 20 november 2013 / 17:34

    Dat hele Giro555 heb ik persoonlijk langs me heen laten gaan. Al die BN-ers die uit alle macht moeten laten merken dat ze zich inzetten voor het goede doel.. Mooi, maar hou dat in tot december en Serious Request. Daar wordt dat hele goede doel nog in een geweldige muzikale winterjas gestoken en je hebt er een week lang 24/7 geniale radio voor terug. Vergeleken met Serious Request vond ik deze actie eerder een halfslachtige poging van commerciële zenders als RTL om in een stuiptrekking nog ‘wij zijn ook begaan met de medemens’ te kunnen kermen, totdat het 3FM-feestje begint.

Deel je mening!

