Een te stil protest

Ja, ik doe het. Ik durf het aan. Een blog over de intocht van Sinterklaas en, onontkoombaar toch, Zwarte Piet. Om te beginnen wil ik bij deze duidelijk maken dat ik van de zwartheid van Zwarte Piet af wil. Ik tekende de ‘pietitie voor Piet met roetvegen’, in plaats van de gewone variant met tweehonderd maal zoveel likes. Toch is dat niet waar ik nu voor wil betogen, al zal ik het onderwerp wel raken. Vandaag wil ik het hebben over het protest tijdens de intocht van Sinterklaas in Amsterdam en waarom ik niet achter dat initiatief sta.

Stil protest bij de intocht van Sinterklaas

Zoals ik zei wil ik eerst even kort ingaan op mijn standpunt over Zwarte Piet. Ik vind het belangrijk dat ik dat ik die achtergrondinformatie deel. In mijn ogen is Zwarte Piet niet erg anders dan het in de Verenigde Staten al verdomde ‘blackface’. Als één blanke, oude man in rang staat boven een groep zwart(geschminkt)e mensen geeft dat geen goede boodschap af; dat is hoe ik ernaar kijk. Zwarte Piet lijkt in heel veel niet meer op een zwarte man of vrouw, maar het verschil in rang vind ik op zichzelf al mogelijk schadelijk. Ik ben bang voor een internalisering van dit verschil, die in het ‘echte leven’ terug kan keren. Dit vind ik een reëel gevaar en dat is waarom ik pleit voor de Piet met roetvegen, wat bovendien de multiculturaliteit van Nederland viert.

Dat is echter slechts mijn standpunt in de meer algemene discussie over Zwarte Piet. Een heel ander punt is het stille protest in Amsterdam gisteren. Ik denk niet dat Piet-met-roetvegen het Sinterklaasfeest verpest voor kinderen, maar ik vind het goed mogelijk dat een openbaar protest, bij zo’n belangrijk evenement, dat wel doet.
Het idee achter de Piet met roetvegen is dat het Sinterklaasfeest een feest is waar iedere Nederlander zich prettig bij voelt. Maar omdat Sinterklaas boven al een kinderfeest is, vind ik het wel belangrijk dat in de progressie van de huidige Zwarte Piet naar een Piet met roetvegen, het feest voor kinderen intact wordt gehouden. Mijns inziens gebeurde dat gisteren niet.

De opzet van het protest was een rij te vormen langs waar de optocht plaatsvond en vervolgens de optocht zelf de rug toe te keren.  Er zou daarbij niet gejoeld worden en geen geweld worden gepleegd; het was een stil protest. Waar dit echter wel voor zorgt, is een veel minder speelse en enthousiaste intocht dan gewoonlijk. De intocht van Sinterklaas was voor mij altijd een heel vrolijk evenement, maar zo’n stil protest langs de optocht kan dat gevoel teniet doen. Het dempt de stemming op een dag waar zo veel kinderen naar uit kijken. Bovendien merken kinderen wel degelijk dat er dan iets gaande is. Bij een uitleg van de situatie is het vrijwel onontkoombaar te verklaren dat Zwarte Piet niet echt is.

De discussie zou onder volwassenen moeten blijven. Een verandering naar Piet met roetvegen kan geleidelijk gaan en is gemakkelijk aan kinderen te verklaren. Geef aan dat er eindelijk doekjes zijn uitgevonden die al dat roet aankunnen en klaar is kees. Zo’n stil protest is echter niet iets dat bij een kinderfeest thuishoort. Het kan afdoen aan de ervaring die de intocht van Sinterklaas met zich meebrengt, en kan zelfs afdoen aan het geloof dat kinderen hebben in de Goedheiligman. Het maakt kinderen niet uit welke kleur de Pieten hebben, zolang het feest voor hen een feest blijft, en zo’n stil protest brengt dat in gevaar. Het zorgt niet alleen voor een stil protest, maar ook voor een stiller feest.

3 thoughts on “Een te stil protest

  1. Thijs de Vries 18 november 2013 / 19:19

    Dat afplakken van de mond bij sommigen stoort mij, het impliceert dat ze monddood zijn gemaakt. Beste demonstranten, als er één ding níet is gebeurd, dan is het wel dat er niet is geluisterd naar jullie klachten. Dat een meerderheid het niet met je eens bleek te zijn, is dan niet het probleem van de gemeente Amsterdam.

    En stop nu eindelijk eens met het politiseren van een kinderfeest voordat alleen de extreme voor- en tegenstanders nog niet moe zijn van de discussie. Dat is niet gezond.

  2. Myownkindofwanderlust 19 november 2013 / 15:59

    Goed geschreven, helemaal eens!

  3. Daan Kusen 20 november 2013 / 17:40

    De discussie is goed, laten we die alleen verplaatsen naar hartje zomer als we toch midden in een tijd zitten dat er verder weinig relevant nieuws is, zodat men rustig tot een besluit kan komen, zonder dat daar tijdens KINDERfeestjes voor of tegen gedemonstreerd moet worden. Dan haal je er tegelijkertijd de sensatiezoekers uit.

Deel je mening!

