3 redenen waarom deze blogtitel schadelijk is voor de journalistiek

Hoe de bijbel zou heten als hij door Upworthy-redacteurs was geschreven

Irritant, hè? Ergens een titel lezen, zonder dat je weet waar het nou over gaat? Of een vraag als titel, waarbij het antwoord pas in de laatste alinea wordt gegeven en meestal teleurstellend is? Het valt op zich mee bij opiniestukken, omdat je dergelijke artikelen niet leest om geïnformeerd maar om overgehaald te worden, en alles in één titel samenvatten zorgt er vaak voor dat mensen je argumenten niet lezen. Maar door de opkomst van internetjournalistiek beginnen zelfs nieuwsartikelen dergelijke vage, nietszeggende maar toch aantrekkelijke titels te krijgen. Dergelijke titels worden ook wel clickbait genoemd, en het is het ergste wat online nieuws te bieden heeft.

De naam zegt het al, het is aas om ergens op te klikken: clickbait heeft als doel dat men vaker op de link naar het artikel zelf drukt, waardoor advertentie-inkomsten stijgen en de site zelf meer verkeer naar zich toe trekt. Doordat veel titels in vraagvorm zijn opgesteld, komen ze ook vaker voor in zoekresultaten. Het zal dan ook niet verbazen dat een paar van de grootste sites op aarde notoire clickbaiters zijn: Huffington Post, Upworthy, sites die eigendom zijn van Gawker Media (Kotaku, Gizmodo, Jezebel), Buzzfeed, enzovoort. Op zich is er niks mis met zo veel mogelijk internetverkeer willen genereren, maar gebruik maken van clickbait-titels is een wel heel goedkope manier.

Het grootste gevaar van clickbait is dat de inhoud van het artikel zelf óók goedkoop wordt. De meeste artikelen met dergelijke titels hebben een lichte inhoud, met weinig achtergrondinformatie, zijn sensationalistische stukken met ‘opmerkelijk’ nieuws, of hebben controverse als doel. Dat zorgt ervoor dat meer informatieve bronnen veel minder aandacht krijgen. Het gevolg? Een gebrekkig geïnformeerde bevolking die wel ergens over heeft gehóórd, maar snel afgeleid raakt als de details aan bod komen.

Een ander, directer gevaar is dat wereldnieuws verandert in een product dat verkocht moet worden. xkcd maakt het wederom veel duidelijker dan ik dat kan met woorden:

Opklikken voor uitleg

Belangrijke, gruwelijke gebeurtenissen kunnen potentieel worden getrivialiseerd tot entertainment, en dat vind ik op de grens van beledigend voor betrokkenen. Hun (gebrek aan) welzijn, hun prestaties, hun levenswerk, gedegradeerd tot consumabele waar.

En wat vooral irritant is aan de titels zelf, en niet zozeer de gevolgen: ze zijn vaak misleidend. Het doel is immers om aandacht te vestigen op het artikel zelf, zodra de click heeft plaatsgevonden maakt het niet heel veel uit wat de rest van het artikel te zeggen heeft. De inhoud is slechts opvulling (een regel bij titels in vraagvorm is dat het antwoord bijna altijd “nee” is), er worden verwachtingen geschept die de inhoud niet waar kan maken, of het wordt overdreven. En als lezers er boos om worden? Ach, dat genereert ook publiciteit.

Gelukkig zijn er wapens tegen clickbait. Verschillende Twitteraccounts zijn al gecreëerd om de clickbait-artikelen samen te vatten, zodat niemand er meer op hoeft te klikken en voor extra vermaak is er ook een clickbaitgenerator, zodat je je eigen titels kan maken. Nu rest bij mij nog de vraag…

Is clickbait verantwoordelijk voor de oorlog in Syrië?

Advertenties

2 thoughts on “3 redenen waarom deze blogtitel schadelijk is voor de journalistiek

    • Thijs de Vries 18 november 2013 / 18:33

      Betteridge zou me verplichten nee te zeggen, maar hij heeft zelf ook zijn eigen wet eens overtreden.

      Het gaat mij vooral om de sites die het iedere keer weer doen, die doen dan aan cynische, slechte journalistiek zonder dat veel mensen het doorhebben.

Deel je mening!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s