Vintage Rage

Bijna iedereen kent het woord tegenwoordig, winkels springen als paddenstoelen uit de grond en Macklemore schreef er een monsterhit over. Het is overduidelijk: tweedehands is helemaal hip en happening.
Hartstikke leuk natuurlijk en zeker handig ten tijde van crisis; zo wordt er minder weggegooid, kan je andere mensen blij maken met jouw miskopen én ben je ook nog eens goedkoper uit. Kortom; alleen maar voordelen. Er is echter een kleine misvatting wanneer we het hebben over de ‘thrift shop’ van Macklemore en over vintage, namelijk dat het hetzelfde zou zijn.

Toegegeven, als je in het woordenboek zoekt wordt de vertaling ‘tweedehands’ inderdaad gegeven. Het is alleen gangbaar in de volksmond dat wanneer men spreekt over vintage het gaat kleding vanaf begin twintigste eeuw tot ongeveer de jaren ’80. Dus niet je H&M shirtje van vorig seizoen waar je nu niet meer in past, dat is geen vintage.
Vintage is namelijk vaak haute couture en daarom vroeger sterk aan de prijs geweest, nu kan je in de duizenden vintagewinkels deze kledingstukken vinden tegen een zacht prijsje; geweldig!

Jammer dat het in de praktijk vaak niet zo gaat. Waar een trend is, is geld en dat weten winkeleigenaren maar al te goed. Was tweedehands kleding eerst nog iets voor mensen zonder geld, is het nu bijna een verantwoording voor je kledingkeuze: ‘Ja, het klopt dat dit legergroen niet helemaal matcht bij mijn knaloranje jurk, maar het is wel uit een tweedehands winkel!’ Ga toch weg.
Natuurlijk moet iedereen dit in principe zelf weten (mijn kledingkeuze zal door sommigen ook met een frons bekeken worden) maar zoals ik al zei; niet alleen de consument ziet deze ontwikkeling. Tweedehands en kringloopwinkels waren een aantal jaar geleden nog schaars, maar vooral goedkoop. In het dorp waar ik vandaan kom kocht ik zo drie nieuwe outfits voor onder de tien euro, want het was tweedehands kleding en daar kan je niet teveel voor vragen. Echter, omdat deze trend zich zo heftig heeft ontwikkeld, is het tegenwoordig mogelijk voor elke lap stof een gigantisch bedrag te vragen.

Zo was ik laatst in de Episode in Amsterdam, waar ik zogenaamde crop tops zag. Deze crop tops waren echter het resultaat van simpelweg een schaar door een aantal shirts te halen, shirts die je waarschijnlijk gratis bij een pak cornflakes hebt gekregen. De rafels hingen er nog aan en de rest van de stof was ook redelijk vaal en versleten (helemaal retrolook dus), wat was de vraagprijs van dit kledingstuk? Vijftien euro.
Ik herhaal: vijftien euro. Vijftien euro voor een shirt wat je letterlijk ‘best zelf had kunnen maken.’
Daarnaast hingen vesten, van die veel te grote (helemaal hip oversized), raargekleurde niet-echt wollen vesten. 25 euro. Dezelfde vesten haalde ik bij eerder genoemde kringloopwinkels voor 1.50.

En toch heb ik hem gekocht. Ik ben nu trotse eigenaar van een tweedehands vest waarvoor ik 25 euro heb neergelegd. Ik vind hem heel mooi, begrijp me niet verkeerd, maar er is verder niets speciaals aan; het is niet van een groot modeontwerper, het is geen echt wol en om nou te zeggen dat hij uniek is; nee ook niet. Waarom heb ik hem dan toch gekocht? Waarschijnlijk omdat ik samen met al mijn hipstervrienden ten prooi ben gevallen aan de nieuwste trend; veel te veel geld vragen voor kleding die uit een kringloopwinkel zou kunnen komen maar die het plakkaat ‘vintage’ heeft gekregen, en dus veel geld waard is.

De volgende keer dat je iets koopt uit zo’n winkel, zou ik mezelf de vraag stellen: ‘als dit nieuw was, en in de H&M hing, zou ik dit er dan ook voor neerleggen?’ Waarschijnlijk niet. Tweedehands is tegenwoordig meer een geuzennaam en bij die eer hoort meer geld. Wil je écht goedkoop uit zijn, ga dan naar een kringloop winkel waar ze nog nooit van het woord vintage gehoord hebben; daar vind je pas écht pareltjes die voor een originele outfit zorgen.

Deel je mening!

