Ouderwets gedoe: de waan van de week

oh-no-it-is-monday-tomorrowGelukkig dat ik altijd op dinsdag moet schrijven. Wij mensen schijnen namelijk het actiefst te zijn op deze dag van de week. Hoef ik minder erg te strijden voor views dan mijn mede bloggenoten!  Dinsdag is namelijk vlak na de ‘blauwe’ maandag, maar het duurt nog net te lang voor een weekend. Oftewel: we zijn vandaag het minst lui. Dus fijn dat je zo actief de tijd neemt om Columnisten van Catan te lezen, waar ik het systeem van dagritme eens onderuit ga halen! Het zit u allemaal tussen de oren.

Je ziet aan alles dat de maatschappij onze week in een soort vast format probeert te gieten. Op maandagochtend bijvoorbeeld moeten we allemaal chagrijnig zijn. Waarom? Nouja, het weekend is voorbij waarin je natuurlijk helemaal uit je plaat bent gegaan. Je mag weer terug naar je collegae en baas om te werken. #langzaamaandag bij de koffieautomaat, etc. Ik heb dit nooit zo ervaren. Sterker nog: maandag ben ik in de meeste gevallen het actiefst en dan voel ik me voldaan. Lees: gelukkig.

In het weekend ben ik vaak de helft van de dag bezig met school of aan het werk of bij (schoon)ouders op bezoek. Zelden bevind ik mij in de kroeg om bier te drinken, uit te gaan of iets anders spannends. Dat gebeurde de laatste tijd veel vaker op de dinsdag en de vrijdag. Daar is geen stereotype aan te binden, omdat niet iedereen dezelfde agenda heeft als ik natuurlijk. Het laat echter wel zien dat ik mij niet per se hoef te gedragen naar hoe de gemiddelde radioshow wil waar ik mee bezig ben. Namelijk: maandag is kut, woensdag is Zaagmans en op de vrijdag moet op z’n minst honderd keer het woord “weekend” vallen.

Er is natuurlijk niemand die mij vertelt hoe ik mijn week moet indelen. Het spreekt namelijk voor zich dat we vaak de meeste tijd hebben om op zaterdag en zondag vrije activiteiten te ondernemen. Maar ik vind het zo belachelijk dat dan de maandagen worden gebruikt om bijvoorbeeld niet naar een college te komen OMDAT het maandag is. Of je te verslapen, want ja, het is net weekend geweest. Eh? Dat wordt je ingeprent door reclames, media en collega’s die geen verstand hebben van jouw invulling van de dag. Als jij niet komt opdagen of moeilijk opstart op maandag is dat gewoon geheel je eigen schuld. Laat de maandag met rust!

Onze generatie beweegt zich langzaamaan toe naar een maatschappij waar we overal flexibeler moeten zijn. Tijdsindeling en planning zijn heel erg belangrijk en kennen geen grenzen. Kijk maar naar succesformules op het station  (Julia’s, YamYam) waarbij je niet thuis hoeft te zijn om te eten. TV on demand en de geopende Albert Heijn op zondag zijn ook goede voorbeelden. Oftewel: alles wijst er op dat je elke dag geheel vrij kunt invullen zonder dat er je beperkingen worden opgelegd.

Dus gooi Blue Monday maar in de prullenbak. Maandagen liggen vanaf nu vol met kansen. Net zoveel als op een gemiddelde donderdag. En schroom vooral niet jezelf nuttig te maken in het weekend. Op naar een flexibele toekomst!

4 thoughts on “Ouderwets gedoe: de waan van de week

  1. Daan Kusen 13 november 2013 / 22:25

    Maandag is voor mij de dag dat ik de nieuwe Walking Dead-aflevering kan zien. Als die er is, is alles wel weer prima.

    • Roel Breet 14 november 2013 / 10:41

      Ok, daar leef ik dan ook naar toe. ;-) Nu is dat Homeland bij mij, eerder Dexter. :P

Deel je mening!

