Noorden onderbelicht door randstadmedia

Het is een veel gemaakte grap. “Alles boven Amersfoort is onbewoond gebied.” “Laten we Friesland de zee in scheppen.” “Wat gek dat ik jou heel goed kan verstaan, Roel!” Zeker nu ik me vaker in Utrecht e.o bevind dan in het noorden, moet ik me vaak verdedigen waar mijn noordelijke roots liggen. Dat doe ik aan jullie, stelletje Randstadtuig.

Het is niet gek dat ik dit soort opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd krijg, maar het is wel onterecht. Ik snap dat de omgeving op sommige gebieden zodanig anders is dat er verschillen zijn tussen iemand uit Amsterdam en iemand uit Assen. Maar er zijn ook heel veel raakvlakken. Groningen zou voor mijn part niet onder te hoeven doen aan een stad als Utrecht. Het is bijvoorbeeld allebei een links bolwerk, beide zijn studentensteden en fietsen zijn er in overvloed. Maar de grootste vergelijking is nog wel: er wonen mensen! Gewone mensen zoals jij, de lezer uit de Randstad die zich aangesproken voelt. Deze mensen lijken zo vaak vergeten te worden

Media zijn het meest verantwoordelijk voor deze polarisatie. Als ik het nieuws voorbij zie komen ligt de focus van de gemiddelde straatpraatrubriek altijd op de Randstad. Het vaakst nog wel op Amsterdam of Den Haag, omdat daar de desbetreffende media zich voornamelijk huisvesten. Redacties van De Telegraaf, Spits, PowNews (ik zie een verband *kuch* TMG *kuch*) of RTL Nieuws. Ook de NOS en De Wereld Draait Door hebben er een handje van. Verschrikkelijk.

Een goed actueel voorbeeld is de uitlichting van het Haagse Cultuurpaleis. Daar wordt 181 miljoen euro ingestoken.  Een vergelijkbaar project deed zich voor in Groningen met het Groninger Forum. Behalve noordelijke media heb ik weinig landelijke journalistiek er over gehoord. De begroting is misschien niet zo hoog als die van in Den Haag, maar inclusief een nieuwe oostwand is het alsnog 170 miljoen euro! Het is veel belastinggeld wat er in wordt gepompt en wordt nauwelijks bekritiseerd van buitenaf.

Als het zeldzame moment zich voordoet dát er over Noord-Nederland wordt gesproken dan reist men af ‘naar het Hoge Noorden’, waar misschien wel een Elfstedentocht wordt gehouden! “Al die nuchtere boeren daar.” “Jullie maken jullie echt niet druk, hé.” Wat een vreselijk elitair geneuzel. Hou toch op en doe normaal.

Aan de andere kant een klein punt van begrip van mijn kant. Het is niet praktisch om altijd af te reizen naar het uiterste puntje van Delfzijl of naar de Duitse grens vlakbij Emmen. Maar dat is geen excuus om die omgeving niet te dekken qua nieuws en programma’s, simpelweg omdat de Randstad een beter ontwikkeld gebied is of op basis van andere demografische gegevens en statistieken. Dit wekt slechts frustratie op en media schetsen hiermee ook geen representatief beeld van wat er speelt in de samenleving.  Een grote verantwoordelijkheid waar nog heel veel terrein op valt te boeken. (De terugkeer van een wegbezuinigde noordelijke correspondent bijvoorbeeld?)

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het Oosten, Limburg en Zeeland. Wat gebeurt daar allemaal? Zelden lees ik over een Henk en Ingrid uit Middelburg of Goes, behalve als het toevallig over de Hedwigepolder gaat. Een nodeloos, uitgemolken stukje journalistiek.

Misschien ligt het aan mij dat ik me er te veel op focus, maar het is iets wat me al tijden opvalt. Hier liggen verbeterpunten voor het oprapen. Want ‘wij noordelingen’ zijn ook mediaconsumenten met een portemonnee!

3 thoughts on “Noorden onderbelicht door randstadmedia

  1. Wout 6 november 2013 / 12:47

    Kijk ook eens naar de lezers van die kranten. Die komen ook vooral uit de Randstad. Zij zijn meer geïnteresseerd in een groot project dichtbij, dan een groot project ‘ver weg’ (bijvb. Groningen).

  2. Roel Breet 6 november 2013 / 18:22

    Ik snap de afweging, maar hij is onterecht. Je bent een landelijke krant of je bent het niet. Met Amsterdam en Utrecht bijlagen wordt die doelgroep meer dan welkom bediend. Maar een programma als NOS Journaal zou best eens wat vaker richting het noorden kunnen. Nogmaals: het is geen excuus. Je bent een landelijk medium, niet regionaal.

Deel je mening!

