De schaal van seksuele geaardheid

Als je naar de titel van deze blog kijkt en denkt dat je alles weet, is de kans groot dat je fout zit. Natuurlijk heeft iedereen andere opvattingen over seksualiteit, maar in het algemeen worden in Nederland homoseksualiteit, biseksualiteit en heteroseksualiteit toch wel erkend. Nu zijn daarin nog veel meer interessante onderscheiden te vinden, zoals het verschil tussen romantische en seksuele aantrekkingskracht, of het bestaan van aseksualiteit (het niet voelen van seksuele aantrekkingskracht). Toch waren voor mijzelf al deze fascinerende en specifieke labeltjes niet genoeg. Ik noemde mijzelf een tijd ‘een beetje bi’. En dat is raar. En dat is nu anders.

Een tijdje geleden beschreef ik aan iemand dat ik dit best lastig vond. Ik heb mezelf heel lang als simpelweg heteroseksueel gezien omdat mannen zo ontzettend heerlijk zijn om naar te kijken. Daar was dus al geen twijfel over mogelijk. Ik vind mannen aantrekkelijk, punt. Maar daar hield het niet op, merkte ik. Voor iedere honderd mannen die ik aantrekkelijk vond, zag ik namelijk toch ook wel een aantal aantrekkelijke vrouwen. Dit waren er altijd aanzienlijk minder, en de verhouding zal zo rond de 9:1 liggen. Om die reden voelde ik me ook niet prettig bij de term ‘biseksueel’. Ik kijk in het algemeen anders naar vrouwen dan  naar mannen, en ik spreek anders over vrouwen dan ik doe over mannen. Maar als ik dan toch niet biseksueel was, en ook niet helemaal heteroseksueel, hoe kon ik hier voor mezelf dan toch een logica in vinden?

Deze logica werd mij gebracht door degene aan wie ik hierover vertelde. Zij had lange tijd met hetzelfde geworsteld en kon voor zichzelf haar gevoelens ook niet duidelijk krijgen. Ze wees mij op de Klein/Kinsey schaal van seksuele geaardheid. De schaal die Kinsey heeft bedacht is een schaal met zes punten. Punt 0 op deze schaal staat voor ‘exclusief heteroseksueel’. Verder staat punt 1 voor ‘voornamelijk heteroseksueel, slechts incidenteel homoseksueel’ en betekent punt 2 ‘voornamelijk heteroseksueel, maar meer dan incidenteel homoseksueel’. Punt 3 is het exacte midden en vervolgens bouwt het weer af naar punt 6: exclusief homoseksueel. Het is ingewikkeld, maar al een stuk uitgebreider dan bestaande ideeën. De heer Fritz Klein zag wel iets in deze schaal, maar wilde het verder ontwikkelen. Hij heeft een ‘test’ bedacht waar mensen zelf hun eigen ervaringen kunnen invullen, die vervolgens worden verwerkt om dit individu een punt op de Kinsey-schaal te geven. Daarnaast neemt het ook informatie over ‘vroeger’, ‘nu’ en ‘ideaal/verwachting’ mee in de berekening.

Toen ik naar de schaal zelf keek, zag ik daar al veel meer mogelijkheden in dan ik in eerste instantie had gezien in de termen ‘hetero’ en ‘bi’. De Kinsey-schaal heeft al meerdere verschillende punten die hier tussenin zweven. Dit toont ook dat mensen die zichzelf wel biseksueel noemen niet half op mannen, half op vrouwen hoeven te vallen. Het is een beschrijvende schaal en roept dus geen verwachtingen op. Bovendien houdt de test van Klein rekening met verschuivingen; mensen veranderen en zo kan ook veranderen in welke mate zij zich tot een bepaald geslacht aangetrokken voelen.  Mijn eigen berekende punt op de schaal is 1,52 en dat sluit inderdaad goed aan bij wat ik zelf al dacht. Het heeft mij dus enorm geholpen in het begrijpen van mezelf en dat was een pak van mijn hart.

Geef het hier zelf ook een poging

3 thoughts on “De schaal van seksuele geaardheid

  1. Elise 1 november 2013 / 19:33

    Ten eerste moest ik gelijk denken aan een filmpje van Lacigreen:
    http://www.youtube.com/watch?v=hmwi-475VIM (ik raad jou sowieso aan meer van haar filmpjes te kijken want ik heb het idee dat jullie het nog wel aardig eens zijn met elkaar. Ik vind ‘r in ieder geval top!)

    Ik kende die schaal inderdaad al en vind het een ontzettend goede manier om jezelf te identificeren wat seksualiteit betreft. Het is nu eenmaal niet zo zwartwit, en vooral bij vrouwen zeggen ze dat we al gauw meer neigen naar biseksualiteit. Ach, zo gek vind ik het ook niet. Op de één of andere manier heb ik het idee dat het bij vrouwen veel meer geaccepteerd is om naar beiden geslachten te kijken. Immers vind een man het alleen maar leuk als je het met ‘m eens bent wat betreft ‘dat lekkere wijf’ (oké, met een wat nettere bewoording maar je snapt m’n punt). Een jongen die zegt dat die vent daar er wel erg leuk uit ziet wordt toch sneller neergezet als homo, in plaats van biseksueel.

    Ik scoorde een 2.1 en ik stel voor dat iedereen hun score hier post :)

    Nog even wat leuke Lacigreen linkjes:
    Homosexuality: http://www.youtube.com/watch?v=qqV5ghtYdxo
    Pansexuality: http://www.youtube.com/watch?v=Bv5k9w6Hpi4
    Female Sex Fantasies: http://www.youtube.com/watch?v=VsA4Ter2VPA&list=PLTXiNEUzXWKTfNYKThSk-kmJdf7AJRP5K&index=23

  2. aleimonthimble 3 november 2013 / 01:49

    Als iemand die ook al sinds het begin van de puberteit rondzwerft ergens in het grijze gebied tussen hetero en bi vind ik dit allemaal erg interessant. De Kinsey Scale kende ik al, maar dat Klein orentation grid nog niet. Ik denk dat heel veel mensen die zichzelf beschouwen als 100% hetero wel érgens, als ze heel eerlijk zouden zijn, wat biseksuele en/of biromantische neigingen konden ontdekken. Het is toch nog een stukje homo-emancipatie dat ontbreekt, dat ervoor zorgt dat mensen er niet altijd openlijk over praten. Maar we komen er wel. :)

    Een manco van zowel de Kinsey Scale als de uitbreiding van Klein vind ik wel dat er weinig onderscheid wordt gemaakt tussen seksuele en romantische oriëntatie. Klein stelt over allebei de aspecten van aantrekking wel vragen, maar berekent dan toch 1 punt op de schaal (in mijn geval 1,71; gevoelsmatig zit ik dichter bij de 1 in de buurt). Sinds een tijdje identificeer ik mezelf als ‘heteroseksueel biromantisch’ omdat ik merk dat er bij mij best een groot verschil zit tussen mijn seksuele en mijn romantische oriëntatie; ik kan andere mannen wel op een bepaalde manier aantrekkelijk vinden, maar heb doorgaans geen enkele behoefte tot seksueel contact daarbij. Ik heb ook het gevoel dat er al snel regressie naar het midden optreedt bij testjes als deze.

    Maar zoals gezegd, interessant is het zeker, al blijven uiteindelijk hokjes maar hokjes en schaaltjes maar schaaltjes. Zolang we maar gelukkig zijn.. ;)

Deel je mening!

