Geweld in games? Doen!

Herken je dit computerspel? Dit is GTA2, een spel dat ik op mijn achtste helemaal plat gespeeld heb. Samen met mijn buurjongens (die toen waarschijnlijk zeven en vijf waren) en mijn zusje van vier zetten we mensjes in de fik met de flamethrower, raceten we door het spel en walsten we alles plat met de tank. Ik weet niet eens meer hoe ik aan het spel kwam, maar we hebben ons jarenlang kostelijk vermaakt en konden aardig meebrabbelen met het Engels dat er gesproken werd.

En nu, dertien jaar later, heb ik nog nooit iemand neergeschoten.

De gemiddelde lezer kent het spel vast wel, maar toch nog even kort: in Grand Theft Auto (GTA) voer je missies uit voor drugsdealers en de maffia, steel je auto’s, schiet je mensen neer, dat soort ongein. Héél erg fout in de ogen van vele ouders die het allemaal zo goed bedoelen, maar onschuldig vermaak voor de gemiddelde koter van tien. Vooral omdat een kind van tien totaal niet doorheeft waar het over gaat. Het ziet geen maffia, dode mensen of drugs. Het ziet snelle auto’s, vormloze poppetjes en coole geweertjes om die vormeloze poppetjes mee neer te kegelen. En ik kan het weten, ik was recenter jong dan de gemiddelde ouder van een kind van tien. Ja, dit vind ik een valide argument.

Hoe ik hier ineens op kom? Ik ben lid van de Facebookgroep ‘Durf te Vragen’. Durf mij niet te vragen waarom trouwens, want ik zie echt de meest onzinnige vragen langskomen op mijn timeline. Hoe dan ook, een nogal bezorgde mama vroeg zich af of haar zoontje van elf wel GTA mocht spelen. Want ja, al dat geweld hè? Enorm veel papa’s en mama’s die het allemaal natuurlijk gigantisch goed wisten kwamen al gauw aanvliegen om heel hard te schreeuwen dat GTA hartstikke fout was. Geweld! Hoeren! Drugs! Seks! Geweld! Geweld! Ik heb de discussie na een poosje maar opgegeven, want ik en mijn mede strijders gingen al gauw ten onder aan het geweld(!) van dat wat ‘ouders op Facebook’ heet; overenthousiaste strijders die zelf héél goed weten hoe ze moeten opvoeden en dat met alle liefde een ander de strot in douwen (tip voor de jonge mama’s: word alsjeblieft niet zo).

Het punt is: zij zijn niet opgevoed met videogames. Ik ga me vast op glad ijs begeven nu, maar zij weten niet hoe een kind zoiets ervaart. Ze kunnen het spel in kwestie (als overbezorgde ouder) hoogstens een paar keer spelen en dan tot de conclusie komen dat het ‘vast en zeker veel te gevaarlijk is’. Ik heb het idee dat deze mensen kinderen in het algemeen ontzettend onderschatten. Een kind van acht is niet stom, maar veel beschermende ouders schijnen dat niet door te hebben. Oké, dat GTA van mij toen was iets minder gedetailleerd dan nu, maar het blijft nog steeds ontzettend nep en een kind ziet dat. In de jaren zeventig werd geweld op tv absoluut niet geschuwd (denk aan ‘Blake’s 7) en ik zie mensen van vijftig nog niet compleet ontspoort met een geweer mensen neermaaien. Dát was allemaal wel prima, maar zodra je het geweld zelf kan besturen (door middel van een controller of je toetsenbord dus) is het ineens veel te gevaarlijk.

Een kind van acht interesseert het niet eens of één of ander stom nep poppetje wordt neer gemept. Het kind gaat lekker op de computer een beetje mensjes in elkaar timmeren, kogels afvuren, auto’s in elkaar rijden en is nog steeds het lieve onschuldige kind als het altijd was. Want ze weten dat het nep is. Het is overduidelijk te zien dat het nep is en ik vind het zelfs denigrerend tegenover het kind in kwestie om te denken dat het zo stom is dat die het niet door heeft. Het schijnt zelfs zo te zijn dat een kind iets van zijn of haar agressie kwijt kan in het spel. Je woede botvieren op wat pixels is overigens ook een stuk gezonder dan op je klasgenoten. Als een kind uit zichzelf aangeeft een spel te willen spelen, weet het van zichzelf dat het er niet bang voor is. En als het kind geen aandoening heeft waardoor het de werkelijkheid iets zal verdraaien, is er niets aan de hand. Jij weet hoe nuchter je kind is, dus weet je ook hoe (over)bezorgd je moet zijn. En niet overdrijven dus!

Ik ken ouders die samen met hun kroost zombies afschieten op de Xbox. Dat kind lacht erom en wil zelf ook dolgraag die rare wezens ter gronde brengen. En waarom ook niet, het is toch ook grappig en spannend? Het is maar net wat je ze leert: sommige kinderen kijken samen met hun ouders horrorfilms, een ander wordt alles verboden en moet maar bij vriendjes leren wat lekker griezelen is.

Spanning! Sensatie! Maar nog altijd bang voor spoken onder het bed.

Artikel van nu.nl over agressie en geweld. Er is veel onderzoek gedaan naar dit onderwerp en voor elke mening is wel iets te zeggen. Ik kan tientallen onderzoeken vinden die mijn mening ondersteunen en ook net zo veel onderzoeken die totaal het tegenovergestelde bewijzen. Dit is mijn mening en hier sta ik achter.

4 thoughts on “Geweld in games? Doen!

  1. Daan Kusen 1 november 2013 / 15:10

    Sowieso vind ik GTA 2 nog steeds een van de meest geniale delen. Met de Elvismannetjes en inderdaad, die flamethrower!

    • Bart 3 november 2013 / 15:27

      Oh, en die shoutouts ook elke keer:
      ELVIS, HAS LEFT THE BUILDING!
      MEDICALLLL EEEMERGENGY!!

      Heerlijk, erg fijn dat het tegenwoordig bij de Rockstar Classics hoort, en je het dus gratis kunt downloaden.
      *start het spel op*

  2. limke 2 november 2013 / 13:15

    Eigenlijk de enige reden waarom ik niet wil dat annelynn erbij is is het taalgebruik. Er wordt veelvuldig in gescholden en ook mijn broertje tik ik op de vingers als hij die taal gaat gebruiken. Zo zijn we niet opgevoed en ga ik annelynn ook niet opvoeden. Voor de rest.. Vind ik het drama overbodig. Het gros wprdt alleen door de taal hooguit beinvloed en een enkeling slaat door. En het is de enkeling waqrop de aandacht wordt gevestigd. Jammer.

  3. Dina 2 november 2013 / 18:19

    Ik speelde als kind ook al GTA (nu nog steeds) en het heeft mij ontzettend beschadigd. Alleen al als ik een auto zie rijden, heb ik zin om de bestuurder er uit te rukken en er zelf in de auto vandoor te gaan.

    Niet dus.

Deel je mening!

