Goedbedoelde kut-adviezen

Op deze site werd al eerder aandacht besteed aan bemoeials; mensen die met hun neus in andermans zaken zitten. Meike gaf hier al een goed overzicht van de verschillende bemoeials, maar er is er één waar ik speciaal even een blog aan wil besteden. Want misschien nog veel erger dan nare bemoeials, zijn de zogenaamde ‘goedbedoelde adviezen.’
Omdat dit natuurlijk een beetje een groot onderwerp is, ga ik me focusses op een speciale kwestie die me inmiddels mijn strot uit komt. Die bemoeizuchtige mensen waar ik het over heb focussen zich namelijk op een specifieke situatie, de situatie is ongeveer te beschrijven als ‘Ik ben dik en toch eet ik deze koektrommel nu gewoon leeg.’
En ja, dat ga ik verdedigen.


Voor iedereen die mij persoonlijk kent is het geen geheim dat ik niet de slankste ben, voor degenen die mij niet kennen: bij dezen, ik ben best wel een dikkie. Kan ik daar wat aan doen? Ja vast wel, doe ik dat ook? Nou soms. Soms ook niet, vaak niet, en dit is waar de goedbedoelde adviezen binnen blijven stromen.
Mijn favoriete onderdeel komt uit de tijd dat ik sporten nog echt verschrikkelijk vond, verder geen onderliggende reden; ik vond het gewoonweg niet leuk. Ik geef hierbij het advies; mocht je ietwat overgewicht hebben, vertel dan nooit aan je naaste omgeving dat je niet van sporten houdt (en er dus ook niet aan doet.) Want vanaf dit punt zullen de goedbedoelde adviezen niet te houden zijn. Denk aan ‘Oh, maar dan heb je nog niet de goede sport gevonden!’  De altijd terugkomende ‘Voor iedereen is wel een sport die je wél leuk vindt’ en als klap op de vuurpijl; ‘je hoeft het toch niet per se leuk te vinden om het te doen?’
Wat hier uit in eerste instantie klinkt is misschien voor buitenstaanders betrokkenheid; de persoon in kwestie probeert je te helpen. Als je we hier echter verder op in gaan en bij nadenken,  komt het meer neer op het overhalen. Na deze opmerkingen volgt vaak
‘Je zou anders [vul hier je random sport in] eens moeten proberen!’
Hallo, kwamen mijn vorige berichten niet binnen? Ik zei toch dat ik sporten niet leuk vind?
‘Ik doe aan Zumba en dat vond ik persoonlijk wel leuk!’
Moet ik nog verder uit leggen?

Nu klinkt dit allemaal nog redelijk onschuldig, dat snap ik. Maar hierbij  ga ik een situatie beschrijven die menig ietwat dikker persoon wel kent;  je bent met vriendinnen thuis en jullie hebben trek; in plaats van een gezonde boterham met kaas, besluiten jullie een zak chips open te trekken. Dan komt de moeders des huises binnen, die jou, recht aankijkt en zegt; ‘Zou je dat nou wel doen? Dat is wel erg vet.’
Deze laatste situatie is een voorbeeld van, waarschijnlijk dus wel goed bedoeld, kutadvies. Hoezo kutadvies? Omdat ik – en vele met mij – echt niet zó achterlijk zijn dat we niet doorhebben dat die hand chips die we net hebben gepakt, vet is.  Natuurlijk weten wij dat en wij hebben zelf al besloten dat we dat van onszelf mogen. Want waarom zouden wij het niet mogen? Is het zo, dat omdat ik dan wat dikker ben, ik nooit vet voedsel mag eten? Is het, dat ik verplicht moet sporten terwijl ik er niet van houd,  omdat ik wat dikker ben? Ik heb nog nooit zo’n zelfde advies gehoord bij slanke dames, behalve misschien de ‘zou je niet wat meer eten, je bent zo mager.’ Wat eigenlijk op hetzelfde neer komt en dan ook net zo erg is.

Lieve onbedoeld kut -adviesgevers; Houd ermee op. Tenzij ik om advies vraag, hoef ik dat eigenlijk niet en zéker niet om dingen die al overduidelijk zijn. Als ik een bak chocolademousse wil leegeten, dan doe ik dat en ik hoef daar geen kritiek op. Het feit dat ik een paar uur geleden me kapot heb gezweet in de sportschool, daar hoor je namelijk ook niemand advies over geven, dus laat mij (en iedereen om je heen) vooral met rust. Niemand zit hier op te wachten, echt niet.

One thought on “Goedbedoelde kut-adviezen

Deel je mening!

