De onnodige innovativiteit van de auto-industrie

De auto. Laat ik gelijk zeggen dat ik een jaar heb gedaan over mijn rijbewijs. Maarliefst vijfenzeventig rijlessen en drie examens had ik nodig om mijn examinator te overtuigen. Dus ja, ik kan een auto besturen, maar daarmee is ook alles gezegd. Mocht ik bijvoorbeeld in een moderne auto komen te zitten, dan schiet ik gelijk in de stress. Alle metertjes staan op volstrekt onlogische plekken en er zijn tal van nieuwe knopjes en hendeltjes. De auto-industrie noemt dit ‘innovatie’. Ik noem het onnodige bullshit.

Mijn grootste radio-ergernis op dit moment is dan ook de nieuwe Volvo reclame. Met hun nieuwe bolide schijnt het mogelijk te zijn om in de vrieskou je auto door middel van een app van een afstand op te laten warmen. De commercial geeft je daarbij de situatie dat je dan lekker in je bed ligt en je hypermoderne auto het nodige ruitenkrabwerk van je overneemt. Als dat geen dikke middelvinger is richting je buurman, die door de sneeuw alles handmatig moet verwijderen, dan weet Volvo het ook niet meer! Deze droplul spant dan ook wat mij betreft de kroon.

Nou, ik denk dat die buurman je uitlacht als je hypermoderne gimmick niet meer werkt. Want dat is precies het probleem met dat soort uitvindingen. Het kan allemaal kapot en het kost bakken geld om het te laten vervangen, uiteraard. Voor de Volvo On Call app betaal je bijvoorbeeld abbonnementskosten (absurd!)  Een tweede drempel om ver weg te blijven bij dit soort luxe modellen is de aanschafprijs. Voor zo’n auto met deze extra’s kost, in vergelijking met andere normale wagens, al gauw duizenden extra euro’s. Plus de onderhoud en torenhoge benzinekosten. Geef mij maar de zuinige Ford Ka van meneer Dinkelberg.

De definitie van innovatie mag dan wel kloppen…
Innovatie
…maar de auto-industrie vergeet een belangrijke factor. Functionaliteit, iets waar we collectief iets aan hebben. Wij allemaal dus, in plaats van jij alleen die dikke lul drie bier naar je buurman kan roepen. Met je Volvo-app.  Denk dan bijvoorbeeld aan het beperken van de CO2-uitstoot. Zuinig rijden op brandstof. Een degelijke uitvinding op het gebied van de elektrische auto, een project wat al jaren niet van de grond wil komen. Als je al het geld wat je in dit soort debiele vernieuwingen nou stopt in de ontwikkeling van dat soort projecten. Dat zou ik een stuk nuttiger vinden.

En nee, deze app is niet het enige dat afgeschaft mag worden voor mijn part. Een goed voorbeeld is stoelverwarming. Pardon, zit ik in een limousine? En wil ik dan de warme lucht bij m’n voeten, in mijn gezicht, schuin op mijn voorhoofd of via de asbak, die zelf sigaretten uitdooft. Dan heb je ook parkeersensoren, geluid dat alleen maar stoort als je aan het inparkeren bent. Het is ook gewoon een vaardigheid waar je voor moet slagen op een rijexamen, dus ik snap die hele functie niet. Net zoals regel nummer 1, je gordel vast doen. Ook zo’n leuk piepje. Dat is toch een van de eerste dingen die ik doe ik een auto, de veiligheidsriem om. Waar ziet dat voertuig me voor aan?

Sommige dingen hoeven auto’s niet over te nemen. Er is volgens mijn conservatieve zelf namelijk niks mis met de ruiten krabben of inparkeren. Als we de innovatie alle dingen laten doen waar we eigenlijk zélf verantwoordelijk voor zijn, worden we afhankelijk van de technologie. En dat kan kapot, wat onze veiligheid of gemak in gevaar kan brengen. Een averechts effect. Alsof ik zelf mijn gordel niet vast kan doen.

Laat me gewoon normaal rijden. Gas, koppeling, rem; dat idee. Als je innovatie wil toepassen, vind dan maar een vliegende auto uit of iets dergelijks. Want zeg nou zelf: hoe vet zou dat zijn?!

4 thoughts on “De onnodige innovativiteit van de auto-industrie

  1. yvojolie 29 oktober 2013 / 20:45

    Dit is ook precies de reden waarom ik mijn Lelijke Eend uit ’86 de beste auto ooit vind.
    Het is echt gewoon rijden, geen domme extra’s die kapot kunnen (behalve dan een cassettespeler voor wat muziek onderweg).
    En mocht er dan toch écht iets kapot gaan, dan is de techniek zo eenvoudig dat je na het lezen van een handleiding het euvel meestal zelf kan oplossen.

    Je gaat misschien niet zo snel als met een moderne auto, maar de betrouwbaarheid, prachtige vormgeving en simpliciteit zijn voor mij belangrijker dan snelheid of overbodige luxe snufjes.

    • Roel Breet 29 oktober 2013 / 20:50

      Haha, Yvo. Jouw Lelijke Eend is dan weer het andere uiterste. ;-)

  2. ManaPraxula 30 oktober 2013 / 01:34

    Ik begrijp je sediment volledig. Toen ik voor een aantal lessen moest rijden in een ‘moderne’ volvo met ingelegd hout, stoelverwarming, elektrische handrem, stoel verstellen met knoppen en ander gezeik, was ik totaal van slag af. Wat een regelrechte onzin. Een auto moet rijden, dingen moeten knoppen hebben en ik wil geen boekwerk doornemen voordat ik die auto uberhaupt snap.

    Voor mij betekenen meer snufjes hoeft niet direct vooruitgang maar misschien ben ik wel ouderwets.

    Leuk om blogs van (oud)awf’ers te lezen. Ben wel benieuwd wat er gebeurd in jullie leven :)

Deel je mening!

