Studie: gestopt na drie jaar

Ik ben geen student. Ik heb drie jaar HBO achter de rug, ben 21 maar ben geen student. Ik heb afgelopen zomer (of eigenlijk veel eerder al, maar ik moest mezelf nog overtuigen) een tussenjaar genomen. Ik besloot het roer volledig om te gooien en weg te gaan uit mijn geliefde studentenstad. Na drie jaar HBO zit ik nu thuis met een tussenjaar.

Ik studeerde Journalistiek in Zwolle. Ja, aan Windesheim, die ene school waar zoveel negativiteit over was in het nieuws. Dat is overigens niet de reden dat ik gestopt ben hoor, want eerlijk gezegd kon het me een worst wezen wat de media schreef over mijn school. Na anderhalf jaar heen en weer reizen vond ik een kamertje op de Campus, in een studentenhuis met nog negen huisgenoten en een ontzettend smerige keuken. Na een jaar daar te hebben gewoond vond ik een baantje in de snackbar op het treinstation. Ik had een studie, een gezellig huis en een baan.

En toch ben ik weggegaan. Na het eerste jaar twijfelde ik al enorm of Journalistiek wel iets voor mij was. Taal vond ik hartstikke leuk, dus stukjes schrijven was allemaal prima. Het nieuws bijhouden, actualiteiten in de gaten houden en de politiek volgen ging me stukken slechter af. Met hakken over de sloot haalde ik het eerste jaar en gezien ik niets beters had dan deze opleiding ging ik er dus maar mee door. In het tweede jaar haalde ik eindelijk mijn propedeuse, maar ook hier ging ik weer met hakken over de sloot naar het volgende jaar. Hoewel de opleiding niet volledig bij me paste hield ik me vast aan een paar dingen, namelijk: schrijven is leuk, taal is mijn ding en in het derde jaar mogen we een richting kiezen. Na een half jaar Tijdschriftjournalistiek (wat erg leuk was) en een half jaar Storytelling (waarvan ik niet zo goed wist of ik dat zo leuk vond) besloot ik te stoppen. Met nog een hele hoop inhaalwerk van het tweede jaar én inhaalwerk van Storytelling had ik sowieso een half jaar uitloop gekregen in het vierde jaar. En hier moesten we ook kiezen voor een stageplek.. En ik had géén idee of ik wel wilde werken op een redactie.

Na drie jaar weet ik dus nog steeds niet of Journalistiek bij me past, en dat is me zó erg tegen gaan zitten dat ik er even afstand van wilde. Ik moest het wel, want ik ging met steeds meer tegenzin aan de slag met al het werk (als ik het überhaupt al deed). Een tussenjaar leek me dan een prima oplossing: even een jaar nadenken. Wil ik een andere opleiding doen? Wil ik het over een jaar toch afmaken? Ik ben zó dicht bij mijn diploma, dus het zou wel slim zijn. Maar voor nu weet ik het nog niet.

Dus wat doe ik eigenlijk op dit moment? Nou, vooral werk zoeken. En werk vinden gelukkig, want via het uitzendbureau is er zo te merken nog prima aan werk te komen. Verder zit ik thuis superinteressante dingen te doen (zoals dit blogje typen) en is mijn sociale leven nog nooit zo bruisend geweest als nu. Ja echt, hier in de Achterhoek heb ik meer feestjes dan toen ik op kamers zat in Zwolle. Oude gewoontes komen helaas ook de kop op steken, want ondanks dat ik nu tijd genoeg heb om te schrijven heb ik dit blogje weer tot het laatste moment aan laten komen en schrijf ik het op donderdagmiddag, een paar uur voordat het online komt.

Een tussenjaar nemen was een lastig besluit, maar ik ben er blij mee. Ik heb niet het gevoel dat ik ben weggelopen, maar dat ik sterk genoeg was om afstand te nemen van iets wat me ongelukkig maakte. Want ik werd écht ongelukkig van school, terwijl ik juist leuke klasgenoten had en er een fijne sfeer hing. Wat ik in september ga doen weet ik nog niet helemaal, maar ik heb tijd genoeg om daarover na te denken. Tot die tijd geniet ik van alles wat op m’n pad komt.

One thought on “Studie: gestopt na drie jaar

  1. Daan Kusen 25 oktober 2013 / 01:06

    Wow, dat is best wel enorm parallel aan wat ik nu doe! Ik heb ook 3 jaar Journalistiek gedaan en ben net een paar weken geleden gestopt om bijna dezelfde redenen. Heb nu ook een tussenjaar, daar ik in september pas kan beginnen bij een andere studie.

Deel je mening!

