Brand?! Eerst even koffie drinken…

Elke keer als ik ga shoppen, en dat is niet vaak, dan gebeurt het wel eens. Een afgrijselijk piepje dat door de hele winkel te horen valt. Bijvoorbeeld omdat mensen per ongeluk kleding mee naar buiten nemen of omdat er aan de andere kant van de detectiepaaltjes een etalage staat (zo dom!). Maar nog nooit ben ik getuige geweest van winkeldiefstal. En gezien de reactie van het personeel hebben zij dat ook nog nooit ervaren. Want bij zo’n alarm wordt nou niet echt abrupt gehandeld. Even een momentje van aandacht, en that’s it.

…Wacht, that’s it? Staan die paaltjes daar niet met een reden?

Als je onschuldig bent dan trek je een rood hoofd en loop je gauw weer naar binnen.  Maar zouden mensen in de winkel niet totaal anders moeten reageren? Het gebeurt blijkbaar zo vaak dat iedereen de essentie van die apparaten in hun eerste reflex vergeet. Namelijk: shit, een dief! Een misvatting wat een daadwerkelijke boef vast wel eens in zijn voordeel heeft weten te gebruiken

Niet alleen bij winkels is dat zo. Denk maar in eigen omgeving: een brandoefening is het perfecte voorbeeld. Het gebeurt altijd op het meest ongelukkige moment. Een dof geluidje in de gang van de school of op je werk. Vooralsnog heb ik alleen nog maar situaties gehad waarbij iedereen rustig zijn koffie opdrinkt, met een diepe zucht naar beneden loopt alwaar ze door een heel circus van speciaal getrainde mensen naar de hoofdingang worden geleid. Alsof je die niet gelijk weet te vinden bij een noodgeval. Een brandalarm neem ik op school al niet meer serieus, gezien me dat al zo vaak is overkomen. Alle keren was het ‘vals’ alarm. Het doel van zo’n oefening schiet mij inmiddels voorbij.

Stel: je bent terrorist. Wanneer is hét perfecte moment om een bomaanslag op Utrecht Centraal te plegen? Eerste maandagmiddag van de maand, tussen 12:00 en 12:02 natuurlijk! Iedere keer als die loei  je nacht eeh ochtend eh middagrust verstoord hoor je iemand de opmerking al maken: “als ik terrorist was, dan had ik het wel geweten.” Gezien Al Qaida ook niet domste is, zullen ze die conclusie zelf ook wel hebben getrokken. En ik zou niet naar buiten snellen als het luchtlawaai rond die tijd afgaat.

Nu zijn deze voorbeelden misschien een beetje over de top, maar het testen en gebruiken van alarmapparatuur hebben een heel nadelig bijverschijnsel. Mensen nemen het nauwelijks meer serieus wanneer het intussen bekende gepiep, geloei of geluid de trommelvliezen martelt. En als het serieus is, dan rent iedereen alsnóg als een kip zonder kop over straat en zijn de autoriteiten die te hulp schieten vaak ook nog de zondebok. Terwijl het mij lijkt dat de samenleving door deze proeven meer zelfredzaam moet worden, toch?

De beste manier om veilig te handelen is mensen die daarvoor zijn opgeleid beter daarvoor op te leiden! Bij ons, mensen die het bij tijden soms heel druk hebben, gaat van alles door het hoofd op dit soort momenten, maar vaak niet het juiste. Tenzij er andere verschijnselen zich voordoen, zoals rookontwikkeling. Dan is een alarm niet de doorslaggevende factor die je tot paniek doet drijven. Mensen die duidelijke en goede instructies geven wel.

Heb je wel eens iemand gezien die correct en serieus op een daadwerkelijk bedreigende situatie handelde? Of ben je zelf zo’n persoon? Ik hoor graag jullie ervaringen, gezien ik nog nooit een noodsituatie heb meegemaakt.

2 thoughts on “Brand?! Eerst even koffie drinken…

  1. Elise 22 oktober 2013 / 16:27

    In mijn studentenhuis ging eens midden in de nacht het brandalarm af. Ik dacht eerst dat de laptop van mijn vriend lawaai maakte. Zijn eerste reactie was het alarm uitzetten want met al dat lawaai kon er niet fatsoenlijk worden nagedacht :’) met vier man hebben we getracht te achterhalen waar die brandgeur toch vandaan kwam, maar niets gevonden. Nooit geweten wat er was, maar die avond sliepen we met één oog open.

  2. ManaPraxula 30 oktober 2013 / 01:45

    Zo’n verhaal ken ik ook ja. Op onze vmbo school ging met regelmaat het brandalarm af, soms wel 3 keer op een dag, de hele week door. Ik kan je vertellen dat je er na een tijd volledig immuun voor dat geluid wordt en het alleen nog kapot irritant is. De brandmelder van mijn vorige appartement had een hekel aan me door op random tijdstippen af te gaan.

    Als je je brandmelder niet eens meer kan vertrouwen….

Deel je mening!

