Opruimen, die pedofielen!?

Pedofielen zijn fout, want zij zitten aan kinderen en dat mag absoluut niet. Het zijn vieze mannetjes die hun gretige smerige handen niet thuis kunnen houden. Ze lijken steeds vaker op te duiken en niemand kan het nare verhaal van Het Hofnarretje vergeten natuurlijk. Ze zijn meedogenloos, denken niet aan gevoelens van de ouders of het kind zelf en zijn verschrikkelijk egoïstisch. Daar zal iedereen het wel mee eens zijn. Jij ook? Oké.

Ik namelijk absoluut niet.

Zitten álle pedofielen aan kinderen? Nee, natuurlijk niet. Pedofiel zijn betekent niets anders dan dat je verliefd wordt op kinderen. Dat wil niet zeggen dat deze man of vrouw daar zelf blij mee is. Als 40-jarige man is het verschrikkelijk fout om verliefd te zijn op een kind, en dat weet deze man zelf ook dondersgoed. Een pedofiel is heus niet achterlijk, hij is enkel verliefd.

Moet je je eens voorstellen; verliefd zijn op iemand en zeker weten dat het nooit zal werken. Het mag niet van de maatschappij en zelf weet je ook goed dat het wordt gezien als ‘smerig’. Je weet dat de maatschappij pedofielen uitkotst. Je weet dat de maatschappij JOU uitkotst. Daarom zeg je niets, doe je niets en leef je je leven zoals ieder ander. Maar jij weet dat je anders bent en dat je dit aan niemand kunt vertellen.

Hoe zit dat dan met die smerige mannen die wél aan kinderen zitten? Dat, dames en heren, zijn pedoseksuelen. En daar zit een groot verschil in. Waar een pedofiel zichzelf kan bedwingen omdat het beseft dat hij (of zij!) fout is, gaat een pedoseksueel een stapje verder. En daar houdt mijn begrip op. Iemand tegen hun wil mishandelen –want dat is het- gaat er bij niemand in. En nee, een kind kan vaak zelf nog niet bepalen of het iets wil of niet, als het iets anders betreft dan eten of televisie kijken. Deze mensen zijn een gigantische stap te ver gegaan en zij hebben hoogstwaarschijnlijk nog een lange weg te gaan voordat zij weer geaccepteerd kunnen worden in de maatschappij. Al zal jij nu waarschijnlijk vinden dat deze mensen het best achter gesloten deuren moeten blijven.

Het probleem is dat de media alleen aandacht besteedt aan pedoseksuelen. Je hoort dat pedofielen kinderen misbruiken en ik noemde eerder al het voorbeeld van Het Hofnarretje. Je hoort bijna nooit dat er ook een heleboel pedofielen rondlopen die geen kinderen misbruiken. Hierdoor is het beeld van pedofielen enkel en alleen maar negatief. Er bestaan veel vooroordelen die niet per se waar hoeven te zijn, maar het lijkt erop dat wij als maatschappij daar liever niet naar willen luisteren. Pedofielen zijn vies en er moet vooral niemand zeggen dat het wat ingewikkelder ligt dan dat.

In Nederland hebben we naar schatting honderdduizend pedofielen rondlopen. Eén daarvan is Koen, die mee heeft gewerkt aan het EO-programma ‘Jong’ (klik hier voor deel een en hier voor deel twee). Hij is twintig en weet al sinds zijn 15e dat hij pedofiel is. Hij kijkt graag naar jongetjes, maar doet ze niets. Hij weet zelf heel goed dat hij hen er geen plezier mee doet, en daarom zichzelf ook niet. Veel mensen zouden hem walgelijk noemen, maar is het walgelijk om verliefd te zijn op iemand, of om iemand mooi te vinden? Zijn geaardheid is anders dan de norm, dat in Nederland –hoe hard we ook roepen dat we tolerant zijn- nog altijd ‘hetero’ is. Uit onderzoek blijkt dat dit is aangeboren. Helaas kan er maar weinig onderzoek gedaan worden, omdat de enige pedofielen die gescand worden degenen zijn die ook gestraft zijn (pedoseksuelen dus, eigenlijk). Vanwege het taboe  zullen er maar weinig mensen zijn die vrijwillig zo’n bureau binnen lopen en mee willen werken aan zo’n onderzoek. Er zijn nog altijd veel meer pedofielen die zich weten te beheersen dan dat er pedoseksuelen zijn. Koen, die anoniem wenste te blijven, heeft zichzelf altijd prima weten te beheersen. Hij heeft een vaste vriend die ook pedofiel is en hij zegt een prima leventje te leiden. Op dat ene grote taboe na.

Pedofielen hebben geen beschuldigingen nodig, maar begrip. Ze weten zelf dat wat zij voelen, niet mag. Zij kunnen het niet helpen, net zo min als dat een homofiel persoon er niets aan kan doen dat het op hetzelfde geslacht valt. Of dat hetero’s op het andere geslacht vallen. Zo zijn we geboren, en zo zijn ook zij geboren: dat is hun geaardheid. Zo lang zij zich kunnen beheersen hoeven zij niet met de nek te worden aangekeken. Zo lang zij net als jij en ik een normaal leven leiden, met vrienden, familie en een mooie carrière, is er geen enkele aanleiding om deze mensen te verafschuwen.

in Nederland bestaat sinds april 2012 de hulplijn Stop it Now, een anonieme, laagdrempelige telefoonlijn die zich richt op volwassenen, vanuit de gedachte dat het voorkomen van seksueel kindermisbruik een verantwoordelijkheid van volwassenen is. Het is een hulplijn voor mensen die zich zorgen maken over hun eigen gevoelens voor kinderen, of om het gedrag van iemand in hun omgeving.

Advertenties

14 thoughts on “Opruimen, die pedofielen!?

  1. aleimonthimble 10 oktober 2013 / 18:27

    Bravo! 100% mee eens. De beste blog die ik tot nu toe gelezen heb hier op CvC. :)

  2. Eline Stege 10 oktober 2013 / 19:17

    Het is ook aangeboren. Er zijn gestructureerde en functionele verschillen in de hersenen. Ik zal er verder niet dieper op in gaan. Maar deze verschillen betekenen voor een kleine groep van pedofielen dat zij delicten plegen. Het grootste deel weet echter zijn impulsen te beheersen.
    Bij eerstegraads familieleden van pedofielen wordt bij 18% afwijkend seksueel gedrag geconstateerd, dus ook pedofilie. Wat dus zou inhouden dat erfelijke factoren meespelen. En inderdaad heb je dan nog het feit in welke omgeving je zit en of je zelf bent misbruikt.

    Ditzelfde geldt ook bij genderidentiteit en seksuele oriëntatie (dus het homoseksueel of biseksueel zijn). Er is altijd uitgegaan van de ‘vrije wil’ en je werd voor die ‘keuze’ vroeger (en nu nog steeds wel) voor gestraft en werd er geprobeerd deze ‘ziekte’ te ‘genezen’. Maar nu wordt het geaccepteerd, mede omdat er ook hierbij is aangetoond dat er gestructureerde en functionele verschillen zijn in de hersenen.

    Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat voor andere gedragingen (delinquent gedrag, pedofilie etc.) geaccepteerd zal worden, dat ook dit gedrag geen kwestie van vrije wil is

  3. Meike van Roessel 10 oktober 2013 / 19:36

    Vrouwen kunnen ook pedofiel/pedoseksueel zijn!
    En er zijn natuurlijk ook pedoseksuelen (of worden die dan pedofiel genoemd? de scheiding is vaag) die zich wél seksueel aangetrokken voelen tot kinderen, maar zich ook nog weten te beheersen. Dat is iets anders dan enkel verliefd worden op kinderen, want daarbij hoeft niet per se seksuele aantrekkingskracht te horen. Maar dat is een vaag gebied en dan kom je al snel uit bij terminologie, die natuurlijk op gebied van zo’n seksueel onderwep best moeilijk is om te specificeren.
    Belangrijkste punt blijft dat het niet alleen enge mannetjes zijn, maar dat het onder vrouwen net zo goed voorkomt; misschien nog wel meer een taboe is.

    • Elise 10 oktober 2013 / 19:44

      Daar verwijs ik ook af en toe naar. Ik las vanmiddag een artikel op de website van het AD waarin stond dat veel pedofielen mannen zijn, en enkel een kwart van alle pedoseksuelen die de fout in zijn gegaan lijken vrouw te zijn. Toen ik dit net weer op wilde zoeken stuitte ik echter op een website waarbij aan het licht komt dat vrouwen inderdaad net zo vaak deze gevoelens hebben voor kinderen als mannen.

      In mijn artikel doelde ik vooral op ‘de pedofiel in het algemeen’ en wilde ik verder weinig onderscheid maken in man/vrouw, ook naar aanleiding van dat artikel van het AD. Maar inderdaad, vrouwen hebben net zo vaak deze gevoelens. Omdat vrouw en kind al zo close zijn valt de pedoseksuele vrouw nauwelijks op.

  4. verpils 10 oktober 2013 / 19:39

    Erg mee eens inderdaad. Pas als men de stap zet naar daadwerkelijke uiting van de fantasieën, zit de persoon in kwestie verkeerd. Het is eigenlijk ook erg triest voor deze personen; ze zullen nooit de liefde terugkrijgen die ze voelen voor iemand.

  5. Limmie 10 oktober 2013 / 19:49

    volledig mee eens. zolang er niks mee gedaan wordt, vind ik het prima. ik ben wel heel eerlijk dat ik die ene buurman die ’s zomers altijd met de verrekijker naar de kinderen in het speeltuintje achterhuis zit te kijken heeeeel graag weg wil hebben. gewoon toch het idee. brrrrr. of dat nou hypocriet is of niet, ik heb pedofielen én pedoseksuelen liever niet bij mijn dochter in de buurt.

    • Elise 10 oktober 2013 / 20:11

      Snap ik, dat is ook eng. Het komt dan ook wel ernstig dichtbij en dan gaan zéker de moederlijke alarmbellen af.
      Overigens: met een verrekijker naar kinderen kijken!? Dat is vragen om problemen! Dat hij met bepaalde gevoelens rondloopt is één ding, maar ik vind niet dat hij zichzelf erg in bedwang houdt met dit gedrag.

  6. Daan Kusen 10 oktober 2013 / 21:08

    Zolang desbetreffende pedofiel zichzelf in bedwang kan houden (= ook geen kinderporno downloaden) is er geen enkel probleem. In geval van Benno L, Hofnarretje en nou laatst weer in Cuijk: overtreding moet gestraft worden. Liefst harder dan simpele gevangenisstraf en/of TBS.

  7. dredefis 10 oktober 2013 / 23:39

    Laat ik ten eerste zeggen: goed geschreven column en het er ook mee eens.

    Een vraag die mij opkwam voor de lezers hier, en misschien wel heel lastig te beantwoorden maar toch…

    Zou jij je kind/kinderen ‘achterlaten’ (oppassne of even op laten letten) bij iemand waarvan je weet dat hij/zij pedofiel is? (niet pedoseksueel dus)

    • Elise 11 oktober 2013 / 11:17

      Hele goeie vraag..

      Stel, ik laat jou (een hetero man) even achter bij een (hetero) vrouw, en dan ook nog eentje waar jij wel interesse in hebt. Ondanks dat zij perfect in jouw interessegebied ligt wil het nog niet zeggen dat er iets zal gaan gebeuren. Tot zover kan je dit prima vergelijken met een pedofiel: ten eerste valt deze niet op élk kind maar heeft het ook zijn/haar voorkeuren. Niet elke pedofiel wordt verliefd op elk kind, net als dat jij niet verliefd wordt op elke vrouw die je tegenkomt (hoop ik trouwens voor je, anders heb je een druk leventje!).

      Het grote en overduidelijke verschil is dat jij en de vrouw in dit voorbeeld gelijken zijn. Jij staat niet ‘boven’ haar en zij niet ‘onder’ jou. Zij is om deze reden prima in staat je af te wijzen en daarmee is de kous af.
      Een kind en een volwassene zijn vrijwel nooit gelijken. Kinderen staan altijd ‘onder’ de pedofiel en hij/zij is in dit geval dus de ‘baas’ over het kind. Dit kan hartstikke goed gaan, maar niet altijd.

      Jij zou de vrouw in het voorbeeld kunnen verkrachten als zij niet doet wat je wil. Gezien de man toch vaak sterker is dan de vrouw* (even stereotypering) is de mogelijkheid aanwezig. Een man kan dus de fout in gaan als hij zich niet kan beheersen. En zo kan het ook gaan bij een pedofiel.

      Een man is geen geboren verkrachter, maar kan het wel worden. Om die reden bestaat natuurlijk de kans dat een pedofiel zo erg in verleiding wordt gebracht dat hij/zij zich niet meer kan bedwingen. De omstandigheden kunnen het er naar maken dat het fout kan gaan.

      Terugkomend op jouw vraag: ik zeg nee. Een alcoholist leeft een prima leventje, als je hem maar geen alcohol geeft. Een pedofiel leeft een prima leventje, als je hem maar geen moedwillig ‘aantrekkelijk’ kind in de schoot werpt. Kinderen zijn onvoorspelbaar en kunnen zelf geen ‘nee’ zeggen, dus is het de taak van de ouders om dit te doen.
      Zoals Koen in ‘Jong’ ook al zei: kun jij er 100% zeker van zijn dat je nóóit iemand zal vermoorden? Dat kan niemand. En dus kan hij er ook niet 100% zeker van zijn dat hij nóóit over de schreef gaat, maar hij doet wel zijn uiterste best om zich te gedragen. Net als de hetero man.

      *Vrouwen kunnen ook net zo goed de fout in gaan!

Deel je mening!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s