Het probleem van de ouder wordende student

Hallo allemaal! Als jullie deze column lezen op de dag dat deze online is geplaatst, lezen jullie dit geweldig stukje hoogstaande literatuur op mijn verjaardag! Jawel, kleine meisjes worden niet veel groter, maar op een gegeven moment wel ouder, omdat dat nu eenmaal zo werkt met tijd.

Ik moet overigens met spijt toegeven dat ik dit niet aan het schrijven ben op mijn verjaardag, maar de dag ervoor. De reden hiervoor is dat ik duizend dingen te doen had en bovendien net nog mijn kamer heb opgeruimd omdat de grootste nachtmerrie van elke student zich morgen voordoet: Mijn moeder komt langs. Hoewel ik dit natuurlijk heel leuk vind, zal een heftige inspectie van mijn kamer niet uitblijven en zal ik vanzelfsprekend te horen krijgen dat het te vies is en ik als kersverse twintiger toch beter voor mijn omgeving zou moeten zorgen.*

Dat brengt mij op het onderwerp waar ik het over wil hebben;  de paradox van de ouder (en dus meer volwassen) wordende student. Ik wil het hier niet hebben over de gemiddelde leeftijd van studenten en of dat verschilt met vroeger, enkel over de term ‘ouder worden’ en ‘volwassen worden.’ Uit het eerste volgt namelijk volgens de norm ook het tweede. Het probleem is echter dat dit volwassen worden fundamenteel botst met hetgeen wat van je verwacht wordt als student, qua gedrag.

Als volwassen mens heb je je zaken op orde; geldzaken kloppen, een vaste vriendenkring en met name algehele stabiliteit. Ook wordt ander volwassen gedrag verwacht, verantwoordelijkheid wat de klok slaat.

Dan het studentenleven. Afgezien van het feit dat er altijd uitzonderingen zullen zijn (en ik wil me hier verder niet uitlaten over wat beter zou zijn), legt het student zijn een bepaalde identiteit aan je op die meestal niet als volwassen zal worden aangeschreven.

Je hebt elke week wel een borrel en behalve deze borrels, vást nog wel een feestje in de plaatselijke club, waar je wel veel voor moet drinken om de vreselijk achterhaalde muziek te kunnen waarderen, maar ach; deze tent is tenminste te betalen, heb je genoeg over om je tweede slof sigaretten deze week weer te halen!  Genoeg reden om je eerst vol te gooien met tandenbrekende shotjes in een goedkope tent om de hoek.

Daarbij kennen we allemaal de brakke (meestal) vrijdag ochtenden, waar de meeste universiteiten geen rekening mee houden (belachelijk!) waardoor je wederom met je vijfde kop espresso en een zonnebril op je hoofd ín de collegezaal zit, omdat het dan minder op zou vallen dat je wallen ongeveer ter hoogte van je knieën ophouden.

Verder is je ‘Stufi’ meestal na een week op, omdat je dat derde paar schoenen toch echt niet kon laten staan, aangemoedigd door je vrienden die ook allemaal vonden dat ze je zo goed stonden.

Laten we hierbij vooral niet vergeten dat het eten van slecht voedende maaltijden ongeveer tot een cultstatus verheven is, waardoor je je maar af blijft vragen hoe het kan dat je huid zo slecht is.

Kortom; het studentenleven is totaal niet in overeenstemming met de eisen die aan volwassenheid worden gesteld, het lijkt eerder een tussenperiode om nog éven uit je dak te gaan voor het echte leven begint; als iemand die nog nét die zak patat naar binnen stouwt ‘omdat ze morgen op dieet gaat.’ Het wordt dan ook tijd dat we dit verschijnsel onderkennen en dat ouders eens in gaan zien dat hun kersverse economie, rechten, filosofie of wélke student dan ook, helemaal nog niet volwassen is en dat de komende jaren waarschijnlijk ook niet gaat worden.

Voorlopig ben ik nog 365 dagen twintig en sta ik vanavond op een boot dit te vieren, mét drankje in de hand en de volgende dag om 11.15 college. Ik vind het gezegend.

*Eerlijkheid dwingt mij te zeggen dat mijn moeder helemaal niet zo lastig is als ik haar hier beschrijf. Het is een schat namelijk, maar dat werkt in deze lopende tekst nou eenmaal net iets minder lekker.

2 thoughts on “Het probleem van de ouder wordende student

  1. Willem 10 oktober 2013 / 21:52

    mijn advies is leef zo dat je het naar je zin heb, doen wat je leuk vind, zorgen dat je je lekker voelt, als je dit doet dan voel je je goed en heb je het naar je zin en je vind het nog leuk ook, dus je leeft, als nog gefeliciteerd.

Deel je mening!

