Politie bij voetbal is niet normaal

Laat ik eens de moraalridder uithangen en het hebben over een onderwerp waar ik volgens velen geen verstand van heb: voetbal. Diskwalificeer ik me dan bij dezen gelijk voor een interessante blog? Nee. Of laat ik het zo zeggen, ik sta open voor discussie. Ik kijk op sommige zondagavonden de eredivisie, pak m’n wedstrijdje Champions League wel eens mee en daar is dan ook alles welgezegd. Wat ik nooit heb begrepen is voetbalhooligans. Een frustratie van velen, maar er wordt naar mijn idee vaak veel te makkelijk over gedacht. Het is nou eenmaal ‘onderdeel van de sport’. Een harde kern hoort nou eenmaal bij het spelletje. Om die leeuw in de kooi te houden is er nou eenmaal geld nodig.

Voetbal is een miljoenenbusiness. Maar stel bij jezelf de vraag: is daar dan ook miljoenenbeveiliging voor nodig? Ja, blijkbaar wel. Althans, dat vindt de overheid en in die context dus ook de politie. Zo twitterde de afdeling van Heerenveen na afloop van de wedstrijd SC Heerenveen – SC Cambuur:
heerenveenpolitie
Toen ik dit las ging er eigenlijk maar één woord door me heen: “achterlijk”. Een politiehelikopter voor een voetbalwedstrijd. Nu heb ik hier ook al op Twitter menig discussie over gevoerd en toen was de conclusie: het hoort er bij. En andere voetbalsupporters om me heen lijken het ook heel gebruikelijk te vinden dat autoriteiten worden ingezet om bijvoorbeeld de supportersbus van Rotterdam naar welke uitclub dan ook te begeleiden over de snelweg. We zijn tenslotte allemaal volwassenen, maar als het om rivaliserende voetbalpot gaat is blijkbaar peperdure politie-inzet geoorloofd en doodnormaal. Hulde dan ook voor Tjeerd van der Zwan, burgervader van Heerenveen, die mijn mening deelt.

Maar wat nou als je dit soort inzet van autoriteiten zou weglaten? Dan breekt de hel los. Burgemeesters zijn nou eenmaal in het leven geroepen om de openbare orde te handhaven. Dus wordt er met forse politie-inzet vaak op safe gespeeld. Bij het uitblijven daarvan is dat is vaak genoeg verkeerd gegaan. Zie bijvoorbeeld de Oosterparkrellen in Groningen, waar de kop van Ouwerkerk moest rollen omdat supporters zich niet normaal kunnen gedragen. Uiteraard spreekt het voor zich dat iemand de verantwoordelijkheid op zich moet nemen. Maar toch vind ik het wrang. Het is scheef dat mensen zich blijkbaar niet kunnen gedragen bij een spel als voetbal.

Problemen als deze doen zich niet alleen voor bij voetbal (zie Hoek van Holland, Project X Haren etc.) Maar let wel: dit is een structureel probleem. Een structureel probleem waar telkens veel te diep in de buidel wordt getast door gemeenten en autoriteiten om het de kop in te drukken.

Niemand zit te wachten op rellen. Niemand vindt het leuk. Niemand wil dat zijn of haar sport verziekt wordt door een aantal mensen die kwaad in de zin hebben. Maar dat betekent niet dat een heel politiecircus rondom een lokale derby gebruikelijk of normaal is. Daar mag je als voetbalsupporter of voetbalbestuurder best kritischer naar kijken. Van binnenuit zal daar veel meer aan gewerkt kunnen worden om dit soort mensen in de tang te houden. Want van buitenaf als autoriteit kun je inzetten wat je wil, het probleem wordt er niet mee opgelost. En een buitenstaander als ik vind het allemaal maar zonde.

Maar goed, ik zal er wel geen verstand van hebben.

7 thoughts on “Politie bij voetbal is niet normaal

  1. Voetbalsupporter 8 oktober 2013 / 20:42

    Ik ben na de naam Tjeerd van der Gezwam afgehaakt. Of eigenlijk net iets later. Heb nog even geCTRL+F’t op ‘Voetbalwet’, maar toen ben ik hier aan begonnen. In Nederland is een voetbalwet ingevoerd. In navolging van Engeland. Een voetbalwet is zegmaar een zero-tolerance dingetje voor voetbalsupporters. Door strenge straffen moet politie inzet omlaag kunnen worden gebracht worden omdat straffen zwaar zijn -en potentiele relschoppers zich wel een keer bedenken-. Helaas vinden veel burgemeesters dat zo’n strenge wet gepaard moet gaan met een politie inzet die bij zo’n straf hoort. Burgemeesters moeten de voetbalwet laten spreken, op die manier verban je sneller gespuis dan ze te tolereren met een geldverslindende politie inzet.

    • Roel Breet 8 oktober 2013 / 21:15

      Je moet het zo zien: door een andere bril vind ik het nogal snel nergens over gaan. De voetbalwet is een verbetering, maar in feite komt dat er op neer dat het proces wat volgt ná de rellen sneller gaat. Ik denk dat maatregelen van binnenuit beter werken. Letterlijk. Zoals een betere, andere oplossing als uit-supporters bannen tijdens een wedstrijd als Ajax-Feyenoord. Dan mijd je het conflict. Maar goed, ook dat is makkelijk te zeggen als een niet- voetbalfan gezien andere, nette supporters dan wel gedupeerd zijn.

      • Dré. 8 oktober 2013 / 22:30

        De normale supporters straffen omdat een enkele hooligan zich niet kan gedragen kan er bij mij nooit doorheen.

  2. Dré. 8 oktober 2013 / 20:43

    Ik ben het zeker niet oneens met wat je allemaal zegt, maar toch even een paar opmerkingen:

    Ik denk dat ieder weldenkend mens wel tot de conclusie komt dat geweld, in welke sport of hoedanigheid dan ook, niet normaal is of een onderdeel van een sport is. Misschien de hooligans zelf, maar echt weldenkende mensen zijn dat ook niet wat mij betreft.

    Je gebruikt de termen ‘harde kern’ en hooligans nu door elkaar, terwijl dat echt niet eenzelfde groep is. Een harde kern (en meestal ook een supportersvereniging) distantiëren zich van geweld. De hooligans zijn meestal personen of groepjes die puur rellen komen schoppen, niet de supporters die elke week het land doorreizen om hun club te steunen.

    Ik vind een politiehelikopter zeker niet achterlijk als inzet bij een voetbalwedstrijd of bij een ander soortgelijk evenement. Het is niet iets wat de politie zomaar doet, daar zal vast over nagedacht worden. Het is ook dan zeker niet zo dat het bij elke voetbalwedstrijd is, maar Heerenveen – Cambuur is nou eenmaal een risicowedstrijd. Over de sentimenten tussen fans en hoe en waarom kan ik nog wel een uur schrijven, maar dat is een andere discussie.

    Verder staat buiten kijf dat het idealer is als politie helemaal niet nodig is, maar van dat punt zijn we jammer genoeg ver verwijderd. Misschien dat het ooit zo ver is, maar ik ga er eigenlijk niet van uit.

    Bij sommige wedstrijden is veel politie nodig, maar 14 van de 17 wedstrijden die Groningen thuis speelt (waar ik elke 2 weken te vinden ben) is de politieinzet echt minimaal. Vaak zijn er dan een handje vol agenten en 2 politie te paard. Bij een evenement waar 22.000 man op afkomen vind ik dat geen forse inzet.

    Als mensen weten dat ergens geen politie is, dan is de kans op ongeregeldheden groter ja. Sommige mensen willen nou eenmaal onrust schoppen. Dat vinden ze stoer of krijgen ze een kick van. Ik kan zelf niet uitleggen waarom, want ik ben niet zo’n persoon, dat zal je aan een (ex-)hooligan moeten vragen waarom dat zo is.

    Verder vind ik het vreemd dat je de Oosterparkrellen er bij haalt en later begint over supporters en voetbal begint? Er zullen tussen onrustmakers vast FC Groningen ‘supporters’/hooligans hebben gezeten, maar met het de sport voetbal heeft dat dan niks te maken. Het is niet uit de naam van de sport, zulke mensen hebben vaak niks met

    Ik weet verder niet of het een kwestie is van veel te diep in de buidel tasten. Daarvoor weet ik de precieze cijfers niet. Ik zou ook graag zien dat er zo min mogelijk politie is, überhaupt. Niet alleen bij voetbalwedstrijden. Maar je moet dan inderdaad een afweging maken of het veilig genoeg is. En ik denk dat ze die afweging goed maken.

    Verder doen de KNVB en clubs heel erg veel tegen hooliganisme. Ook de supportersverenigingen met ‘normale’ fanatieke supporters strijden hiertegen. Misschien lijkt het niet zo, maar ik spreek er zelf wel eens mensen over en het staat altijd hoog op de agenda.

    Ik denk wel dat je er verstand van hebt, maar misschien door een andere bril kijkt omdat je zelf niet zo in het voetbalwereldje zit. Dat is zeker geen negatief punt, soms moet er ook door een andere bril gekeken worden. ;)

    • Dré. 8 oktober 2013 / 20:51

      Wat voetbalsupporter zegt is ook een hele goede: De voetbalwet is er juist voor om de relschoppers buiten het stadion te houden, alleen wordt de inzet van die wet gewoon niet goed toegepast door de lokale overheid…

Deel je mening!

