Bad bitch Meike

Afgelopen zaterdag was ik aanwezig bij het concert van Rick Ross in Amsterdam. Afgezien van het feit dat de beste man enkele uren later was dan was aangegeven op iedere website met informatie, gaf hij een goed concert. Het was precies dat waar we naar uit hadden gekeken.  Een klein deel daarvan, echter, is iets dat in het gros van deze hiphop-scene terugkomt: het gemakkelijke gebruik van ‘nigger’/’nigga’ voor man en het gemakkelijke  gebruik van ‘bitch’ voor vrouw. Moge het duidelijk zijn dat ik me absoluut niet prettig voel wanneer ik de eerste term gebruik; ik zou enkel graag zien dat mensen ook over de tweede term zo dachten.

Omdat veel van de rappers die op deze manier schrijven ook zwarte mannen zijn, is het gebruik van ‘nigger’ voor hen geen probleem. Deze term is voor blanke mensen iets dat ze absoluut niet kunnen gebruiken in hun spraak (1). Het is immers een woord dat een negatieve bijklank heeft en dat jarenlang werd gebruikt om de zwarte bevolking als minderwaardig te keuren. Nu heeft de zwarte bevolking dit toegeëigend en gebruiken zij het om zichzelf te sterken in hun identiteit, terwijl het voor hen van blanken nog altijd de negatieve, minachtende connotatie heeft. Hier steun ik hen in. Ik heb er begrip voor en heb geen enkele behoefte om ‘the N-word’ te gebruiken als mensen zich hier niet prettig bij voelen.

De andere veel gebruikte term, ‘bitch’ voor vrouwen, is er echter wel één waar ik een probleem mee heb, en ik zou daar graag een parallel met ‘nigger’ voor leggen. Immers, ‘bitch’ is ook, in een totaal andere en minder geladen context weliswaar, al jarenlang in gebruik om een vrouw op haar plaats te zetten. Het is bekend dat het woord afkomstig is van de Engelse term voor een vrouwelijke hond; een teef, ook in het Nederlands wel gebruikt. Op deze manier wordt er bij gebruik van de term ‘bitch’ dus naar een vrouw verwezen als een minderwaardig wezen, een hond.
Nu erken ik direct dat dit niet de letterlijke betekenis is die hier doorgaans nog aan wordt gegeven, maar net als bij ‘nigger’ is het mijns inziens belangrijk de achtergrond van het woord in acht te nemen. Bovendien wordt de term ‘bitch’ in negen van de tien gevallen nog wel gebruikt als een ofwel minachtende ofwel hatelijke term voor een vrouw.

Wat voor mij daarentegen belangrijk is, is het verschil van de term als gebruikt door een man en als gebruikt door een vrouw. Gelijkend aan ‘nigger’ denk ik namelijk dat de onderdrukte groep (2) zich gesterkt kan voelen door het toeëigenen van de term. Daarmee wil ik zeggen dat het gebruik van ‘bitch’ voor mij als vrouw soms sterkend kan werken. Dan draai ik de associatie die ik heb met de term vanuit het mannelijk perspectief naar een associatie vanuit vrouwelijk perspectief, waarin een ‘bitch’ een vrouw wordt die voor zichzelf opkomt en niet over zich heen laat lopen. Opnieuw gelijkend aan het gebruik van ‘nigger’, voel ik me echter nog steeds niet prettig bij het gebruik van de term door mannen. Wanneer zij dit (op een serieuze toon) gebruiken, voel ik me minderwaardig geacht en hoor ik de negatieve connotatie hier onherroepelijk in terug.

Dus in de woorden van Nicki Minaj, I’m a bad bitch; maar laat Kanye West zijn handen van die woorden af houden.


1. Dit ligt in Nederland anders met de term ‘neger’, maar Rick Ross rapt niet in het Nederlands

2. In dit geval de vrouwen; of vrouwen nog altijd ‘onderdrukt’ worden kan mijns inziens niet ter discussie worden gesteld, maar in deze tekst wordt een geschiedenis van onderdrukking bedoeld en die bestaat in ieder geval.

2 thoughts on “Bad bitch Meike

  1. Lucas Booms 8 oktober 2013 / 00:46

    En toch blijft het scheef. Ik heet Lucas, maar alleen mensen met een L in hun naam mogen dat gebruiken. De rest noemt me maar Almachtige.

    Dit is exact hetzelfde principe, maar dan in het overdreven getrokken. Als ik mezelf klootzak noem, moet ik niet beledigd zijn als andere mensen het ook doen. Je roept het namelijk zelf op je af. Als je dan al een geuzennaam gaat gebruiken, draag hem dan ook met trots. Dus noem ik je een bitch of nigger noem, is het enige goede antwoord: “Klopt, dat ben ik”. Het in stand houden van het woord zodat je jezelf kan laten beledigen is dan eerder een vorm van zelfkastijding.

Deel je mening!

