Opstaan in het openbaar vervoer?

Sinds ik ben gestopt met mijn studie reis ik niet meer zo vaak met de trein als eerst. Op zich heeft dat zijn voor- en nadelen en ik weet zeker dat jij er ook wel een stuk of vijf kan noemen, maar daar wil ik even niet op ingaan. Ik zit met een dilemma dat eigenlijk overal kan voorkomen, maar dan toch voornamelijk in het openbaar vervoer: opstaan voor een mindervalide.

In de wachtkamer, bij de bushalte, in de trein: er is plek genoeg voor iedereen totdat er ineens te veel mensen bijkomen. Dan ben jij, als iemand wie veilig een stoeltje heeft kunnen bemachtigen, al snel tevreden met je comfortabele plekje. Maar inderdaad, vanuit je ooghoek zie je een mindervalide persoon jouw richting op komen. Dit kan een zwangere vrouw, een oudere man, een jongen op krukken of een moeilijk lopend meisje zijn. Hoe dan ook, deze persoon is in aantocht en zo sociaal als jij bent gaan er bij jou allerlei alarmbellen rinkelen.

“Ze komt deze kant op en er is nergens plek meer!”

“Ze wil vast zitten. Moet ik opstaan!?”

Weet je wat het is met dit soort situaties? Ik durf het deze mensen niet eens te vragen. “Wilt u misschien hier zitten?” klinkt ontzettend behulpzaam van mijn kant, maar kan voor de oudere een belediging zijn. “Nou moe, ik ben nog geen bejaarde hoor! Wat een brutaliteit van de jeugd!” is een kreet die menig treinbezoeker al heeft moeten aanhoren wanneer men dacht iets goeds te doen. Oké, leeftijd verkeerd geschat. Of misschien niet de leeftijd, maar wel de mobiliteit van deze oudere. Op je 70e kan je namelijk nog prima rondhupsen, en sommigen zijn daar maar wát trots op.

Dan hebben we nog zwangere vrouwen. Ten eerste is het van groot belang dat je zéker bent dat de vrouw in kwestie daadwerkelijk zwanger is, want hoe vaak gaat dit al wel niet fout? Alleen al beseffen dat de vrouw naast je misschien gewoon een dikke buik heeft zorgt er al voor dat je je zitplaats eigenlijk niet meer durft aan te bieden.

In elk van deze goedbedoelde vragen kan een ander een belediging zien. Twijfelen aan iemands mobiliteit, terwijl deze persoon júist heel geëmancipeerd het openbaar vervoer had genomen om te laten zien hoe goed het diegene wel niet afgaat. Een oudere man een stoel aanbieden omdat hij er oud uit ziet? Ai, gevoelig puntje. Of: vragen of hij wil gaan zitten en hij wijst het af, waardoor de hele coupé kwaad wordt op jou omdat jij lekker zit terwijl die oude man naast je moet staan.

Daarom ben ik er voor dat deze mensen het maar lekker zelf moeten vragen. Trek je mond los: jij bent als minder valide het openbaar vervoer in gestapt dus heb dan ook het lef zelf om een plekkie te vragen. Ik, en met mij velen, sta echt wel op voor iemand die de zitplek harder nodig heeft dan ik. Maar uit voorzorg moet u ’t wel zelf even aangeven. Ook alleen al omdat ik waarschijnlijk zo gekeerd ben in m’n eigen wereldje dat ik u niet eens gezien had.

 

 

10 thoughts on “Opstaan in het openbaar vervoer?

  1. Limmie 4 oktober 2013 / 12:17

    mee eens! al vraag ik zelf ook niet om net die ene stoel waar ruimte voor de kinderwagen is zodat ik toch kan zitten als die ene stoel bezet is en de rest van de bus leeg..

    • Elise 4 oktober 2013 / 12:33

      Gewoon doen! En vooral uitleggen waarom, want dat vaak niet gelijk duidelijk met zo’n kinderwagen. En mensen snappen het echt wel :)

  2. Lucas Booms 4 oktober 2013 / 15:45

    En gewoon opstaan, zonder iets te zeggen? Ben je beleefd en zeg je toch niets!

    • Elise 5 oktober 2013 / 12:47

      Dit werd op mijn facebook ook al genoemd ja, vind ik een hele goede! Gewoon aanbieden ‘wilt u misschien zitten?’, op gaan staan en gewoon weglopen. Desnoods even wachten in de andere coupé, zodat je geen commentaar krijgt. Ga ik ook eens doen!

  3. Jitse 5 oktober 2013 / 12:17

    Doe alsof je ergens druk mee bent (een boek of tijdschrift lezen, een spelletje op je telefoon, etc), dan hoef je nooit de eerste stap te zetten, want ‘je hebt die mindervalide immers niet aan zien komen’.

    Ik ben trouwens nog nooit een bejaarde tegengekomen die zich te mobiel voelde om de door mij aangeboden zitplaats in te nemen.

    • Elise 5 oktober 2013 / 12:48

      Ik ook niet eerlijk gezegd, maar ik las wat fora na en daar hebben mensen een paar erg mobiele (en chagrijnige…) bejaarden meegemaakt :’)

  4. verpils 5 oktober 2013 / 13:59

    Meestal sta ik gewoon uit mezelf op, meestal met inschatting hoe iemand aan kwam lopen. Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met het vragen, als ik eerlijk ben. Er zijn van die mensen die ongeveer mijn moeders leeftijd hebben en mij erg vuil aankijken als ik blijf zitten. Ik heb wel eens gehoord ‘Sta jij nooit op voor ouderen?’ En dat zijn dan mensen van een jaar of vijftig, die prima ter been zijn.
    Verder kan ik me het het huidige asociale OVtuig wel voorstellen dat jij als minder mobiel iemand het soms niet eens dúrft te vragen.

  5. Daan Kusen 6 oktober 2013 / 20:01

    Ik kan nooit blijven staan in een bus vanwege evenwichtsshit, dus ik hoop altijd maar dat er zo min mogelijk bejaarden in de buurt zijn.

  6. Tobias ten Brinke 7 oktober 2013 / 08:42

    Tegenwoordig heb je nog maar weinig mensen die in de bus willen opstaan voor een minder valide persoon, althans zo lijkt het, want ik zat vaak in de bus met een stel puberende tieners, waardoor het niet compleet de waarheid is. Opstaan blijft toch altijd wel een nobele daad, ook al zul je achteraf de bons krijgen door iemand die inderdaad niet zwanger blijkt te zijn (bijvoorbeeld) maar je weet bij jezelf wel dat je het “juiste” hebt gedaan en je hart op de goeie plek zit op dat gebied! (ook al heb ik er zelf ook nog wel eens moeite mee om de juiste zinnen te bedenken tegenover iemand die minder valide is)

Deel je mening!

