Misbruik van het woord ‘migraine’

De tv naast me vertelde me net “Migraine is geen hoofdpijn”. Ik ben het met de Advil-reclame (want dat was het dus) op deze lieve kijkdoos eens. Migraine is veel fucking-vervelender dan hoofdpijn en ik wil graag afrekenen met alle mensen die klagen migraine te hebben, terwijl dat naar mijn bescheiden mening echt onzin is.

Heb je last van je hoofd terwijl je druk bezig bent met van alles? Stuur je een uitgebreid twitter bericht naar al je volgers dat je hoofd zo’n zeer doet? Dan heb je hoofdpijn. Precies wat het woord dus zegt: pijn in je hoofd. Meer niet. Het is vervelend en een paracetamolletje is in dit geval wel aan te raden, maar dat is het wel. Het is kut.

Heb je zo’n last van je hoofd dat je misselijk bent? Dat je je ogen niet meer open wil doen omdat het licht zo fel is? Dat je het liefst onder je deken wil kruipen en je van alle geuren, licht en geluid wil terugtrekken? Dán heb je waarschijnlijk een migraine-aanval. Als jij naar een feestje gaat en zegt dat je migraine hebt, geloof ik je niet. Je hoort dan op z’n minst op de grond te kreunen en van de pijn te janken voordat je het migraine ‘mag’ noemen.

En waarom wil je het eigenlijk erger maken dan het is? Je hebt barstende koppijn. Goed. Vervelend. Dat hebben we allemaal wel eens. Hoe vervelend ook, je bent niet de enige. En dat vind je waarschijnlijk vervelend, want jouw hoofdpijn is wel even véél erger dan andermans hoofdpijn hoor! Dus noem je het migraine. Want dat klinkt véél erger dan ‘gewone’ hoofdpijn. Ja, prima, maar mensen met échte migraine worden er straks op aangekeken.

“Ja doei, B. heeft óók migraine en hij kan wél prima naar feestjes toe, dus dit is echt geen goed excuus hoor!”

Ik heb in mijn leven misschien hoogstens tien migraine-aanvallen gehad. Dat is vrij weinig, gezien sommigen het maandelijks hebben. Misselijk, overgeven, gevoelig voor licht, alles. Ik trek me het dan ook persoonlijk aan als iemand ook maar het lef heeft om te zeuren over migraine, terwijl diegene verder prima kan functioneren. Nogmaals: je hebt gewoon stevige koppijn. Vervelend, ja, maar haal er geen dingen bij die je niet hebt. Maak je kwaal niet erger voor een beetje aandacht.

One thought on “Misbruik van het woord ‘migraine’

  1. Limmie 1 augustus 2013 / 21:10

    ik mag braaf zeggen dat ik nooit misbruik maak van het woord migraine. tijdens mijn zwangerschap had ik wel in zoverre koppijn dat ik het migraine had kunnen noemen, maar zelfs dat deed ik niet..

Deel je mening!

