Radio: een tijdloos medium

Mensen die mij kennen weten dat ik de radio een warm hart toedraag. Zelden tref je me zonder oordopjes aan op de fiets. Daarnaast is het medium al een tijdje goed vertegenwoordigd op mijn CV. Alleen het gebrek aan extra oren weerhoudt mij er van om Radio 1, 2 en 3 tegelijk te beluisteren. Het leuke is dat ik niet de enige ben die radioverslaafd is. Als je goed om je heen kijkt zijn er mensen genoeg die de passie van radiomaken delen. Dat zie je terug in de luistercijfers. Waar andere traditionele media lijken te sneuvelen, gaat radio helemaal met zijn tijd mee, toch? In ieder geval wel met de mijne.

Vroeger was ik helemaal bezeten van een cassetterecordertje dat ik had. Het stuk plastic van Fisher Price had vijf mogelijkheden: stop, play, vooruit en achteruit spoelen of opnemen. Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat met name het opnemen het leukste was. Aan de cassettedesk zat namelijk een microfoontje vast waar je dan een boodschap kon inspreken. Ik geloof dat ik thuis nog allerlei verneukte cassettebandjes heb liggen dat gejoel afspeelt van toen ik nog maar vijf of zes jaar oud was.

Het heeft me altijd gefascineerd om iets met de oren te doen. Luisterboeken, hoorspellen, liedjes eindeloos op repeat en het bespelen van drie verschillende saxofoons. Het is dan ook niet raar dat ik uiteindelijk met een journalistieke opleiding mijn voorkeur voor radio heb uitgesproken. Dat, terwijl het merendeel altijd naar de televisie of beelden afwijkt.

Ik heb dat nooit begrepen. Met geluid kun je zoveel mooie dingen doen!

We worden vandaag de dag verleid met de mooiste grafische creaties. Schermen, handhelds, telefoons en games. Alles ziet er vetter, gelikter en beter uit. Dankzij internet is beeld sowieso een bepalende factor geworden voor de komende en huidige generaties. Ik snap de verleiding van de beelden dan ook goed. Veel mensen vinden het fijn om dingen of om  zichzelf terug te zien bijvoorbeeld. Het is ego- en oogstrelend.

Maar als ik een mooie radioreportage in elkaar flans, lijkt daar veel minder animo voor te zijn. Ook als je mensen een verhaal laat horen via audio zie je dat de aandacht afdwaalt. “Oh je staat achter de microfoon.” Je hoort de teleurstelling vaak in de stem, terwijl ik altijd veel meer tevreden ben over mijn audio dan videoproducties.

Dus ergens… ergens klopt er iets niet. Mensen dwalen af wanneer audio een wat diepere lading heeft of prefereren beeld boven geluid. Maar ondanks dat blijft men massaal aan de radio trouw, terwijl ik om me heen aan alle kanten zie dat het medium in populariteit daalt. Ligt het dan slechts aan een grotere liefde die mensen hebben voor muziek? Ik kan het me haast niet voorstellen met alles wat er op de ether te beluisteren valt.

Het is niet erg dat de mens visueel is ingesteld. Dat hoort nu eenmaal bij ons. Maar dat betekent niet dat men prachtprogramma’s als Theater van het Sentiment, Holland Doc Radio of 3voor12 naast zich zouden moeten laten leggen. Doe eens gek en organiseer voor jezelf een avondje radio luisteren en ik durf te wedden dat je verrast zult zijn.

Radio is een tijdloos medium en zal dat hopelijk ook in de toekomst blijven.

One thought on “Radio: een tijdloos medium

Deel je mening!

