Ik luister vrienden af!

Edward Snowden heeft ons duidelijk gemaakt dat we enorm worden gevolgd en gecontroleerd door de Amerikaanse overheid. En, geheel begrijpelijk, is de wereld daar niet heel blij mee. Vooral niet nu is gebleken dat de VS ook nog eens hun Europese vrienden en diplomaten afluistert. Ik vind het ook naar om te beseffen dat ik mogelijk word afgeluisterd en dat men meeleest. Ze hoeven niet te weten dat ik een tijd geleden met leuk meisje heb afgesproken. En al helemaal niet wat voor soorten dingen ik tegenwoordig met haar bespreek via Whatsapp, emails en Facebook messages. En toch…

Door geheime contracten met bijvoorbeeld Facebook, als dit waar is, hebben deze diensten een geheime deur toegang tot elk account . Dus ook als je zegt: “Alleen voor vrienden”, is het dus “vrienden en de NSA”. En toch merkte ik dat dit iets heel menselijks is. Ik zou namelijk ook héél graag die ingang willen. En we hebben er allemaal wel eens gefantaseerd dat we bij die knoppen zaten. Maar ook nu we dat niet zitten. We doen massaal aan Facebook creepen.(toekomstig Van Dale woord, ik voel het)

Het meisje van afgelopen weekend heeft ook Facebook. En ik zie feestfoto’s, mensen met wie ze allemaal contact heeft. Wat ze leuk vindt en wat niet. Haar twitteraccount was voor mij niet boeiend. Veel chats, weinig eigen statussen die niet verder komen dan: “Net wezen shoppen met de dinnetjes, nu naar het strand!” Dus ik heb geen haast haar te volgen op Twitter. Daarentegen is haar Instagram wel leuk. Want het strandweer komt er aan, dus ik ga weer naar bikini’s en benen kijken.

En ik weet zeker dat we dat allemaal wel eens gedaan hebben. Mensen stalken op Facebook. Of het nou om oud-klasgenoten, collega’s, mede-bloggers, exen of vrienden gaat. We maken ons daar schuldig aan. De pestkop op mijn basisschool en een klein deel van de middelbare heeft inmiddels een kind. Hij was 20, zijn vriendin 18. De jongen die mij heeft gepest omdat ik veel te vroeg mannelijke eigenschappen kreeg, heeft een kind. Door middel van Facebook creepen kom ik daar achter, en voel ik beter over mezelf.

Terug naar mijn eerdere date. Het meisje waarmee ik de dag ervoor had afgesproken is opgezocht, een foto erbij gepakt en heb ik rond laten gaan. Want iedereen was toch wel nieuwsgierig wie ik in mijn vangnet had. Sommige van mijn vrienden zijn zó nieuwsgierig dat ze gelijk de ander volgen op Twitter, dus de eerste stap is dan al gezegd.

De NSA is dus gewoon op een grote schaal, professioneel bezig met het vergaren van al die informatie om terroristen tegen te gaan. Vind ik dat kunnen? Nee, niet echt. Ik vind het een enge gedachte dat een buitenlandse grootmacht mij, als arme blogger, in de gaten houd. Begrijp ik de drang om dit wel te doen? Dat zeer zeker. Want met nieuwsgierigheid is de mens groot geworden. Zonder nieuwsgierigheid en handigheid zouden we onderaan de voedselketen staan. Het blijft alleen naar dat het gebeurt door iemand waarvan we het andersom niet kunnen of mogen doen. Want ja, je houdt er in je achterhoofd altijd rekening mee dat eventuele andere mensen met jouw profiel hetzelfde doen. Het blijft alleen niet fijn als je beseft dat je intieme gesprekken ook meegelezen worden. Then again, het enige dat de Amerikaanse overheid tegenwoordig van haar en mij leert is dat ik nog wat van de supermarkt mee moet nemen.

Deel je mening!

