A day in the life of the Railcatering

Om te vieren dat ik sinds vandaag mijn proeftijd heb overleefd neem ik jullie vandaag mee naar het leukste studentenbaantje van Nederland. De railcatering. Iedereen heeft wel eens een cateraar gezien op de lange trajecten van de NS. Eerst hoor je een aankondiging door de intercom en vervolgens zal hij of zij met een grote rugzak met heet water door de coupés waggelen om koffie te schenken. De bak die voor de buik bungelt bevat zoete en zoute snacks voor bij het drinken. Simpel concept toch?

Nou nee. Als je hoort hoeveel vragen je kant op komen, vraag je je af of mensen überhaupt naar je luisteren. Ook al noem je drie keer het menu op krijg je nog steeds veel vragen over je producten. Ik beantwoordde de volgende vragen daarom ook gewoon met liefde, echt. Maar ze zijn voor vandaag ook leuk om even om te lachen.  Een handgreep.

Heeft u koffie? (dit wordt serieus regelmatig gevraagd)
…Ja.

“Heeft u cappuccino?”
Nee, sorry. Ik ben geen wandelende machine  uit de Starbucks.

“Waarom vertelt u telkens hetzelfde als u onze coupé binnenkomt?”
Omdat u blijkbaar het assortiment niet weet. Zie vraag 1 en 2.

“Waar zijn jullie te vinden?”
De uitvalbasis is in Utrecht. Vanuit daar rijden we in de richtingen van Den Bosch, Eindhoven, Arnhem, Zwolle en Almere. Wijkt soms af naar aanleiding van omstandigheden.

 “Kan ik bij u pinnen?”
Nee. Alleen met contant geld betalen.

“Krijg je nou betaald per verkocht artikel?”
Nee, maar verkopen is wel belangrijk natuurlijk. Voor de rest krijg ik gewoon uurloon volgens de CAO van de horeca.

 “Is jouw werk mishandeling?”
Nee. Zie het als backpacken door de trein. Een tas met negen liter water went vanzelf.

“Is uw koffie lekker?”
Gekke vraag. Dat moet u zelf oordelen!

“Krijg ik dan mijn geld terug als het vies is?”
Als u alle oploskoffie weer terug in het zakje krijgt. …dan nog steeds niet.

 “Waarom zijn jullie altijd zo vrolijk?”
Ooit van klantvriendelijkheid gehoord? En als we het chagrijnig doen zal u daar ook commentaar op hebben.

“Ik word chagrijnig van dat vrolijke geouwehoer.”
Dat ligt niet aan mij, maar meer aan het feit met welk been u uit bed bent gestapt.

En voor hetzelfde geld moet ik dingen aan mensen vragen. Ik ruik bijvoorbeeld niet of u suiker of melk in de koffie drinkt. Dus:

“Melk en suiker in de koffie?”
“Nee dank u.”
“Een zwarte koffie dan! Dat wordt dan twee euro alstublieft.”
“Heeft u suiker voor mij?”
“…Alstublieft”
“En melk?”
“…..Alstublieft”

“Wilt u nog iets lekkers bij de koffie”
“Nee dank u, ik heb mijn vrouw al bij me.”

Tot slot deze nog eventjes. Dit is mijn persoonlijke favoriet. Het overkwam een collega:

“Doet u mij maar een Starbucks en een koffie.”
“Ik heb wel koffie van de Starbucks.”
“Oh… Ik had net zo zin in Starbucks.”
“Ik heb Starbucks, mevrouw.”
“Doe maar dan.”
“Gewone of een sterke koffie?”
“Ik hoef geen koffie.”

5 thoughts on “A day in the life of the Railcatering

  1. Douglas Pluylaar 4 augustus 2013 / 17:23

    Dat van de capuccino heb je misschien niet meegekregen, maar we hebben in de eerste 4 jaar ofzo railcatering sowieso wel capuccino gehad en mijn god was die populair. Letterlijk missen we grote delen van onze omzet omdat we geen capuccino verkopen en we gaan wellicht misschien zelfs van ons Starbucks contract af vanwege de geen capuccino. Die vraag is dus eentje die ik graag beantwoord in de trein met “We hadden ze, we willen ze terug.”

    • Roel Breet 4 september 2013 / 23:28

      I know, neemt niet weg dat na vier jaar die vraag langzaam weg zou moeten ebben zo onderhand. En 95% van de klanten is onbekend met het menu van de railcatering, dus wat dat betreft gokken ze het er op. Maarja, can;t blame them. ;-)

Deel je mening!

