Mijmeren met Fox Kids en Cartoon Network

Nostalgie is een leuk dingetje. Het is zo herkenbaar: je hebt met iemand afgesproken en drinkt en kletst wat, en vroeg of laat maakt iemand de opmerking over iets wat ‘vroeger’ plaatsvond. Binnen no time komen alle tv-programma’s langs die je ‘vroeger’ bekeek en wordt het een sport om alle begintunes mee te kunnen zingen. Om nog maar te zwijgen over de grote top 40-hits van die ‘goede oude tijd’. Mooie tijden herleven met leeftijdsgenoten is iets wat het altijd goed doet onder elkaar. Maar voor de gemiddelde twintiger (zoals ik, en wellicht ook zoals jij) klopt er één ding niet helemaal. Wij léven juist nog in die ‘goede oude tijd’.

‘Vroeger’ staat hier tussen apostroffen omdat ‘vroeger’ nog maar tien jaar geleden is voor de meesten. Dat lijkt voor ons lang, immers is het ongeveer ons halve leven, maar eigenlijk is tien jaar helemaal niets. Mijmeren over een gedeelte van ons leven dat nog maar zo kort geleden is gebeurd lijkt dan ook onzinnig. Toch doen we het met ons allen.

Tv-programma’s van ‘vroeger’ die het in mijn leeftijdscategorie goed doen zijn toch wel Flint the Timedetective, Boes, Superpig, Pokémon (hoewel dat natuurlijk nu nog steeds bestaat, maar in dit geval gaat het natuurlijk over Pokémon van de ‘goede oude tijd’), Digimon en De Bende van Vijf. Programma’s van die goede oude Fox Kids, Cartoon Network of Kindernet 5. Veel mensen zouden na deze opsomming concluderen dat de ‘oude’ tv-zenders veel beter waren dan de Disney-meuk van nu. Hetzelfde is gaande met muziek: de muziek van ‘vroeger’ is zó veel beter dan van nu. Zeggen ze.

We verlangen niet per sé terug naar die tv-programma’s of die muziek. Nee, het is het gevoel wat die programma’s met zich meebrengt. De tijd dat we nog geen ‘verantwoordelijkheid’ hadden (ook dit staat tussen apostroffen, want even serieus, hoeveel verantwoordelijkheid hebben begin twintigers nu echt?) en we gewoon met onze luie reet voor de tv ploften. De tijd dat we niet doorhadden hoe de wereld in elkaar stak. De tijd dat je vriendjes maakten op school door elkaar een knikker te geven. We verlangen terug naar de tijd dat alles nog makkelijk was, en het grootste probleem van de wereld was wanneer je je lievelingsknuffel kwijt was. Daar verlangen we naar terug.

Nostalgie naar een simpel tv-programma? Ik dacht het niet.

4 thoughts on “Mijmeren met Fox Kids en Cartoon Network

  1. Alies 22 juni 2013 / 09:36

    Ik weet niet of ik het er helemaal mee eens ben. Je hebt gelijk dat het vaak meer is dan alleen de serie die meedoet aan het nostalgische gevoel. Er is altijd een gevoel van toen. Toen ik dit of dat keek voelde ik me zo en bevond ik me daar in mijn leven. Dat heb ik al bij series als Life On Mars en Ashes to Ashes, terwijl dat maar een paar kleine jaren geleden was. Maar wel in een periode dat ik in mijn eerste studiejaar zat (LOM) of dat ik heel erg meeleefde met de ontwikkelingen tussen twee personages, waarbij het fandom massaal Galaxy chocolade kocht bij een bepaalde aflevering (A2A).
    Maar soms is het meer dan dat alleen. Als hobbist wannabe piblished schrijver

    • Alies 22 juni 2013 / 09:39

      (en tuurlijk pakt ie niet het hele bericht…)

      Maar soms is het meer dan dat alleen. Als hobbist wannabe published schrijver betekenen sommige series meer voor me dan alleen een goede verhaallijn en nostalgie naar het verleden. Aan die beschrijving voldoet bijvoorbeeld Dragon Ball Z, waarover ik mijn eerste serieuze fanfictie schreef. Of de recentere Stargate Universe, waardoor ik nu al drie jaar bezig ben met een verhaal die persoonlijk heel veel voor me betekent. Misschien is het kijk op dingen, maar ik weet van goede series of films (ook van heel vroeger) me dingen eigen te maken in de vorm van ideeen. En dat maakt voor mij dat series extra speciaal kunnen zijn, bovenop hun nostalgische waarde.

  2. Tobias ten Brinke 7 oktober 2013 / 08:39

    Ik ben het hier helemaal mee eens, men verlangt veel terug naar die “goeie ouwe tijd” en we blijven tenslotte beweren dat programma’s van vroeger inderdaad beter waren als de programma’s van deze tijd, maar in werkelijkheid is dat onzin. Kinderen van rond de 10 jaar zullen over 10 jaar beweren dat de programma’s van die tijd weer beter waren en zo blijft die cirkel eindeloos doorgaan, maar natuurlijk blijft het erg leuk en gezellig om te speculeren over de programma’s van “vroeger” :)

Deel je mening!

