De mythe van intelligentie

Iedereen kent het contrast tussen ‘the beauty and the brains’. Dit zijn blijkbaar twee kenmerken die niet vaak gecombineerd voorkomen en de ideale mens is de koning van beide. Ook is er al menig discussie geweest over welk van de twee het meest wenselijk is. ‘Zou u liever mooi of intelligent zijn?’, vragen ze dan. Of, nog erger: ‘Hebt u uw partner liever mooi of intelligent?’ Bij veel mensen is het geprefereerde, diepgaande antwoord dan ‘intelligent’. Immers, als je liever een mooie dan een intelligente partner hebt, ben je oppervlakkig en kijk je niet verder dan het uiterlijk, toch? Bullshit.

Ik heb liever een mooie partner dan een intelligente en dat zeg ik je zo, zonder enige twijfel. Dat is niet omdat schoonheid voor mij het grootste goed is, en het is al helemaal niet omdat ik bang ben dat ik ‘outsmarted’ word. Ik zie gewoon dat fantastische, dat bijna hemelse, aan intelligentie niet.
Allereerst ben ik er nog niet helemaal achter welke vorm van intelligentie men bedoelt bij het stellen van deze vraag. Gaat het om het gelezen aantal boeken, of de snelheid waarmee de persoon in kwestie een rebus kan oplossen? Is het een score van 540+ voor de CITO toets in groep acht, of is de IQ-test het end all, be all op het gebied van intelligentie? Ik zou het niet weten, en daarnaast maakt het me niets uit.

Wat ik belangrijk vind in een partner, of in welk mens dan ook, is niet te reduceren tot ‘beauty’ of ‘brains’. Ik vind het niet oppervlakkiger om waarde te hechten aan schoonheid dan aan intelligentie. Wat kan het mij in godsnaam schelen of iemand gymnasium of VMBO kader heeft gedaan (nog een ‘intelligentiemeter’) als ik het goed met deze persoon kan vinden? Sinds wanneer hechten wij meer waarde aan opleidingsniveau of aan het lezen van boeken dan aan vriendelijk-, behulpzaam- en beleefdheid? En waarom, in godsnaam, wordt dit dan niet gezien als oppervlakkig?

Want dat, uiteindelijk, is hetgeen dat ik niet begrijp. Ieder zijn smaak, en als jij je aangetrokken voelt tot iemands IQ, en ik mij aangetrokken voel tot iemands golvende lokken, is dat voor mij helemaal prima. Maar waag het niet mij hiervoor oppervlakkig te noemen, want dan zul je de wind van voren krijgen. Schoonheid en intelligentie zijn allebei relatief arbitraire (en bovendien subjectieve) kenmerken van mensen, die allebei kunnen bijdragen aan de indruk die iemand achterlaat. Maar geen van beide bepaalt de waarde van een individu en beide criteria zijn gebaseerd op eenzelfde oppervlakkigheid.

Houd jezelf toch niet voor de gek, en doe niet zo verdomd elitair. Je lijkt er, in mijn ogen, in ieder geval niet slimmer door.

One thought on “De mythe van intelligentie

  1. aleimonthimble 20 juni 2013 / 01:06

    Haha. Zowaar een blog waar ik het helemaal mee eens ben! Intelligentie is inderdaad al net zo min zaligmakend als een mooi uiterlijk. Misschien nog wel minder.

Deel je mening!

